Roco/Fleischmann wissels, aandrijving op de kop.

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Raymond K
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2019 17:45
Locatie: Hoofddorp

Roco/Fleischmann wissels, aandrijving op de kop.

Bericht door Raymond K »

Ben aan het experimenteren met de Roco/Fleischmann wissels zonder bedding en kan er niet achter komen of de aandrijving op de kop geplaatst kan worden. Wellicht dat er hier beslist iemand is die me daar antwoord op kan geven? hoor graag van jullie, mijn dank is groot.


Groet, Raymond
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 574
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Roco/Fleischmann wissels, aandrijving op de kop.

Bericht door fenix »

Hallo Raymond,

Bij deze wissels (jaaren geleden) heb ik dat gedaan. Het handigste is om dat te doen met een links en een rechts wissel tegelijk, omdat je onderdelen van de ene naar de andere overzet. Het palletje dat de tongen verbind met de aandrijving en de aandrijving zelf gaan van de ene naar de andere wissel.

!let op!!! met deze handeling kan een wissel tot onbruikbaar beschadigd raken! (been there done that).
De tongen zitten met een omgebogen uitsteekseltje losjes geklemd aan het palletje, als je die van beide tongen openbuigt (let op, zeer breekbaar), kan het palletje worden weggenomen en het palletje van de andere wissel ondersteboven worden gemonteerd en de uitsteeksletjes teruggebogen. (Nogmaals let op, zeer breekbaar)

De aandrijving van de linker wissel kan dan ondersteboven onder de rechter wissel worden geschroefd en omgekeerd. Even opletten of je een vulplaatje nodig hebt om de aandrijving zonder aanlopen te laten functioneren

Tegenwoordig zou ik het niet meer op die manier doen, maar een servo aandrijving onder de tafel plaatsen die het palletje verschuift. (overigens gebruik ik nu geen roco wissels meer maar peco met geleidend hartstuk ivm looks en rij eigenschappen voor mijn kleine locjes.

succes, Fenna



Onderwerp starter
Raymond K
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2019 17:45
Locatie: Hoofddorp

Re: Roco/Fleischmann wissels, aandrijving op de kop.

Bericht door Raymond K »

Dank je Fenna, had al een beetje in de gaten dat het nogal lastig klusje zou zijn en de kans op slagen minder is. Voor de wissels in het zicht gaat ik inderdaad voor de bediening via servo's en in het schaduwstation houd ik gewoon de standaard elektrische wissels.


Groet, Raymond
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Roco/Fleischmann wissels, aandrijving op de kop.

Bericht door spoor65 »

Raymond,

Wat ook nog het overwegen waard is, vervang de roco?fleischmann wissels voor minitrix wissels, zelfde geometrie, maar minitrix heeft afneembare wisselaandrijvingen, een linker wisselaandrijving kun je, op zijn kop, aan een rechter wissel klikken, en je bent klaar, rechter aandrijving kan natuurlijk net zo op een linker wissel.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Roco/Fleischmann wissels, aandrijving op de kop.

Bericht door Sandopie »

Raymond K schreef: 18 dec 2019 20:15 Dank je Fenna, had al een beetje in de gaten dat het nogal lastig klusje zou zijn en de kans op slagen minder is. Voor de wissels in het zicht gaat ik inderdaad voor de bediening via servo's en in het schaduwstation houd ik gewoon de standaard elektrische wissels.
Raymond,

Waarom maak je het jezelf moeilijk. Als de wissels in het schaduwstation liggen, en het station ligt niet in het zichtbare bereik, kan je de aandrijving toch gewoon bovengronds houden? Niemand die het ziet.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
Raymond K
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2019 17:45
Locatie: Hoofddorp

Re: Roco/Fleischmann wissels, aandrijving op de kop.

Bericht door Raymond K »

Sandopie schreef: 19 dec 2019 22:42 Raymond,

Waarom maak je het jezelf moeilijk. Als de wissels in het schaduwstation liggen, en het station ligt niet in het zichtbare bereik, kan je de aandrijving toch gewoon bovengronds houden? Niemand die het ziet.
In het schaduwstation houd ik de aandrijvingen ook bovengronds, wellicht niet helemaal duidelijk omschreven door mij.
Verder gaat alles in het zicht met servo's uitgevoerd worden.


Groet, Raymond
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Roco/Fleischmann wissels, aandrijving op de kop.

Bericht door OBBinN »

Ik ga het zelf ook zo doen. Niet zichtbare wissels gewoon normale aandrijving, zichtwissels met servo's.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Roco/Fleischmann wissels, aandrijving op de kop.

Bericht door JaapVZ »

Bij mijn rails met bedding heb ik de wisselaandrijvingen op de kop gemonteerd. Het ging vrij eenvoudig: stukje 'ingraven', palletje uittrekken en omgedraaid weer insteken en aandrijving monteren. Plakbandje er over en je ziet er niets meer van.
Groet,
Jaap
Afbeelding


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Roco/Fleischmann wissels, aandrijving op de kop.

Bericht door OBBinN »

Bij de rails met bedding kan je de aandrijving op de kop plaatsen, zonder bedding kan dat (helaas) niet.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Roco/Fleischmann wissels, aandrijving op de kop.

Bericht door Alro »

Jaap, moet de “ingraving” niet wat groter zodat de wisselaandrijving makkelijk vervangen kan worden mocht deze stuk gaan? (dan moet natuurlijk ook het deel boven de aandrijving bv met papier afgeschermd worden zodat het plakband daar niet plakt)



JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Roco/Fleischmann wissels, aandrijving op de kop.

Bericht door JaapVZ »

Airo, goed advies, bedankt. Keek even naar jouw baan. ziet er mooi uit.
Jaap


Plaats reactie