Airbrush

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Airbrush

Bericht door shoven »

Ik overweeg een airbrush set te kopen, maar heb er (nog :geek: ) niet zoveel verstand van.
Ik wil er vooral modellen mee spuiten, huisjes ontdoen van de plastic look, dat werk.
Wat is een interessante set voor een redelijke startersprijs? (tot plm. €200)
Waar moet ik op letten? En geeft het veel troep, moet je iets van een cabine/hokje/doos hebben om niet teveel de omgeving vies te maken?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Airbrush

Bericht door Ad_M »

Hoi Steven,

Het zal echt niet om de hoek zijn, maar ik adviseer om een deze dagen toch eens langs Airbrush Almere te gaan
De tijd en kennis die je daar op doet is meer dan je tijd waard!!! :ugeek: ;)

Beter in een keer "goed", zelfde service niveau als H@ns

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

CC72000
Berichten: 1221
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Re: Airbrush

Bericht door CC72000 »

orienteer je een keer bij Lion Art in Goes. Daar heb ik mijn spullen ook ooit gekocht.


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 881
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Airbrush

Bericht door Mack »



tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Airbrush

Bericht door Alro »

Kijk, bij HBM hebben ze dus een compressor voor €49,99 in de aanbieding. Is dit nu een interessante koop voor een starter? Dan ben je als beginner zelfs onder de €100 klaar incl. spuit en kan je later altijd voor een duurdere set gaan.
Laatst gewijzigd door Alro op 25 dec 2019 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Airbrush

Bericht door Bjor »

Steven,

Dat is een top advies van Ad. Bij https://www.airbrush-services-almere.nl/ heb ik een opstapdag gevolgd en daarna een compressor en airbrush gekocht die precies aan mijn behoeften voldoen.

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 25 dec 2019 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

sjoef
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Airbrush

Bericht door sjoef »

Alro schreef: 25 dec 2019 18:46 Kijk, bij HBM hebben ze dus een compressor voor €49,99 in de aanbieding. Is dit nu een interessante koop voor een starter? Dan ben je als beginner zelfs onder de €100 klaar incl. spuit en kan je later altijd voor een duurdere set gaan.
Ik ben ook ooit begonnen met spullen van HBM. Binnen een mum van tijd was de compressor alles aan het doen behalve lucht leveren. Overigens wel goede service want ik heb tot 3 keer toe een nieuwe gekregen. Maar toen ook die de geest had gegeven was ik het zat om iedere keer naar HBM te rijden. Ook naar Almere gegaan en daar iets meer uit gegeven. En tot op heden werkt de compressor en de airbrush zonder problemen.


Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Airbrush

Bericht door Alro »

Ok, dat is duidelijk, Sjoef.

Maar wat heb je er dan voor betaald? Als ik bij Almere kijk beginnen de prijzen pas boven de €200. Ik weet natuurlijk wel dat kwaliteit geld kost maar voor een beginner die nog niet weet of het werkelijk iets voor hem is vind ik het toch een behoorlijke uitgave. Maar zo’n “opstapdag” is natuurlijk altijd wel interessant.
(wil dit topic natuurlijk niet kapen van Steven, maar ben wel erg benieuwd)



sjoef
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Airbrush

Bericht door sjoef »

Ik weet niet meer wat ik er voor betaald heb. Maar ze hebben ook vaak 2e hands compressoren. Met volledige garantie. En die zijn uiteraard een stuk goedkoper.


Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Airbrush

Bericht door Modelbouwerke »

€ Alro, als je voor goedkoop gaat, houd er dan rekening mee dat je eindresultaat ook wel eens kan tegenvallen.
Wat ik bedoel is, er is een reden waarom sommige airbrush en compressors zo goedkoop zijn, de airbrush heeft maar een enkele werking of minder fijn in te stellen. De compressors zijn meestal niet zo geluidloos of de druk is minder constant, wat je werkstuk niet ten goede komt en je de moed opgeeft om verder te gaan met duurder materiaal.
Nu moet je niet onmiddellijk de top opzoeken, maar een startset van Revell zou ik toch niet aanbevelen.
En zoals reeds vermeld, Almere is de max.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Airbrush

Bericht door Bjor »

Steven,

En dan is er ook nog het http://airbrushforum.nl/forum/
Daarin vind je veel tips en antwoorden op je vragen. Altijd leuk om eens in rond te snuffelen.

Succes met je keuze.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Airbrush

Bericht door mikey »

Hoi Steven,

Ik heb zelf een aantal jaar geleden een compressor gekocht van 80,- bij Pinearts. Bij deze compressor zit een aparte luchttank waardoor de luchtdruk goed constant blijft. En ja... het is een China compressor, maar een aantal mede clubgenoten en de club waar ik op zit zijn er meerdere in omloop. Daarvan is er nog niet 1 stuk gegaan.
Klik hier

Als spuitcabine gebruik ik deze van HBM. De kosten... slechts 70 euro en heel veel plezier.
Klik hier

Als airbrush ben ik simpelweg met een dual action begonnen uit china. Voor een beginner zijn dat prima airbrushes om mee te beginnen
Deze kosten ongeveer 20-25 euro voor een setje met verschillende naalden en luchtslang.
Kwa onderhoud zijn de onderdelen zoals nieuwe rubbertjes helaas niet los te verkrijgen, maar voor een lutteloze 8 euro koop je gewoon weer een nieuwe kale airbrush.
Klik hier

sinds een half jaar ben ik overgegaan naar een professionele airbrush infinity CR plus van Harder and Steenbeck, waar ik nu echt heel veel plezier van heb. Dit is dan wel weer een airbrush van rond de 200 euro.
klik hier

De blanke lak welke ik gebruik is echt troep en daarvoor gebruik ik eigenlijk nog steeds gewoon mijn Chinese airbrush.

Met de China airbrush en de compressor + spuitcabine ben je voor ongeveer 175 euro verder. Dan komt er nog wel klein materiaal bij, zoals een pot om je airbrush in leeg te spuiten, schoonmaak raggers, extra filters voor je cabine en een eventuele houder voor je airbrush. Anders loopt je verf er zo uit als je hem neerlegt.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Airbrush

Bericht door Pjotr »

Ik kan het relaas van Mike onderschrijven. Sinds een half jaar gebruik ik ook een airbrush van Harder & Steenbeck.

Dat is echt een andere wereld ten opzichte van de goedkope apparaten. Je resultaten hoeven niet slecht te zijn met een exemplaar van Aliexpress, maar doordat het allemaal net even wat lekkerder werkt, wordt de kwaliteit van je werk ook stukken beter. De rest moet natuurlijk ook kloppen. Vergelijk het met Formule-1. Door een betere motor zit Max niet in de middenmoot, maar hoort hij bij de top.

Daarnaast heb ik inmiddels ook ervaren dat goede verlichting en goede damp-afzuiging onontbeerlijk zijn. De afzuigkap van HBM is perfect, al zou ik er wel extra verlichting boven zetten. Het meegeleverde LED-lampje doet niet veel.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Airbrush

Bericht door Nico Essers »

Ik zou voor de volgende startset gaan als ik hem nu zou moeten kopen.

https://www.airbrush-services-almere.nl/p2929.html


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Airbrush

Bericht door mikey »

Het nadeel met die startset is dat de compressor geen extra lucht tank heeft. Bij wat meer bar (mijn blanke lak moet ik met hogere druk spuiten om verstopping tegen te gaan), gaat het lucht wat sputteren. Dat wil je absoluut niet tijdens het spuiten.

Een compressor met losse tank verhelpt dat.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Airbrush

Bericht door FidOo »

Ook ik hoor alleen maar goede verhalen over Almere. De vraag is ook wel een beetje, wat ga je met je airbrush willen doen. Ik heb hem gekocht om eens simpel mee te experimenteren en een lok je te spuiten. En heb dus een goedkope gekocht, deze voldoet voor mij toen prima. Maar ik vraag me af hoe de kwaliteit op de langere tijd zich bewijst. Verder kan je dat prima doen. Het belangrijkste is goede verf en een goede naald. (je kunt prima een goedkopere spuit nemen, deze dan polijsten en vervolgens goed onderhouden)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Airbrush

Bericht door shoven »

Daar zat ik dus ook al over na te denken. In principe moet je een compressor en een spuit hebben. Als ik zo kijk moet je zorgen dat die eerste OK is, en voor de spuit kun je simpel beginnen en na een tijd overstappen op een luxer exemplaar.
En daarnaast goede verf en goed schoonmaken, zoiets?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Airbrush

Bericht door Pjotr »

Vergeet het afplakken niet. Hier komt ook een stukje zorgvuldigheid bij kijken.
Met goedkope afplaktape kun je een projectje ook aardig verknallen.

Zelf gebruik ik de afplaktape van Phildie. Een rol waar je jaren mee vooruit kunt.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Airbrush

Bericht door Ad_M »

Tamiya tape staat bij mij hoog aangeschreven
Maar nogmaals Steven, investeer een beetje tijd en brandstof om langs Almere te gaan
Je komt er met zoooo veel info van terug en een goede kijk op zaken
Er wordt je niets opgedrongen maar wel perfect maatwerk op jou situatie en wensen

Waarom probeer ik je eigenlijk te overtuigen....???
Je komt er wel :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Airbrush

Bericht door shoven »

Dat komt wel goed.
Almere is goed te doen voor mij, mijn moeder woont nl. in Zeewolde, dus dat is mooi te combineren.
En een van de forumleden heeft al aangeboden dat ik eens met zijn airbrush mag spelen om te proberen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Airbrush

Bericht door Alro »

shoven schreef: 03 jan 2020 12:27En een van de forumleden heeft al aangeboden dat ik eens met zijn airbrush mag spelen om te proberen.
Kijk dat is eens handig :)

Hou je ons nog even op de hoogte wat het geworden is / je ervaringen zijn?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Airbrush

Bericht door shoven »

Vandaag bij Guus (aka piksov) geweest en met zijn airbrush mogen proberen. Leuk om te ervaren, en mij is duidelijk geworden dat met een airbrush werken wel wat voor mij is. Ik ga e.e.a. bestellen.

Leuke bijkomstigheid was dat Guus 3 straten verwijderd bleek te wonen van de straat waar ik ben opgegroeid, dus meteen een kleine trip down memory lane voor mij.

Guus (en familie) bedankt, ook voor de gastvrije ontvangst!


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Airbrush

Bericht door Nico Essers »

Dat is ideaal Steven om zo een stukje ervaring op te doen. Ben benieuwd naar je keuze qua airbrush.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Airbrush

Bericht door shoven »

Nou, ik begin maar met wat eenvoudig spul.
Een duur pistool kan ik altijd nog kopen, eerst wat ervaring opdoen.
Ik heb vandaag e.e.a. besteld bij Airbrush service Almere. Ook een compressor, Pinearts (de tip van Mikey) is ermee opgehouden. Ook wat extra verf incl.een H&S pistool (Vallejo startkoffer) en schoonmaakvloeistof etc.
En dan lekker spuiten.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Airbrush

Bericht door piksov »

Hi Steven,

heel fijn om te lezen dat het een succesvol bezoek was (maar die indruk had ik zelf al ...), het was gezellig om je een aantal uren over de vloer te hebben.

Ik denk dat je een uitstekende keuze hebt gemaakt, zowel de winkel als de airbrush.

De winkel en de service daar is uitstekend, ik heb mijn Infinity daar ook gekocht en werd altijd goed geholpen. (kromme naald weer rechtmaken b.v.)

Als ik het goed heb zit in die Vallejo startkoffer een H&S Ultra airbrush.

Een aantal onderdelen zoals de naaldsets en de nozzles zijn uitwisselbaar met de duurdere versies.

Dus mocht je de smaak te pakken krijgen en tegen beperkingen aanlopen van de Ultra (ik heb geen idee wat die dan zouden moeten zijn ...) dan kun je dezelfde naalden blijven gebruiken.

Ik hoop dat je een aantal snelkoppelingen heb gekocht voor het koppelen van slang aan compressor en slang aan airbrush, zo niet ... heel handig ...

Succes met je aankopen ... en laat gauw wat resultaten zien ...

groet,
Guus


Plaats reactie