Loc stopt er mee!

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Rolpom
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2019 17:45
Locatie: Zoetermeer

Loc stopt er mee!

Bericht door Rolpom »

Mijn FLM loc BR 18 heeft prima gereden op een proefbaan en nu ik de definitieve baan aan het leggen ben stopte hij er na 5 cm mee.
Lichten branden, zowel naar voren als naar achter maar rijden ho maar!
Enig idee wat hier zo ineens de oorzaak van kan zijn? Er is nog nauwelijks mee gereden.
In "Mijn aller eerste idee van een baan" topic had alleen pas de buitenste baan gelegd.
Ook met een 12 V batterijtje aan de wielen gaan alleen de lichten branden maar geen motortje!
Iemand enig idee? Bij voorbaat dank!


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Loc stopt er mee!

Bericht door Hube »

Rolf,
Om te kunnen helpen hebben we wat meer informatie nodig.
Digitaal?
Decoder?
Centrale?
......

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Loc stopt er mee!

Bericht door Rebel »

"Ook met een 12 V batterijtje aan de wielen gaan alleen de lichten branden maar geen motortje!"
Ik neem dan aan dat het lokje analoog is.
Als de lichten branden is er contact vanaf de wielen. Maar waarschijnlijk geen contact met het motortje.
Kan een draadbreuk zijn of de klemmetjes die de rijspanning overbrengen op de motor, via de koolborstels maken geen goed contact.
Kan ook zijn dat het motortje net in een stand staat dat hij niet wil gaan draaien. Wordt vaak veroorzaakt door vervuiling bij de collector en koolborstels. Motortje zit in de tender volgens mij.
Dat moet je dus even nalopen. De draden kun je doormeten met een multimeter dus vanaf de wielen naar het motortje doormeten.
Succes

(Is het lokje toch digitaal dan gaat het motorje niet lopen met een batterij)


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93

Onderwerp starter
Rolpom
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2019 17:45
Locatie: Zoetermeer

Re: Loc stopt er mee!

Bericht door Rolpom »

OK, informatie was karig: het gaat om een digitale loc van Fleischmann de DB BR 218.2, in start set 931887 met Multimaus en Roco 10764 booster. Set heb ik overgenomen in oktober en is als nieuw, ook bij kort op een proefbaantje gereden.
Sinds gisteravond krijg ik ook de verlichting niet meer aan (WEL met een batterij) terwijl er wel spanning op de rails staat (gemeten met multimeter). Ook zag ik het lampje "overload" van de booster aan gaan maar ook weer uit!
Ben nu bang dat de loc is overleden. Meer kan ik er niet over zeggen maar hoop op nog een tip!
Groet Rolf.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Loc stopt er mee!

Bericht door Hube »

Digitaal dus met “af fabriek” ingebouwde decoder.
Het lijkt op een kapotte decoder.
Een andere optie is: vervuilde koolborstels maar dan zou de loc al veel meer gereden moeten hebben voordat jij hem kocht.
Of een los contact tussen de stroomafname van de rails naar het printplaatje. Dit heb ik zelf ook al eens gehad bij een flm loc.

Als de startset kortgeleden door de vorige eigenaar gekocht is dan zit er misschien nog garantie op. Dit zou ik eerst even checken. Anders de loc zelf openmaken en opzoek naar de oorzaak. Als je zelf de loc niet wilt openmaken dan misschien een modelbouwzaak bij jouw in de buurt opzoeken en dan als 1e de decoder laten testen.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
Rolpom
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2019 17:45
Locatie: Zoetermeer

Re: Loc stopt er mee!

Bericht door Rolpom »

IK ben ook bang dat de decoder kapot is, ben nu wel al zo ver dat ik de bibliotheek gelegd heb, een nieuwe heb ingevoerd en lok adres in decoder daarop heb aangepast maar dan komt error 1 om de hoek. de verlichting doet het dan wel al naar gelang de rijrichting.
Ik heb 'm al open gehad maar heb geen idee waar ik op moet letten. Probeer morgen naar een modelbouwzaak te gaan.
Dank voor je opmerkingen.
Groet Rolf.


Plaats reactie