Koploper Minitrix rij eigenschappen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Koploper Minitrix rij eigenschappen

Bericht door u43hvs »

Ik heb mij zelf met kerst één koploper cadeau gedaan. Ogenschijnlijk nieuw , alle onderdelen zaten nog in de gesealde verpakking.
Door de leverancier voorzien van decoders en binnenverlichting (leuk winkeltje in Rotterdam)
Mijn baantje is hier en daar best slordig gelegd, soms wel een ruimte van meerdere millimeters tussen de spoorstaven.
Nu komt het. Op die tussenruimten houdt de koploper behoorlijk in, wat je niet zou verwachten want alle Assen van de motorwagen hebben stoomafname van de rails. Hij zou dus zonder problemen over die tussenruimtes moeten hobbelen. Ook merk ik dat soms kortsluiting op een wissel ontstaat.( Minitrix niet geleidend punt stuk)
Het is natuurlijk een gedateerd model. Moet ik hier vrede mee hebben of valt nog wat te doen?


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Koploper Minitrix rij eigenschappen

Bericht door Bjor »

u43hvs schreef: 19 jan 2020 16:25 Mijn baantje is hier en daar best slordig gelegd, soms wel een ruimte van meerdere millimeters tussen de spoorstaven.
Nu komt het. Op die tussenruimten houdt de koploper behoorlijk in, wat je niet zou verwachten want alle Assen van de motorwagen hebben stoomafname van de rails.
Je geeft het antwoord eigenlijk al zelf. Enkele millimeters ruimte tussen railstukken betekent dat de raillasjes ook maar nèt contact kunnen maken. Waarschijnlijk vonken de wieltjes op die overgangen ook vaak, waardoor corrosie ontstaat en er spanningsverlies optreedt. Als ook de wieltjes een beetje gecorrodeerd zijn, dan wordt het er ook niet beter op. En door het "gehobbel" over zo'n spleet kan het railcontact tijdelijk deels verloren gaan.

Mijn advies zou zijn: leg je rails wat strakker en als dat niet kan en als je nog wat rails hebt liggen, leg eens een testrondje netjes aangesloten, maak rails en wieltjes schoon en laat hem dan eens een paar rondjes rijden.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Koploper Minitrix rij eigenschappen

Bericht door u43hvs »

Nee vonken zijn mij nog niet opgevallen. De aangedreven Assen heb ik schoongemaakt. Die andere Assen zal ik nog een keer doen.


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Koploper Minitrix rij eigenschappen

Bericht door Nijboer »

Aha, de minitrix koploper...
Tja, ik heb er ook 1. Wat een kl*te ding. Een van de problemen is inderdaad de stroomafname,
Dat heb ik sterk weten te verbeteren door er andere slepers van digikeys onder te zetten (met name
de niet gemotoriseerde bak) en ook heb ik alle wielen (behalve de aangedreven wielen) vervangen door
exemplaren van Fleischmann.

Dat heeft veel geholpen.

Collin


Plaats reactie