Welk merk rails?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Mark Been
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2020 15:19
Locatie: Schoonnebeek

Welk merk rails?

Bericht door Mark Been »

Beste mensen,

Nadat ik mijn huidige H0 baan heb afgebroken en alles verkocht heb wil ik gaan beginnen met het maken van een N baan.
Welk merk rails bevalt jullie het beste? Bij mijn H0 baan gebruikte ik altijd Fleischmann rails omdat het degelijk is.

Ik heb samen met mijn vrouw ook een n baan gemaakt in onze salontafel en daar rails van Fleischmann gebruikt, maar ben benieuwd of jullie wat anders aanraden of dat Fleischmann ook in N prima rails is.

M.v.g. Mark


N spoor digitaal met Twin Center en Koploper

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Welk merk rails?

Bericht door Sandopie »

Mark,

De merken die je o.a. in de adviezen tegen zult gaan komen zijn:

Peco
Kato
Minitrix
Fleischmann
Tomix


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Ronaldp
Berichten: 1469
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Welk merk rails?

Bericht door Ronaldp »

Zelf zou ik voor peco code 55 gaan.
En dan in Engeland bestellen bij Hattons.

mvg ronald
Laatst gewijzigd door Ronaldp op 24 jan 2020 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Welk merk rails?

Bericht door Willempie »

Ronaldp schreef: 24 jan 2020 13:50 Zelf zo ik voor peco code 55 gaan.
En dan in engeland bestellen bij Hattons.

mvg ronald
Nu het nog kan, binnen kort zullen we verrast worden met invoerrechten en BTW.

Groetjes.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Welk merk rails?

Bericht door Bjor »

Ja, maar pas na 31-12-2020. Na 31 januari gaat er een overgangsperiode in, waarin alles blijft zoals het nu (vóór de Brexit) is.
Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... koninkrijk

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Welk merk rails?

Bericht door rjvanhouten »

Ronaldp schreef: 24 jan 2020 13:50 Zelf zou ik voor peco code 55 gaan.
En dan in Engeland bestellen bij Hattons.
Net als Ronald zou ik ook voor Peco code 55 kiezen, maar uit loyaliteit bestel ik het spul dan bij de sponsor van dit forum... ;)

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Welk merk rails?

Bericht door shoven »

Peco code 55 is erg fraai en heeft een groot assortiment aan wissels. Vooral dat laatste vind ik een reden om ervoor te kiezen, veel realistischer en werken gewoon goed. Peco is de enige die ik ken met goed lopende boogwissels.
Je zou ook kunnen kijken naar Atlas, die biedt code 40 rails aan.

Als het je niet uitmaakt of het realistische (lage) rails is, kun je ook voor code 80 gaan. Fleischmann, Roco, Peco, Minitrix etc kun je daarbij zonder veel gedoe aan elkaar koppelen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: Welk merk rails?

Bericht door brizbo »

Ondertussen ben ik sinds 2012 aan mijn 4de baantje bezig en heb in het verleden minitrix, piccolo en peco code 55 gebruikt. De peco is veruit het mooiste maar vraagt ook het meeste werk.

Mijn huidig baantje is terug in piccolo rails, deze is dan ook het makkelijkst op te breken als je weer eens iets anders wilt. Met rails zonder ballast vind ik dat veel moeilijker.


Fabrice
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Welk merk rails?

Bericht door WilcoV »

Wat je zelf prettig, leuk te verwerken en mooi vind. Alle merken hebben allen hun eigen voor- en nadelen en hun eigen schoonheden en lelijkheden. Kies vooral zelf.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Welk merk rails?

Bericht door Rene-k »

Zorg er alleen voor dat je wissels gebruikt met geleidend hartstuk. Ik heb de fout gemaakt wissels te gebruiken met kunststof hartstukken....dat is leuk als je er met kleine loks langzaam overheen rijdt, blijven ze gegarandeerd staan.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Welk merk rails?

Bericht door Rebel »

Ik gebruik de fleischmann wissels met geleidend hartstuk, en inderdaad kleine lokjes rijden hier mooi over zonder stil te vallen.
Maar oh oh oh oh, wat zijn die wissels van fleischmann storingsgevoelig. Al 3 nieuwe wissels gehad waarbij er ineens geen contact
meer is op een van de stompe uiteinden of er een kortsluiting ontstaat bij omzetten. Het is niet heel erg robuust en je moet deze zeer voorzichtig behandelen. Werk nu ongeveer een half jaar met de fleischmann wissels, maar ben er niet heel enthousiast over.
Ook zijn de wissels wat aan de korte kant, wat welliswaar ruimte bespaart, maar het rijden niet ten goede komt.
De wissels zonder geleidend hartstuk zijn wat dat betreft minder gevoelig.
Twijfel ook nog steeds of ik wel bij die fleischman rails blijf als ik ooit ruimte heb en een definitieve baan kan gaan bouwen.
Ik wil dan ook eens goed naar Peco of Kato kijken. Peco vind ik het meest natuurgetrouw maar meer werk en gedoe eromheen.
Kato ziet er robuust uit maar is minder realistisch. I.v.m. het laatste heb ik al veel filmpjes bekeken van hoe je met ballasting hier wel een
realistische opzet van kunt maken. Als ik het nu voor mijzelf zou moeten beslissen heb ik een lichte voorkeur voor Kato en dan Peco.
Van Peco vind ik het best veel werk en gedoe eromheen . . . en ik hou van opschieten, dus past beter bij mij :mrgreen:
Maar wat WIlco ook zegt het is allemaal heel persoonlijk en erg afhankelijk van al je wensen.
Keuzes, keuzes, keuzes en nog eens keuzes :P


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Welk merk rails?

Bericht door enderscw »

Zelf heb ik in het schaduwstation en de helixen Fleischmann rails en wissels liggen, gewoon omdat dit goedkoper is.
Voor al het overige heb ik peco code 55 gebruikt. En alle wissels met geleidend hartstuk. Ziet er wat beter uit naar mijn mening en de flexrail zijn wat starrer waardoor de bij het leggen ook relatief makkelijk blijven liggen.

Misschien is het een idee om is naar een winkel te gaan om de verschillende soorten te bekijken en in je handen te hebben.
Dan kan je op eigen ervaring een keuze maken.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Plaats reactie