Kan iemand mij helpen? Ik wil de fleischmann 7171 digitaliseren.

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Dmunter
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jun 2019 09:52

Kan iemand mij helpen? Ik wil de fleischmann 7171 digitaliseren.

Bericht door Dmunter »

Hallo,

Bij het digitaliseren van deze loc moet ik iets aanpassen bij de motor, ik begrijp alleen niet helemaal wat er mee wordt bedoeld.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Kan iemand mij helpen? Ik wil de fleischmann 7171 digitaliseren.

Bericht door Alro »

Je moet de verbinding tussen de stroomopname (van de rails) en de motor doorfrezen (durchtrennen) omdat hiertussen de decoder geplaatst wordt. Zie voor het principe nproject. Hoe dat precies bij deze loc zit kan ik niet goed zien maar daar weten anderen misschien wel meer van.



Onderwerp starter
Dmunter
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jun 2019 09:52

Re: Kan iemand mij helpen? Ik wil de fleischmann 7171 digitaliseren.

Bericht door Dmunter »

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik denk dat ik het al zie, de motor maakt volgens mij zonder aanpassing nog contact met de massa van de tender. Volgens mij bedoelen ze de houder van de koolstofborstels.
Afbeelding

Afbeelding



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kan iemand mij helpen? Ik wil de fleischmann 7171 digitaliseren.

Bericht door FidOo »

Op het eerste plaatje mis je een koolborstel houder. Soms (niet altijd) zit daar een lipje tussen die je moet verwijderen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Dmunter
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jun 2019 09:52

Re: Kan iemand mij helpen? Ik wil de fleischmann 7171 digitaliseren.

Bericht door Dmunter »

Ik vrees dat ik hiermee de decoder omzeep heb geholpen, ik heb nu de houder van de koolstofborstels geïsoleerd maar wederom geen reactie met progameren van de decoder. Of zou er nog iets anders kunnen zijn wat ik (niet snap) over het hoofd zie?

Afbeelding


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kan iemand mij helpen? Ik wil de fleischmann 7171 digitaliseren.

Bericht door martindomburg »

Wat Joost zegt klopt, bij de latere producties haalde Fleischmann een van de koolborstels naar de massa door deze met een plaatje te verbinden met de motorchassis. Dit vanwege de productie met de voorbereide locs, om eenheid te creëren. Op zich heel slim want dan is heel simpel de motor geschikt te maken voor digitaal.

Ik denk dat jij nog de versie zonder dat plaatje hebt en dan werd het printje vaak verbonden met massa. Als je dat vergeet kan het inderdaad leiden tot het defect raken van de motorsturing. EN dan kan je dus ook niet meer uitlezen. Sommige decoders zijn hiertegen beveiligd, maar niet allemaal.

Doet de decoder het wel als je rood en zwart direct aan het spoor hangt? ZO ja, dan zit het in de stroomafname welke in deze staat zonder gewicht alles behalve betrouwbaar is.

Succes, en kleine tip: Altijd eerst even meten met de multimeter of alles is gescheiden van elkaar.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
Dmunter
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jun 2019 09:52

Re: Kan iemand mij helpen? Ik wil de fleischmann 7171 digitaliseren.

Bericht door Dmunter »

Beste Martin,
Bedankt voor je reactie en je tips, ik ga de decoder eerst maar even rechtstreeks op het spoor proberen.

Tja een multimeter had ik helaas even niet voorhanden, maar in het vervolg dan maar even wachten en eerst alles doormeten alvorens de stroom er op te zetten.

De betreffende decoder is een "Keuhn N45", ik hoop dan ook dat deze beveiligd is hiertegen.

Groetjes Danny


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kan iemand mij helpen? Ik wil de fleischmann 7171 digitaliseren.

Bericht door martindomburg »

De N45 is wel heel goed hiertegen bestand ja, maar ook die zal.bij een goede massasluiting overlijden.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie