Draaddikte

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Draaddikte

Bericht door Jasper »

Ik weet behoorlijk wat af van elektriciteit en de installatie hiervan.

Toch kwam ik vandaag op de website van n-project iets tegen wat ik nooit ergens anders had gelezen/gehoord.

Daar staat het volgende:
Neem liever een draad die te dik is dan te dun. Te dik maakt met de afstanden die je in de modelbouw gebruikt toch niets uit. Pas boven de 100 meter lengte zou je er m.i. rekening mee moeten houden.
bron: https://www.nproject.org/nl/algemene-ti ... -modelbaan

Maar zover ik geleerd heb heeft een te dikke kabel nooit een negatieve invloed op de stroomsterkte.
Wat ik wel weet is dat wanneer je lange afstanden moet overbruggen je altijd een dikkere diameter moet nemen, omdat je anders teveel verlies hebt.

Begrijp ik de tekst verkeerd of heb ik weer wat nieuws geleerd?



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Draaddikte

Bericht door Marksintpancras »

Maar heb jij ergens kortsluiting in jouw baan, en er gaat 15 volt 3 ampère door je dunne draad, kan je ook de een doorslagspanning krijgen waardoor je kunststof om jouw dunne draadje weg smelt en de boel laat afbranden.

Het is combinatie stroomsterkte en spanning die die de draaddikte bepaalt.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Draaddikte

Bericht door FidOo »

Mark doorslag spanning heeft alles met isolatie te maken en de hoogte van de spanning. Met onze in het uiterste geval 30V (niet in schaal n) is dat totaal verwaarloosbaar. Er is maar 1 reden waarom je isolatie zou gaan smelten en dat is dat er een te hoge stroom door een dun draadje gaat. Hierdoor wordt de draad heet en smelt je isolatie. Met alle gevolgen van dien.

Jasper ik lees dat je ten alle tijden beter dikkere draad kan gebruiken dan dunne draad.. Dat heeft inderdaad met stroom maar ook met spanningsverlies te maken. En dat is ook exact wat er gezegd wordt toch.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Re: Draaddikte

Bericht door Jasper »

Marksintpancras schreef: 20 apr 2020 04:44 Maar heb jij ergens kortsluiting in jouw baan, en er gaat 15 volt 3 ampère door je dunne draad, kan je ook de een doorslagspanning krijgen waardoor je kunststof om jouw dunne draadje weg smelt en de boel laat afbranden.

Het is combinatie stroomsterkte en spanning die die de draaddikte bepaalt.
Volgens mij snap je mijn vraag niet.

De vraag was, waarom een te dikke kabel gevaarlijk zou zijn.
Ik snap niet goed wat doorslagspanning hiermee te maken heeft.



Onderwerp starter
Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Re: Draaddikte

Bericht door Jasper »

FidOo schreef: 20 apr 2020 07:26

Jasper ik lees dat je ten alle tijden beter dikkere draad kan gebruiken dan dunne draad.. Dat heeft inderdaad met stroom maar ook met spanningsverlies te maken. En dat is ook exact wat er gezegd wordt toch.
Ik lees de zin dan verkeerd denk ik. Maar er staat dat te dik bij meer dan 100 meter wel degelijk een probleem kan zijn.



FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Draaddikte

Bericht door FidOo »

Aah ja op die manier. Tis denk ik precies andersom bedoeld. (en omdat ik de kennis heb lees ik er dan overheen)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Draaddikte

Bericht door TonN »

Het hangt ook van de soort stroom af die door de draad gaat. Heb je gewoon gelijkstroom is dikker altijd beter, maar heb je de stroom van een digitale booster, dan gaan over grotere lengte de pulsen hun randjes verliezen en krijg je een ander soort signaal. Decoders zouden daar anders op kunnen gaan reageren. Ik denk dat voor de meeste modelbouwers dat niet snel een probleem zal zijn



Onderwerp starter
Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Re: Draaddikte

Bericht door Jasper »

Maar een te dikke kabel heeft hier geen invloed op.

Bestaan er in de modeltreinbaan geen boosters/repeaters?


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Draaddikte

Bericht door shoven »

Jazeker, er zijn boosters.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Draaddikte

Bericht door martinb »

Te dik is eerder een kwestie van geld weggooien omdat je die dikte niet nodig bent. Dus in theorie kan te dik te veel kosten. In de praktijk gaat om centen werk, dus daarom liever te dik dan te dun.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Plaats reactie