Stotterende (digitale) PIKO NS 2200 locs

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Stotterende (digitale) PIKO NS 2200 locs

Bericht door Sibbesuisje »

Ik heb een aantal PIKO NS 2200 locs. Digitaal en zo'n anderhalf jaar geleden tweedehands gekocht. Pas recentelijk word er met grotere regelmaat wat meer mee gereden met ook wat langere slepen en nu beginnen 2 van die loks te stotteren. De een wat meer dan de ander.
Met stotteren bedoel ik het afremmen of bijna tot stilstand komen en waar dan ook de lichten knipperen, en vervolgens weer snelheid oppakken. Het probleem lijkt met ieder rondje erger te worden. Tot voor kort geen problemen gehad.
Er is geen slechte geur en de baan is netjes schoon (andere loks hebben geen enkel probleem).

Voordat ik allemaal dingen ga proberen, en aangezien ik absoluut geen expert ben in lok onderhoud, hoopte ik of het forum me wat tips zou kunnen geven waar het probleem zou kunnen liggen (en hoe dit het beste aan te pakken).

Bij voorbaat dank.
Groetjes, Sander


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Stotterende (digitale) PIKO NS 2200 locs

Bericht door Ipharra »

Hoi Sander,

Bekend probleem bij de 2200, er zijn een aantal geleverd met wielen die nogal makkelijk wat vuil willen oppakken, remedie de wielen bijvoorbeeld regelmatig goed schoonmaken m.b.v. een wielenborstel. Heb er zelf ook twee en eentje heeft dit euvel ook, regelmatig even op de borstel en hij gaat weer als de brandweer.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Stotterende (digitale) PIKO NS 2200 locs

Bericht door Sibbesuisje »

Bedankt Guus, ga ik proberen!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Stotterende (digitale) PIKO NS 2200 locs

Bericht door Merijn »

Hoi Sander,

het zijn hoogstwaarschijnlijk inderdaad de wielen. Die lijken af fabriek al vuil geleverd, een soort zwarte aanslag. Ik heb ze destijds schoongemaakt met een wattenstaafje en wasbenzine. Ze reden daarna weer soepeltjes analoog op de trafo (ik rij analoog) Hopelijk heb je hier wat aan!

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA

Johan160
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 feb 2020 14:07

Re: Stotterende (digitale) PIKO NS 2200 locs

Bericht door Johan160 »

Sander,
Wasbenzine is daar onbekend maar “lighter fuel” ben ik wel tegengekomen bij ijzerwinkels.

Groeten, Johan.

PS: heb je een PB gestuurd.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Stotterende (digitale) PIKO NS 2200 locs

Bericht door Marksintpancras »

Zelf ben ik nooit voorstander van de wielen schoon te maken met wasbenzine, of een andere onvetter.

Omdat bij de aangedreven wielen ook de tandraden vaak worden ontvet, en deze dat iets minder leuk vind.
Ik maak ze schoon met een messing wielworm van proxxon erlangs te halen.

Het is bekend dat sommige merken een wielcoating gebruiken die vuil aantrekken, mocht ik zon lok hebben, dan schuur ik de wielen met een heel fijne schuurpapiertje om de coating te verwijderen.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

thevandijks
Berichten: 430
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Stotterende (digitale) PIKO NS 2200 locs

Bericht door thevandijks »

Er zijn al een aantal draadjes over de Piko 2200:

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =49&t=8834

Ik bezit er twee van, de eerste heeft ook dit probleem, de tweede van een later model geen probleem. Zoals eerder aangeroerd is er maar een oplossing, de wielen zeer goed schoonmaken. Het lijkt erop dat bij de productie een stof gebruikt is wat vuil aantrekt, na ongeveer vijf jaar dat ik deze loc in gebruik heb is het veel beter, maar het blijft een gevoelig kindje op de baan!

Suc6!

Hans


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Stotterende (digitale) PIKO NS 2200 locs

Bericht door Sibbesuisje »

Ter afsluiting van dit onderwerp: het waren inderdaad de wielen. Vandaag de loks behandeld met wielborstels (heb hier geen ATF direct beschikbaar), en de lokken reden daarna weer als vanouds.
Nogmaals bedankt voor de tips!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Stotterende (digitale) PIKO NS 2200 locs

Bericht door Nijboer »

Heee...
Dit herken ik ook van de Piko NS1200 loks!
Toen ik ze nieuw had, was dit probleem er al.
Dus alle wielen de draaistellen uit, schoonmaken met een papiertje met iets wasbenzine eraan.
Niet te filmen wat een zwartigheid er af kwam! Dus bij nieuwe locs!
En recent alweer: wederom stotterende 1200-en. Exact hetzelfde euvel opnieuw..
Dus weer schoonmaken, probleem weg.
Kennelijk is er wel iets aparts aan die Piko wielen!

Groet,
Collin



thevandijks
Berichten: 430
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Stotterende (digitale) PIKO NS 2200 locs

Bericht door thevandijks »

Ja is niet bij alle Piko locs zo, maar wel bij de wat ouderen. De 2400 geen centje pijn, en de nieuwere 2200 ook geen probleem.

Groet Hans



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Stotterende (digitale) PIKO NS 2200 locs

Bericht door Rick »

Voor mijn gevoel is dit zo bij alle eerste uitgaves van Piko, de rode 2200, blauwe 1200 en 2400 rijden matig in het begin of na enige stilstand terwijl de latere uitgaves nergens last van hebben.


Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Stotterende (digitale) PIKO NS 2200 locs

Bericht door Zap75 »

Ik heb dit probleem ook, overigens ook met een 2400 met sound, dus extra irritant... M'n rails is meer dan brandschoon... wielen met alcohol wat gepoetst maar misschien nog niet goed genoeg als ik dit zo lees....

Wat is ATF? Toch niet versnellingsbakolie???


Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Stotterende (digitale) PIKO NS 2200 locs

Bericht door Modelbouwerke »

Zap75 schreef: 31 aug 2020 14:58

Wat is ATF? Toch niet versnellingsbakolie???
Toch wel.
Met een wattenstaafje een paar centimeter (3 à 5) rails bevochtigen, echt heel weinig gebruiken, door de locs de olie laten verspreiden door er over te rijden.
Dit houd de rails langer schoon en zorgt voor een beter elektrisch contact.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Stotterende (digitale) PIKO NS 2200 locs

Bericht door Zap75 »

Ok, spannend...!
Heb gisteren wel m'n loc nog grondiger de wielen gereinigd met wasbenzine. Had daarvoor alcohol (98% of zo) gebruikt. Echt flink poetsen en nu loopt 'ie wel vrij mooi. Wil alleen nog wel eens een halve seconde haperen bij een wissel, maar dat is wellicht ook niet zo gek.

Weet iemand of deze Piko locs van zichzelf al een soort buffertje hebben om kleine haperingen op te vangen? Lijkt er niet op... Dat zouden fabrikanten tegenwoordig toch eigenlijk standaard moeten inbouwen! Of in de loc of in de decoder.



thevandijks
Berichten: 430
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Stotterende (digitale) PIKO NS 2200 locs

Bericht door thevandijks »

Is een bekend oud probleem, is al een hele draad op het forum over het slecht rijgedrag van een bepaalde serie 2200 van Piko. Oorzaak is een bepaalde coating van de wielen. Oplossing is of radicaal die weg slijpen, of een een nieuwe wiel set bestellen.

Groet Hans


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Stotterende (digitale) PIKO NS 2200 locs

Bericht door martindomburg »

Ja klopt, in de eerste modellen 2200 en 1200 gebruikte ze een coating voor de verwering die naderhand lastig van de wielen los kwam. Inmiddels hebben ze dit sterk verbeterd en de huidige modellen hebben hier minder last van.

Zelf laat ik ze een tijdje rijden waarbij ik ze met regelmaat op een wielenreiningsblok zet van Minitrix. Na een keer of 8 was de coating goed weg en bij mij rijden ze allemaal probleemloos.

Ik werk overigens met ATF op de baan.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie