Peco_SL-E383F

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
roelie001
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 jan 2020 10:17

Peco_SL-E383F

Bericht door roelie001 »

Hoi,

Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een :
Code 55 Electrofrog Scissors Crossover Peco_SL-E383F
https://www.dm-toys.de/en/product-detai ... E383F.html

Voor DDC met behulp van ( dacht ik zelf) 2x een Rosoft Servo Decoder

Alvast bedankt voor het meedenken!


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Peco_SL-E383F

Bericht door shoven »

Ja.
Bij mij zit het aangesloten met 4 Rosoft Servoswitches, je moet immers 4 wisseltongen kunnen omzetten en dus 4 servo's aansturen.

Er zijn meerdere "gebiedjes" (kleuren op de foto) te onderscheiden die je moet schakelen (groen, geel, rood). De puntstukken (geel op de foto) kun je met de tegenoverliggende wissel laten meeschakelen.

Afbeelding

Daarnaast moet je uiteraard aan de railstaven nog wat DCC voeding aanbrengen, zie onderstaande foto. Bij de pijltjes op de foto's zit een scheiding door een onderbreking in de spoorstaaf.

(overigens koop je deze dingen hier een stuk goedkoper dan bij dm-toys, maar dat moet je zelf kiezen.)

Afbeelding


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Peco_SL-E383F

Bericht door Willempie »

roelie001 schreef: 30 apr 2020 15:31
Voor DDC met behulp van ( dacht ik zelf) 2x een Rosoft Servo Decoder

Alvast bedankt voor het meedenken!
Lees dit document en kijk op de laatste bladzijde, staat een Rosoft Servo decoder in speciaal voor dit soort situaties.

Lees hier

Lost het probleem netjes en volledig op.

Groetjes.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 887
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Peco_SL-E383F

Bericht door Hube »

Ik gebruik een dr4024 voor het aansturen van dit Peco kruiswissel. Met de dr 4024 heb je 8 adressen en kun je 4 servo’s aansturen.
Voor het apart aansturen en afstellen van de 4 wissels gebruik ik de DCC wisseladressen 1,2,3 en 4.
Met functiemapping stuur ik met adres 7 de 4 wissels zo aan dat de route over het kruiswissel AD (van links onder naar rechts boven) of BC (van rechts onder naar links boven) is. Tevens wordt hierbij, een relais aangestuurd die het middenstuk de juiste polarisatie geeft. Deze is namelijk tegengesteld voor route AD en BC. (Blauw in de foto van Steven)
Ook met functiemapping stuur ik met adres 8 de 4 wissels zo dat ze in de rechtuit positie staan. Dan maakt de polarisatie van het middenstuk uiteraard niet uit.
Ik stuur het kruiswissel dus alleen maar aan via de DCC wissel adressen 7 en 8 zodat het kruiswissel altijd in een gedefinieerde staand staat. En gebruik 1 t/m 4 alleen voor het afstellen van de slag.
Voor de polarisatie van de wisseltongen (geel en rood in de foto van Steven) vertrouw ik op het contact van de wisseltongen met de rails. Dit zou ik niet nog een keer zo doen. Het is beter om ook dit te regelen met relais.

Ik wil niet beweren dat dit de meest handige oplossing is maar het werkt voor mij.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3888
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Peco_SL-E383F

Bericht door Jeroen »

@shoven,

superduidelijk plaatje en uitleg. Die moet ik eens op gaan slaan bij mijn favorieten. Heb aardig wat zitten klooien met dat ding, en met het Engels wissel van Peco.


Afbeelding
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Peco_SL-E383F

Bericht door shoven »

@Gerard, die dr4024 kan die niet ook je hartstuk schakelen? Dan ben je niet afhankelijk van het contact van je tongen. De Servoswitch doet dat, en de tongen gaan v.w.b. polarisatie mee met het hartstuk. Ik word daar zelf erg blij van.

@Jeroen: thanx, ik heb hiervoor ook de nodige hulp gehad, maar als je hem eenmaal hebt, blijkt het niet al te complex.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 887
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Peco_SL-E383F

Bericht door Hube »

shoven schreef: 01 mei 2020 14:46 @Gerard, die dr4024 kan die niet ook je hartstuk schakelen? Dan ben je niet afhankelijk van het contact van je tongen. De Servoswitch doet dat, en de tongen gaan v.w.b. polarisatie mee met het hartstuk. Ik word daar zelf erg blij van.
De dr4024 heeft 4 schakelcontacten waarmee een relais aangestuurd kan worden om daarmee hartstuk en wisseltongen van de juiste polarisatie te voorzien.
De oplossing met de servoswitch, zoals je beschrijft, lijkt dan eenvoudiger. Ook omdat het functiemapping bij de dr4024 niet bepaald simpel is....
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
roelie001
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 jan 2020 10:17

Re: Peco_SL-E383F

Bericht door roelie001 »

Allen alvast bedankt voor het meedenken! , Servo decoders zijn inmiddels binnen, nu nog tijd :-)



Kally2023
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2023 18:32

Re: Peco_SL-E383F

Bericht door Kally2023 »

Er is ook een andere oplossing om de gele puntstukken in de foto in dit draadje van de juiste spanning te voorzien door gebruik te maken van iTrain (versie 5.1 pro). Mogelijk ook van toepassing voor andere versies of programma's. De wissels worden in dit geval aangestuurd door de DR4024 met bijbehorende set van DR4102 en servo's.

Het volgende stappenplan voor aansluiten van een SLE-E383Fis dan te volgen:
1) Naast de 4 aansluiting die er al bestaan moeten er per wissel verbindingen gesoldeerd worden die de tongen en toeleidende spoorstaven kunnen schakelen voor een goede stroomvoorziening.
2) De 2 van de bestaande 4 aansluitingen, de middensecties zijn eenvoudig aan te sluiten op de digitale + en -. De andere twee zijn voor de aansluiting van de geel gemarkeerde puntstukken in het kruis. Zie punt 6.
3) De 4 extra verbindingen worden aangesloten op de uitgangen voor het punstuk van de DR4024/DR4102 van het betreffende wissel.

De aansluiting van de gele “probleem” puntstukken wordt opgelost m.b.v. iTrain.
4) Na start van iTrain opties/herinitialiseer gebruiken. Wissels komen daarmee in de stand normaal. Let op dat nu in het kruiscomplex alle wissels rechtdoor staan. Is dit niet het geval dan is dit aan te passen door de servo opnieuw te programmeren en bij het programmeren de F! en F2 wisselstand te verwisselen. Dit is ter controle en eventueel voor correctie van de wisselstand en is niet bij elke start nodig.
5) Vink bij betreffende wissels onder opties de keuze aan: Altijd terug naar begintoestand na vrijgave. Het is ook mogelijk om altijd alle wissels terug te zetten na vrijgave in het menu wijzig/instellingen/opties.

6) Sluit 2x een geel gemarkeerd puntstuk aan op het puntstuk van een diagonaal tegenoverliggend wissel die al eerder extra zijn aangebracht. Daarmee zijn 2 wissels voorzien van een extra verbinding op de puntstukvoeding van de DR4102. Op de foto het groene of het rode wisselpaar. Dus niet een rood en een groen wissel hiervoor gebruiken.

Let op!
In iTrain 5.1 is het mogelijk in klassiek of op positie te rijden. Zie daarvoor de keuze die gemaakt kan worden in blokken. Ook bij rijden in klassiek moeten de lengten van de treinen juist zijn. Bij een lengte van een trein die te kort is ingevoerd kunnen wissel te vroeg worden omgezet naar de begintoestand, met ontsporing tot gevolg.

Groetjes,
Willem
Laatst gewijzigd door Kally2023 op 14 mar 2023 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1000
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Peco_SL-E383F

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

shoven schreef: 30 apr 2020 15:44 (overigens koop je deze dingen hier een stuk goedkoper dan bij dm-toys, maar dat moet je zelf kiezen.)
Dank voor de heldere afbeeldingen. Met jouw verwijzing ben ik eens gaan rekenen, het hangt er zeer vanaf hoeveel je moet betalen voor transport, voorlopige uitslag is dat @Hans goedkoper is en dat privé geïmporteerd niet heel veel goedkoper is dan DM-Toys. In die keuze heeft @Hans dan bij mij de voorkeur omdat het een Nederlandse onderneming betreft. Door Brexit zijn de regeltjes gewijzigd en zijn de douane regels een compleet moeras. Verder zal Hattons vracht rekenen tot aan de grens en daarna de vervoerder voor in Nederland, althans dat maak ik op uit hun teksten, ze zijn vreemd genoeg er niet heel duidelijk over. Dus het zou nog eens zomaar anders kunnen uitpakken.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

MiddenGroningen96
Berichten: 116
Lid geworden op: 23 mar 2021 15:22

Re: Peco_SL-E383F

Bericht door MiddenGroningen96 »

Hattons heeft een registratie in Nederland icm DHL. DPD wordt de VAT eraf gehaald, en mag je het bedrag boven de €150,- 21% afrekenen via DPD voordat je het toegestuurd krijgt. Een andere manier van toezenden niet gebruiken, is drama 8)7


Mvg Rob

MiddenGroningen96 is de plek waar mijn huis woont. De baan (ooit) wordt een USA baan.

Kato rails, Railmodeller pro, Mac mini, iTrain 5 standard en Dinamo.
"Horseshoe Curve"
Persoonlijk blog op FB
Gebruikersavatar

MiddenGroningen96
Berichten: 116
Lid geworden op: 23 mar 2021 15:22

Re: Peco_SL-E383F

Bericht door MiddenGroningen96 »

En opnieuw verbazingwekkend hoe snel je de spullen van Hattons icm DHL in huis hebt. Gister besteld, zojuist binnen. Geen extra kosten. Een paar Peco Streamline spulletjes besteld om uit te proberen. Bijna diefstal als je de prijzen vergelijkt t.o.v NL.


Mvg Rob

MiddenGroningen96 is de plek waar mijn huis woont. De baan (ooit) wordt een USA baan.

Kato rails, Railmodeller pro, Mac mini, iTrain 5 standard en Dinamo.
"Horseshoe Curve"
Persoonlijk blog op FB
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Peco_SL-E383F

Bericht door shoven »

Dat is heel snel. Ik heb pre-brexit het nodige bij ze gekocht, maar dat was altijd wel een paar dagen onderweg.
En 80 pond is ca. €90, dat scheelt fors.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie