Voelbare schok van locomotief?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Voelbare schok van locomotief?

Bericht door tv_man »

Het verhaal: Ik duwde een locje aan (zonder kap) dat op het spoor stond waar spanning op stond en opeens voelde ik een voelbare electrische schok. Niets vergeleken met 230v, maar ik ging er altijd van uit dat hetgeen er op het spoor staat ruim onder met de hand voelbare waardes zit.

Dus waar kan het aan liggen? Heb ik het me verbeeld of kan het zijn dat een gelijkstroomlocje (een oeroude DDR Piko die ik uit elkaar had gehaald om te kijken of alles nog een beetje draait om er misschien een nieuw motortje in te zetten) zodanige spanning kan opwekken. Het enige waardoor er stroom op de treinbaan komt is met een kleine Fleischmann transformator 6735.

Verder rijden de treinen zoals normaal op de baan.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Voelbare schok van locomotief?

Bericht door Willempie »

Als je een gelijkstroommotor rond laat draaien heb je een dinamo. Of generator.

Groetjes.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Voelbare schok van locomotief?

Bericht door Michiel »

Baanspanning van 12 tot 20V kan je voelen als een tinteling of lichte prikjes, maar is niet gevaarlijk. Vanaf 50V wordt het beschouwd als mogelijk gevaarlijk (afhankelijk van de situatie) ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Voelbare schok van locomotief?

Bericht door tv_man »

Wel, nu weten we tenminste zeker wat de motortjes doet draaien. Was vooral vreemd dat ondanks jaren aan treinen knutselen dit nooit was voorgekomen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Voelbare schok van locomotief?

Bericht door FidOo »

Ik heb het zelfs dat als mijn Profiboss in Noodstop staat dat 1 spoorstaaf toch nog spanning geeft, als mijn hand dan op mijn testbaantje rust en ik kom met de huid van de bovenkant van mijn vinger tegen de rails dat ik het voel. Tis geen echte schok maar spanning is er wel degelijk. En je vinger daar wat langer tegen aan houden is zelfs onprettig.
Ik heb datzelfde fenomeen als ik op mijn gewone baan de baanspanning heb staan (DR5000) en dan met mijn vinger licht de rail aan raak.

Dit heeft volgens mij voornamelijk te maken met lichte aanraking en dus hoge overgangsweerstand van rail naar vinger, daarnaast is de huid bovenop je vingers ook gevoeliger als je vingertoppen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Voelbare schok van locomotief?

Bericht door Wim H »

Vroeger op mijn Märklinbaan heb ik ook wel eens wat gevoeld. Ik was in de zomer op de warme zolder aan het knutselen. De treinen reden vrolijk rond dus stond er zo'n 10 volt (wisselstroom) op de baan. Op een gegeven moment lag mijn onderarm op de rails en voelde ik een tinteling. Dat had ik nog nooit gehad, maar door de warmte was mijn arm wat klam. Blijkbaar was dat genoeg om toch voelbaar te zijn.
Aan de andere kant heb ik ook wel eens geprobeerd om de 25 volt schakelpuls met mijn vingers te voelen, maar daar voelde ik nooit iets van. Blijkbaar is er toch vochtige dunne huid nodig. Net zoals bij een batterij tegen je tong.
Groet, Wim



Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Voelbare schok van locomotief?

Bericht door tv_man »

Het zal daar dan vast aan gelegen hebben, vochtige vingers. Nu zit ik bijna te overwegen om dat nogmaals onder gecontroleerde omstandigheden te testen om het zeker te weten, maar zo fijn was het gevoel ook weer niet, dus we laten het er wel bij.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie