Stroef lopende wagens

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Stroef lopende wagens

Bericht door MaartenOtto »

Graag wil ik het collectieve kennis kanaal raadplegen voor het volgende.

Ik heb een treinstel bestaande uit een motorwagen met drie bakken er aan vast, een viertjes dus. Nu loopt de motor bak solo op de baan prima, maar als ik de rest van de trein er aan vast hang dan zit er geen beweging in. De wagens lopen zeer stroef maar ik kan nergens frictie ontdekken in de draaistellen. Ik heb al een keer een druppel olie van Fleischmann toegevoegd bij de assen maar het wil niet beter worden. Iemand een ander idee waar ik nog niet aan gedacht heb?


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Stroef lopende wagens

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Maarten,

hebben de bakken stroomafnemers bij de wielen voor verlichting? Bij de minitrix TEE Ram zorgen deze voor redelijk wat frictie en sommige gebruikers halen deze er dan ook gedeeltelijk af.
Sowieso misschien wel makkelijk om het exacte treinstel en merk te noemen, wie weet heeft er iemand hetzelfde probleem met hetzelfde model gehad.

Success!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Onderwerp starter
MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Stroef lopende wagens

Bericht door MaartenOtto »

Alleen het achterste rijtuig heeft sluit verlichting. Het model is een Graham Farish class 220 Voyager
Afbeelding


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Stroef lopende wagens

Bericht door Bjor »

MaartenOtto schreef: 03 jul 2020 15:13ik kan nergens frictie ontdekken in de draaistellen.
Maarten,

Hoe heb je dat geconstateerd? Als de aspotten door slijtage zijn uitgesleten zullen de rijtuigen op de rails stroef lopen, maar draaien de wielen soepel als je het rijtuig optilt. Als de aspotten in orde zijn, maar de stroomafnemers de frictie veroorzaken, kan er vuil, stof en/of oxidatie in het spel zijn.
Haal dan voorzichtig een speld tussen stroomafnemer en wielen (of assen) door om stof te verwijderen. Breng dan op de contactvlakken een miniem beetje ATF aan, om de oxidatie te verhelpen.

Tenslotte kunnen ook nog één of meerdere wielen tegen de rijtuigbak aanlopen.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Stroef lopende wagens

Bericht door MaartenOtto »

De wielen zitten niet in aspotten.
Afbeelding
Afbeelding


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Stroef lopende wagens

Bericht door Bjor »

Maarten,
Ik kan het niet heel goed zien, maar tenminste de rechter as lijkt niet geheel schoon en glad te zijn. Ik heb zoiets ook wel eens gehad en je staat soms verbaasd hoeveel miniscuul vuil zich in de loop der tijd op/rond de assen verzameld en daaraan vast 'koekt'. Dan helpt olie meestal ook niet.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie