Gloeilampjes vervangen door LEDs in loc van Arnold

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
who2010
Berichten: 202
Lid geworden op: 25 jun 2020 21:19
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Gloeilampjes vervangen door LEDs in loc van Arnold

Bericht door who2010 »

Goedenavond allen,

Met het testen van locs etc op R1 van Minitrix kwam ik er achter dat slechts 1 kant de lampen van de loc branden.
Aan beide kanten zit een klein gloeilampje dat via een lichtgeleider in de kap de beide lichten aanlichten.
Doormeten en helaas is het gloeilampje doorgebrand.
Zou dit te vervangen zijn door een 3mm ledje met een weerstand je?
Zo ja, welke waarde is dan handig voor het weerstandje? (en aan beide kanten vervangen?)

Met vriendelijke groet, Willem


Mvg, Willem
Z21_start met WiFi
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Gloeilampjes vervangen door LEDs in loc van Arnold

Bericht door Redskin »

Ja Willem dat kan maar wil je het officieel doen, dan moet je gegevens van de led hebben om de juiste weerstand te berekenen. De stroom moet immers begrensd worden omdat een led daar erg gevoelig voor is. Let (led...) daarbij op dat wisselspanning een hogere spanning in de berekening heeft dan gewone gelijkspanning.
Een weerstandcalculator voor leds kan je op internet vinden.

Dit gezegd hebbende, probeer maar eens een weerstand van 2,2 kOhm; daar wil het wel oké op -blijven- branden (werkt bij mij tenminste altijd goed).

- Rijd je gelijkstroom let dan op de doorlaatrichting van de led; het is immers een diode. Sluit je 'm verkeerd (sperrichting) aan, dan brandt ' ie niet (wat dus juist weer handig is vanwege de rijrichting);
- mochten er diodeplaatjes op de print van de loc zitten, dan zou ik ook die dan ook verwijderen;
- rijd je digitaal, kijk dan voor aansluiten in de handleiding van de decoder (soms moet je de blauwe draad gebruiken). Daar kan je ook vinden hoe je eventueel de lichtsterkte met CV-waarden kan dimmen;
- een led heeft een kleinere stralingshoek dan een gloeilamp, dus is de positie van de led ook wat kritischer t.o.v. de lichtgeleider;
- de kleur van de led is belangrijk. Net als in echt bedrijf, zijn veel moderne locs uitgerust met witte frontseinen en oudere locs met geelwit of zelfs louter geel.

Succes! ;)


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Onderwerp starter
who2010
Berichten: 202
Lid geworden op: 25 jun 2020 21:19
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Gloeilampjes vervangen door LEDs in loc van Arnold

Bericht door who2010 »

Frank,

Bedankt voor de volledige uitleg.
Ik begin analoog/gelijkspanning.
Het merendeel van wat je schrijft is mij bekend.
Waar het mij om gaat is of je de led en weerstand gewoon als vervanger van het gloeilampje kan gebruiken en wat een juiste waarde zou zijn.
Ik neem aan dat 1/8W weerstand van 2,2k dan zou voldoen?

Met vriendelijke groet, Willem


Mvg, Willem
Z21_start met WiFi
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Gloeilampjes vervangen door LEDs in loc van Arnold

Bericht door Redskin »

Graag gedaan Willem en ja hoor dat klopt; de stroom door de led voor deze toepassing is dusdanig laag (mA's) dat 1/8 Watt prima is en als je zou kunnen en willen, zijn SMD-weerstanden zelfs toepasbaar.


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Nijboer
Berichten: 899
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Gloeilampjes vervangen door LEDs in loc van Arnold

Bericht door Nijboer »

Maarrr...... pas op. Het hangt ook erg af van de omstandigheden qua lichtgeleiders in de loc.
Een gloeilamp straalt zijn licht rondom af. Een LED niet, die gaat in principe rechtuit.
Dat kan tegenvallende resultaten opleveren als de lichtgeleiders om het lampje heen vallen.
Met wat trucjes kan je dat wel verbeteren.

Groet,
Collin



Onderwerp starter
who2010
Berichten: 202
Lid geworden op: 25 jun 2020 21:19
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Gloeilampjes vervangen door LEDs in loc van Arnold

Bericht door who2010 »

De lichtgeleider zit pal voor het gloeilampje dus het rechtuit stralen van de led komt volgens mij dan goed uit.
Mocht er echter een vervangend gloeilampje te vinden zijn dan is dat misschien beter (er is wel erg weinig ruimte).
Dus als iemand een adres weet waar ik dit soort gloeilampjes kan kopen dan hou ik me aanbevolen voor adressen/links.

Mvg, Willem.


Mvg, Willem
Z21_start met WiFi
Plaats reactie