Achterzijde ovaal verbergen in tunnel

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Sharan83
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 nov 2012 20:38

Achterzijde ovaal verbergen in tunnel

Bericht door Sharan83 »

Al een tijdje ben ik aan het piekeren hoe ik de achterzijde van mijn railovaal wil laten "verdwijnen" in een tunnel. Met Faller tunnelportalen en muurplaten wil ik dit afwerken, maar ik weet niet goed hoe ik de ondergrond moet maken. Hoe kan ik iets maken dat verwijderbaar is (vanwege hellend dak), licht in gewicht is en in combinatie met de Faller producten makkelijk (ik ben niet erg handig) te gebruiken is?


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5081
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Achterzijde ovaal verbergen in tunnel

Bericht door neudalhausenstadbahn »

In de basis zou een simpele achter grond wand( gebogen of recht) het makkelijkste zijn maar als je de ruimte boven het spoor nog wilt gebruiken dan moet je andere dingen bouwen, hoe en wat hangt af van wat je wilt, waar jij prettig mee werkt en hoeveel ruimte je hebt. Ook een achtergrond wand kan je van vele materialen maken.

Heb je foto's van hoe de baan staat en weet je wat je met de ruimte die er is wilt?

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
Sharan83
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 nov 2012 20:38

Re: Achterzijde ovaal verbergen in tunnel

Bericht door Sharan83 »

Afbeelding
Links in de bocht moet de rails verdwijnen in een tunnel.

Afbeelding
Ter hoogte waar het ballast is aangebracht achterin komt de rails weer uit de tunnel.

Afbeelding
Complete baan.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5081
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Achterzijde ovaal verbergen in tunnel

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ja dan zou een achterwand parallel met de achterzijde van de baan op een centimeter of 15 van de achter kan mooi zijn denk ik. Dan kan je de stukken ervoor het landschap wat op laten lopen en links de tunnel ruim voord e achterwand laten beginnen. Je vroeg in een ander topic al naar XPS schuim daarmee zou je een afneembare plaat kunnen maken om de bij de rails te kunnen of je houd links in de zijwand een opening die groot genoeg is om comfortabel met de hand bij je treinen te kunnen.

Je zou de achterwand in een U profiel kunnen zetten en hier en daar aan boven zijde achter een balkje, lat of haak kunnen haken om te zorgen dat hij recht op blijft als hij staat maar waarmee je hem dan naar boven toe er uit kan schuiven want ik begreep dat het afneembaar moest zijn( lijkt me ook wel praktisch als je baan niet op wielen staat).

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
Sharan83
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 nov 2012 20:38

Re: Achterzijde ovaal verbergen in tunnel

Bericht door Sharan83 »

Ik denk dat ik je begrijp. Van wat materiaal zou je het U profiel dan maken?


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5081
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Achterzijde ovaal verbergen in tunnel

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Kopen bij de Praxis die hebben een aardige collectie van dat spul( de Gamma niet volgens mij en overige bouwmarkten weet ik niet) en als een U profiel niet passend is kan een J profiel ook, die heb ik in mijn vitrinekasten als rails voor de plexiglas deurtjes.

Je zou dus ook een J profiel op z'n kop dus meer zo; "?" aan de achtergrond kunnen maken en die dan over de verticale poot van een hoekprofiel kunnen laten vallen om de achter grond te borgen dus een beetje dit idee; "L"( maar dan omgekeerd) met "?".

Je zou voor die achtergrond evt. architectenkarton voor kunnen gebruiken dat is lekker licht maar steviger als gewoon XPS schuim van 6mm omdat het met karton gelamineerd is. Daar kan je dan een landschap op schilderen of foto's opplakken of allebei zoals ik af en toe doe zie o.a. Soest Wiedergeburt des Pharaos en Anröchte Aschenbrödelweg. Mijn achtergrond bij Anröchte Aschenbrödelweg was ook van architecten karton en was een restant wat ik gekregen had en oorspronkelijk A0 formaat was. Op welke formaten het te koop is weet ik niet want ik heb het zelf nooit gekocht.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Achterzijde ovaal verbergen in tunnel

Bericht door MarcoTrix »

Licht in gewicht? Ik maakte op mijn schaal Z treinbaan bergen van piepschuim. Het kost niet veel, is op elke gewenste maat af te snijden, erg licht en makkelijk verplaatsbaar. Wel opletten dat je lijm gebruikt zonder oplosmiddel. Ik ontdekte dat uitgerekend houtlijm de perfecte lijm is om piepschuim aan elkaar te monteren. Ik smeerde het af met voegenkit van de Hema, eventueel met oude tandenborstel structuur aanbrengen, en dan is het een kwestie van verven en afwerken met grasstrooisel e.d.

Afbeelding


Plaats reactie