Fleischmann 7230 spare parts?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Fleischmann 7230 spare parts?

Bericht door Raymond (UK) »

Goedenavond mensen.

Het is best warm hier in de UK en het dubbelzijdige tape onder de decoder van mijn 212 heeft het opgegeven en de decoder is de zij ruit aan het omsmelten. De machinist is voorlopig furloughed en de 212 staat sinds stil in verwachting op een nieuw ruitje.

Kan je dit als spare part bestellen voor een redelijk bedrag? Kan een (slechte) kap met ruitje kopen voor €17 + post maar dat is best wat voor een ruitje.

Bij voorbaat dank voor enige suggesties/links.




Afbeelding


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Fleischmann 7230 spare parts?

Bericht door FidOo »

Welke decoder en wat voor voeding heb je op je baan? Dit zou niet mogen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Fleischmann 7230 spare parts?

Bericht door traiNiac »

Hallo Raymond,

Ik ben al jaren op zoek naar zo'n ruitje. Nog nooit gevonden. Dus als je vraag wat oplevert, ben ik heel benieuwd. Spur N Teile kun je in de gaten houden (dat doe ik zelf ook)



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Fleischmann 7230 spare parts?

Bericht door Raymond (UK) »

FidOo schreef: 11 aug 2020 01:44 Welke decoder en wat voor voeding heb je op je baan? Dit zou niet mogen.
Hi Joost,

Decoder is een Doehler & Haass (DH05 uit mijn hoofd) zit er al een jaar of 5 in. Boven op de printplaat geplakt met dubbelzijdig tape.

Voeding is standard Twin Center. 16v?

De hele cabine is heet na een paar minuten rijden.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Fleischmann 7230 spare parts?

Bericht door Raymond (UK) »

traiNiac schreef: 11 aug 2020 07:46 Hallo Raymond,

Ik ben al jaren op zoek naar zo'n ruitje. Nog nooit gevonden. Dus als je vraag wat oplevert, ben ik heel benieuwd. Spur N Teile kun je in de gaten houden (dat doe ik zelf ook)
Dank je Harry.

Ik heb er nog een maar die is van zo’n startset en daar zit geen chrome om het ruitje heen. Goedkopere uitvoering denk ik. Ook een grijs dak ipv zilver.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Fleischmann 7230 spare parts?

Bericht door FidOo »

EEN DH05C mag maximaal 18V spanning hebben, nu weet ik niet wat een Twincenter met een 16Vac voeding uitstuurt, volgens mij zat er een setting in die centrale waarmee je H0 of N kon selecteren.
Let er op dat de spanning die decoders aangegeven hebben de railspanning is en niet de voedingsspanning van een centrale!

Ik denk overigens dat het motortje misschien vervuild is over de jaren en daardoor meer stroom is gaan gebruiken, hierdoor wordt de decoder (en ook motor) steeds warmer. Ik zou het kapje er eens af halen en hem een stukje laten rijden en dan met de vingers voorzichtig voelen wat er precies heet wordt, decoder of motor, of beide. En dan motortje schoonmaken of vervangen voor zo'n tramfabriek motortje.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Fleischmann 7230 spare parts?

Bericht door Raymond (UK) »

Thanks Joost,

Volgens mij staat mijn Twin Center al op N. Dat had iemand (misschien jij) een aantal jaar geleden geschreven toen ik de Twin Center net had. Ik zal met een multimeter kijken wat voltage door de rails gaat. Geen van de andere locs worden heet. Lopen er 10 geloof ik maar die zijn allemaal wat groter dus meer ruimte om warmte te verliezen?

Ik had wat moeite om de decoder er netjes in the krijgen. Er de twee draadjes voor de motor voeding lopen onder de decoder door. Daarom hield het dubbelzijdige tape niet denk ik.
Ik heb een nieuwe soldeerbout gekocht met hele dunne tips dus ik ga trachten om 6 nieuwe draadjes aan de decoder te solderen en helemaal overnieuw te beginnen. Maar dan netjes.

Ook zal ik de motor even schoon maken en kijken of het dan beter gaat.

Tramfabriek had ik sinds vorige week pas van gehoord. Daar moet ik nog even over doorlezen.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Fleischmann 7230 spare parts?

Bericht door Raymond (UK) »

Vandaag alle draadjes van de decoder los gesoldeerd en vervangen door nieuwe draden. Elke keer als ik een decoder inbouw bewaar ik de draadjes die ik afknip want die zijn mooi dun dus daar had ik er nog wat van over.

Zo gezegd zo gedaan... Tuurlijk :roll: Bril op, vergrootglas, pincetten de hele meuk. Wat zijn die dingen klein! (D&H DH05C) Ging best goed trouwens :Thumb


Afbeelding


Draadjes eraan en proef rondjes. Twee rondjes in (<15 meter op snelheid 8, 28 stappen) en je kan er op BBQ'en. Niet de decoder, de motor! Gloeiend heet. Ik heb de motor omgewisseld met mijn oude 212 die mijn oudste zoon nu heeft en hetzelfde gebeuren. Super heet na 1-2 rondjes. Zelfs de wielen zijn gloeiend heet na 10 rondjes.

Is wel een andere motor als ik er zo naar kijk ?


Afbeelding


Duidt dit op een defecte decoder? Ik zal de oude 212 (analoog) morgen even wat rondjes laten rijden op mijn zoon's track en kijken hoe warm dat ding word.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Fleischmann 7230 spare parts?

Bericht door Raymond (UK) »

Voeding is 14 en soms 14.1 op the rail


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Fleischmann 7230 spare parts?

Bericht door FidOo »

Je zegt dat je de motor omgewisseld hebt met een andere 212 van je zoon. welke van deze 2 wordt nu weer heet. De motor van jouw in de lok van je zoon of die motor van je zoon in de lok van jouw?

Bij de eerste optie --> motor is het probleem, bij de 2e optie --> waarschijnlijk decoder of een probleem in de aandrijving is het probleem.

Wat ik heel raar vind is dat je wielen blijkbaar heet worden. Dit zou op een flinke stroom moeten duiden, maar eigenlijk moet je decoder dan allang de geest hebben gegeven (letterlijk gebakken worden en dus heel heet worden)

Ik zou toch eens kiezen om je probleemlok om te bouwen naar analoog. Simpel waar je nu rood en grijs hebt vast gezet vanaf de decoder doorverbinden met een draadje, en hetzelfde voor zwart en oranje. En dan testen op je analoge baan. Wordt ie weer heet is het niet een decoder probleem en moeten we verder zoeken.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Fleischmann 7230 spare parts?

Bericht door Raymond (UK) »

Hi Joost,

Beide motoren worden heet in de loc met de decoder.

In plaats van ombouwen naar analoog kan ik CV29 op 4 zetten of werkt dat niet zo? Ik ben een leek op digitaal gebied dus gewoon melden als ik wartaal uitsla..

Ik zal morgen de analoge loc wat rondjes laten rijden en kijken hoe warm dat ding word.

Decoder leest netjes uit etc maar gisteren na een tijdje rijden ging het licht even knipperen. Loc van de baan gehaald en weer terug gezet en het licht werkte weer normaal.

Ik heb het gevoel dat de decoder misschien defect is. Wel raar dat ie netjes uitleest en programmeert. CV8 geprobeerd maar dan krijg ik een error?


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Fleischmann 7230 spare parts?

Bericht door FidOo »

Hmm als beide Motoren heet worden in de lok met decoder dan vermoed ik dat de decoder inderdaad niet goed meer is.

Het terug bouwen naar analoog (decoder er tijdelijk uit) om te testen of de decoder echt de boosdoener is. Het helpt dus niet om de decoder te laten zitten en dan analoog te gaan rijden.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Fleischmann 7230 spare parts?

Bericht door Raymond (UK) »

Ah ja ik snap hem. Ik zal morgen even gaan tobben. Er zit nog een decoder in de post die ik besteld had voor een nieuwe loc. Die zal ik ook even proberen in deze loc.

Dat die wielen heet werden was me nooit opgevallen maar zijn echt super heet.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Fleischmann 7230 spare parts?

Bericht door Raymond (UK) »

Joost,

Ik denk dat de decoder de geest gegeven heeft.

Ik heb een tweede hands 218 gekocht met daarin een Lenz decoder die ik nu in de 212 heb gezet. Rijdt OK maar nog steeds best heet. Niet zo heet als met de D&H decoder. De D&H decoder heb ik nu in de 218 geplaatst en dat rijdt slecht dus ik heb daarvoor een nieuwe decoder besteld. Alles leest en schrijft maar als je begint te rijden stopt ie met reageren en rijdt vrolijk verder totdat je de stroom uitzet op de baan en weer aan. Dan gaat het weer heel effe goed. Duidelijk iets mis!


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Fleischmann 7230 spare parts?

Bericht door FidOo »

Ja dat klinkt inderdaad als een defecte decoder. Toch vind ik dat heet worden niet echt een goed teken. Zou er toch wat terughoudend mee zijn. Dat motortje zou ik voor de zekerheid toch eens een goede schoonmaak beurt geven.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Fleischmann 7230 spare parts?

Bericht door Raymond (UK) »

Dat denk ik ook ja. Ik gooi hem in een badje met wasbenzine zodra ik dat spul gevonden heb hier. Een nieuw ruitje vinden is moeilijker dan een nieuwe 212 te vinden dus ik denk dat hij terug gaat naar DC en mijn oudste zoon mag hem dan op zijn DC layout houden.

Nogmaals bedankt voor alle hulp Joost.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Fleischmann 7230 spare parts?

Bericht door Raymond (UK) »

Toch een ruitje gevonden met een 212 er aan vast.

£2.66 en een tientje post uit Spanje.

Ziet er weer mooi uit!





Afbeelding


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Fleischmann 7230 spare parts?

Bericht door Raymond (UK) »

traiNiac schreef: 11 aug 2020 07:46 Hallo Raymond,

Ik ben al jaren op zoek naar zo'n ruitje. Nog nooit gevonden. Dus als je vraag wat oplevert, ben ik heel benieuwd. Spur N Teile kun je in de gaten houden (dat doe ik zelf ook)
Harry,

Het ruitje bestaat uit twee delen. Voor en achter ruit en de zijruiten. Alleen de zijruiten zijn gesmolten dus als je wat aan de voor en achter ruit hebt mag je die hebben voor porto kosten.

Ray



Afbeelding


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Fleischmann 7230 spare parts?

Bericht door FidOo »

2,66 voor een hele BR212 is echt een koopje of een schijtprijs zoals ze hier in rotjeknor zeggen. Zelfs alleen de ruitjes zou zelfs nog goedkoop zijn.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Fleischmann 7230 spare parts?

Bericht door Raymond (UK) »

Goedkoop zat ja om mijn 212 weer mooi te maken.

De rest van de loc is gaar hoor. Mist ook een draaistel en motor. Ik bewaar de printplaat en de buffers en de rest gaat de prullenmand in.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Plaats reactie