programmeerspoor

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
focus2
Berichten: 158
Lid geworden op: 01 sep 2008 22:29

programmeerspoor

Bericht door focus2 »

beste forumleden,

ik gebruik voor het aansturen van mijn materieel het Roco z21 systeem met MM.
in tegenstelling tot de Z21 heeft deze geen aparte uitgang voor een programmeerspoor.
zou dat op enige manier te maken zijn?
dacht zelf een schakelaartje er tussen te zetten, maar er zijn vast veel betere manieren.
wie o wie kan mij verder helpen?


ns- materieel uit alle periodes - personen en goederentreinen, maar ook in NL komende buitenlanders.
besturing Rco z21- fim railsysteem met (do)bedding.
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: programmeerspoor

Bericht door Hube »

Een apart stukje spoor, geïsoleerd van het hoofdspoor, direct aansluiten aan de z21.
Met een schakelaar het hoofdspoor stroomloos maken en de MM in de CV-programmeer stand zetten.
En als je dan weer op het hoofdspoor wilt programmeren dan altijd controleren of the MM in de POM stand staat.
Zo doe ik het...
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
focus2
Berichten: 158
Lid geworden op: 01 sep 2008 22:29

Re: programmeerspoor

Bericht door focus2 »

@Gerard:dank voor je info.

ik heb een apart stuk rails op een multiplex strook van 1 meter ongeveer.
gebruik ik ook voor het testen van analoog spul
en met de methode met een schakelaar zit ik op de goede weg denk ik.

groet,
Bernard


ns- materieel uit alle periodes - personen en goederentreinen, maar ook in NL komende buitenlanders.
besturing Rco z21- fim railsysteem met (do)bedding.

Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: programmeerspoor

Bericht door Rick »

Zo ziet het er bij mij uit:
Afbeelding
Het onderste spoor is het programmeerspoor, het railstukje links achter het stootblok zit los en dient voor de voeding hiervan of van de baan.
En vergeet inderdaad niet om de MM weer op POM te zetten, een decoderreset in CV modus met 30 locs op de baan is niet handig. 7(8)7


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
focus2
Berichten: 158
Lid geworden op: 01 sep 2008 22:29

Re: programmeerspoor

Bericht door focus2 »

hoi Rick,

dat is een mooie creatieve oplossing en werkt ook vast heel goed als je 1 aansluitpunt hebt.
hoe dan te handelen met meerdere ?


ns- materieel uit alle periodes - personen en goederentreinen, maar ook in NL komende buitenlanders.
besturing Rco z21- fim railsysteem met (do)bedding.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: programmeerspoor

Bericht door martindomburg »

Je zou als alternatief kunnen kijken naar de SProg IIv4 programmer, dan kun je makkelijker en eenvoudiger je locs programmeren zonder dat je de CV's hoeft te weten.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: programmeerspoor

Bericht door Willempie »

@Martin
De instelling van de CV hoef je sowieso niet te weten, maar met de z21 kun je die gewoon uitlezen hoor. Dus geen reclame maken voor de spullen die je probeert te verkopen, zal je netter staan.

Groetjes.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
focus2
Berichten: 158
Lid geworden op: 01 sep 2008 22:29

Re: programmeerspoor

Bericht door focus2 »

...het gaat zeker niet om het uitlezen en zoals gezegd kan dat eenvoudig met de z21 en MM.
kennelijk heeft Martin het niet druk genoeg met zijn winkeltje.
en commerciéle reclame maken op dit forum ik betwijfel of dat mag.
bovendien slaat zijn advies nauwelijks ergens op.
ik zoek een manier met in gebruikmaking van z21 en MM en zeker GEEN nieuw apparaat.


ns- materieel uit alle periodes - personen en goederentreinen, maar ook in NL komende buitenlanders.
besturing Rco z21- fim railsysteem met (do)bedding.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: programmeerspoor

Bericht door martindomburg »

Beetje jammer dat mijn tekst verkeerd word geïnterpreteerd en verdraaid om mij in een naar daglicht te zetten. Als ik een commerciële uiting zou doen had ik dat ook wel heel anders gedaan.

Heren het zou jullie netter staan, mijn tekst niet te verdraaien. En niet overal de stempel commercie achter te plakken omdat ik een concurrent ben of je mij niet zo lief vind. We zijn allemaal hobbyisten, en willempie is hierin verre van heilig. Of mag ik nu ook klagen over elke keer dat je jouw producten aanprijst op het forum?

Met het programma DecoderPro wat bij de Sprog geleverd word, en overigens ook werkt op de zwarte Z21 hoef je geen cv getallen op te zoeken want het programma verteld je welke decoder er in je loc zit en vertaald CV naar tekst. Mijn mening is dat simpel programmeren met de witte z21 leuk is voor simpele opdrachten zoals adres en snelheid, maar niet optimaal voor uitgebreid programmeren, hetgeen ook door de fabrikant word beweert.

Dit heeft dus niks met commercie te maken maar gewoon een eerlijk advies.

Klaarblijkelijk niet gewaardeerd door de topicstarter. Dus laat ik het hierbij.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: programmeerspoor

Bericht door Hube »

Heren!
Advies vragen is advies krijgen...
Als het gekregen advies niet terzake doet; gewoon negeren.
Maar misschien heeft een mede forumlid, die dit advies ook leest, er wel iets aan.
Aan verwijten heeft niemand iets.

met vriendelijke groeten,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: programmeerspoor

Bericht door Marksintpancras »

focus2 schreef: 02 sep 2020 12:12 ...het gaat zeker niet om het uitlezen en zoals gezegd kan dat eenvoudig met de z21 en MM.
kennelijk heeft Martin het niet druk genoeg met zijn winkeltje.
en commerciéle reclame maken op dit forum ik betwijfel of dat mag.
bovendien slaat zijn advies nauwelijks ergens op.
ik zoek een manier met in gebruikmaking van z21 en MM en zeker GEEN nieuw apparaat.
Even mijn 2 centen: lees even de handleidingen van Z21 en MM, staat er gewoon. En deze 2 centen heb ik geleerd van Willlempiie, mijn eeuwige dank.
Willempie schreef: 02 sep 2020 10:36 @Martin
De instelling van de CV hoef je sowieso niet te weten, maar met de z21 kun je die gewoon uitlezen hoor. Dus geen reclame maken voor de spullen die je probeert te verkopen, zal je netter staan.

Groetjes.
Verdomd makkelijk die Sprog, nu kan je zonder een goed rijdende lok de cv's zonder uit te lezen over zetten na een lok die net gekocht heb,, andere versie, die hetzelfde is met dezelfde decoder. Na 2 jaar ga je die goede cv's echt niet onthouden.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: programmeerspoor

Bericht door martindomburg »

#doeslief _o_


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: programmeerspoor

Bericht door FidOo »

In principe werkt de oplossing met een schakelaar gewoon prima. Je kunt dan eenvoudig programmeren op het programmeerspoor. Wel altijd even opletten dat je schakelaar goed staat want anders programmeer je alle loks op je baan. Daarom vind ik de oplossing met een sprog charmanter, hierdoor kun je deze permanent op je programmeerspoor aansluiten en je hoofdbaan ongemoeid laten. Dus ook nooit het gevaar dat je perongeluk al je loks reset. Groot nadeel vind ik dat je altijd een pc nodig hebt om te programmeren en uit te lezen. Als je sowieso een pc naast de baan hebt is dit punt ook weer te verwaarlozen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
focus2
Berichten: 158
Lid geworden op: 01 sep 2008 22:29

Re: programmeerspoor

Bericht door focus2 »

@martin

zeker niet bedoeld om je in een naar daglicht te zetten maar mijn gestelde vraag was toch overduidelijk.
Gebruikmakend van z21 en MM en dan lijkt de aanprijzing van nieuwe spullen toch wat buiten de kantlijn.
niets meer, niets minder,


ns- materieel uit alle periodes - personen en goederentreinen, maar ook in NL komende buitenlanders.
besturing Rco z21- fim railsysteem met (do)bedding.

Valéry
Berichten: 208
Lid geworden op: 03 mei 2016 18:36
Locatie: Alkmaar

Re: programmeerspoor

Bericht door Valéry »

Beste focus2,
Voor dit soort vragen heeft ons forum de Digitaal-vraagbaak.


Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
focus2
Berichten: 158
Lid geworden op: 01 sep 2008 22:29

Re: programmeerspoor

Bericht door focus2 »

daarin heb ik kennelijk het woord programmeerspoor gemist.


ns- materieel uit alle periodes - personen en goederentreinen, maar ook in NL komende buitenlanders.
besturing Rco z21- fim railsysteem met (do)bedding.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: programmeerspoor

Bericht door martindomburg »

focus2 schreef: 03 sep 2020 08:14 @martin

zeker niet bedoeld om je in een naar daglicht te zetten maar mijn gestelde vraag was toch overduidelijk.
Gebruikmakend van z21 en MM en dan lijkt de aanprijzing van nieuwe spullen toch wat buiten de kantlijn.
niets meer, niets minder,
Geeft niet, maar dit geeft wel aan waar de schoen wringt, begrijpend lezen. Mede veroorzaakt door de reactie van Wim die er een sport van maakt om mijn reacties en adviezen te noemen als "Commercieel" en "Fake-news". Meestal hou ik mezelf wel in, maar soms is de ergernis groter dan het verstand.
Je zou als alternatief kunnen kijken naar de SProg IIv4 programmer, dan kun je makkelijker en eenvoudiger je locs programmeren zonder dat je de CV's hoeft te weten.
Hiermee wijs ik je (met alle goede bedoelingen) op een alternatief waarmee je wellicht een betere uitkomst gaat krijgen dan je nu probeert. Dit heeft volgens mij niets te maken met aanprijzen van een nieuw product, maar alles met bewust maken van wat er "ook" mogelijk is. Soms kijk je in de verkeerde richting en mij lijkt het fijn als iemand je dan ook een andere richting laat bekijken.

No hard feelings

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: programmeerspoor

Bericht door Rick »

focus2 schreef: 01 sep 2020 22:28 hoi Rick,

dat is een mooie creatieve oplossing en werkt ook vast heel goed als je 1 aansluitpunt hebt.
hoe dan te handelen met meerdere ?
Dan zou je twee aparte stekkers voor de ringleiding en het programmeerspoor kunnen gebruiken en de aansluiting op de baan vast houden.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
focus2
Berichten: 158
Lid geworden op: 01 sep 2008 22:29

Re: programmeerspoor

Bericht door focus2 »

@rick
dank voor je info.
eens kijken of dat een beetje wil werken - (moet je toch weer met de kop onder de tafel).
vond je oplossing met het stootblok heel praktisch.


ns- materieel uit alle periodes - personen en goederentreinen, maar ook in NL komende buitenlanders.
besturing Rco z21- fim railsysteem met (do)bedding.

Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: programmeerspoor

Bericht door Rick »

Het stootblok is geen onderdeel van de oplossing, die staat gewoon aan het eind van een kopspoor. ;)
De versterker is linksonder op de foto nog net te zien, ik hoef gelukkig niet steeds onder de baan te zijn om te wisselen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
focus2
Berichten: 158
Lid geworden op: 01 sep 2008 22:29

Re: programmeerspoor

Bericht door focus2 »

moet nog eens even verder prutsen en rommelen aan deze manier.
dank voor je bijdrage,
(ik heb mijn versterker zo in het frame gebouwd dat alleen de 2 muis aansluitingen en het controle lampje zichtbaar zijn).


ns- materieel uit alle periodes - personen en goederentreinen, maar ook in NL komende buitenlanders.
besturing Rco z21- fim railsysteem met (do)bedding.
Plaats reactie