Hoe vullen jullie raillassen?

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Hoe vullen jullie raillassen?

Bericht door Zap75 »

Het valt mij op dat de toch hier en daar wel wat grotere raillassen problematisch zijn voor sommige treinen en rijtuigen. Ik ben bezig mijn baan te bouwen en gebruik plastic raillassen (Peco) voor m'n rails en op sommige plekken heb ik na aanleg 1 rail doorgeslepen met een dremel om melders te maken.
Hoe vullen jullie openingen tussen railstaven? Plastic?

Ik zat een beetje te denken of een 3D-print-pen misschien een makkelijke oplossing is om er wat vloeibaar plastic tussen te spuiten dat ik daarna met een hobbymesje en vijltje kan bijwerken zodat het weer een vloeiend geheel wordt waar treinen soepel overheen gaan?


Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 689
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Hoe vullen jullie raillassen?

Bericht door enderscw »

Hoe vul je de railassen. Nou eigenlijk gewoon niet.
Ik gebruik een slijpschijf van 0,6mm en das dun zat.
Ik zou er verder geen moeite investeren om dat daarna proberen te vullen met het een of ander. Geeft alleen maar meer rotzooi.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Hoe vullen jullie raillassen?

Bericht door fenix »

plastic raillassen gebruik ik alleen als ik 2 spoorstaven electrisch geisoleerd aan elkaar vast wil hebben en dat doe ik dan het liefste aan 1 kant tegelijk, zodat de andere spoorstaaf de uitlijning van het spoor en zijdelingse sterkte ervan op niveau houden. Op die manier heb ik nooit problemen gehad met plastic raillassen. Sowieso is het ook wel raadzaam om te kijken hoe je raillassen uitkomen tov bochten en overgangen van een linkerbocht naar een rechterbocht. Op die plaatsen zou ik wel wat voorzorgen nemen dat de spoorstaven in de las niet in een hoek van elkaar gaan wijken.

Verder gebruik ik de metalen raillassen die bij het betreffende railsysteem horen en als ik een stukje verkeerd gezaagd heb, waardoor eventueel een stukje opgevuld moet worden tussen spoorstaven, maak ik eerder de spoorstaven op passende lengte dan dat ik er nog iets tussen frommel.

Fenna



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Hoe vullen jullie raillassen?

Bericht door TonN »

Nog nooit gedaan. Er is ook plastic rail te koop als je het wel wilt doen.
https://www.deminiaturenwinkel.nl/spoor ... h0-tt.html



FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Hoe vullen jullie raillassen?

Bericht door FidOo »

Ton, dat is H0... dat wordt vrij lastig passen. Overigens vul ik ook geen railassen of doorgeslepen rails. Zelfs op mijn moduleovergangen waar soms flink ruimte tussen zit gaat dit eigenlijk gewoon goed als je rails netjes uitgelijnd is.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Hoe vullen jullie raillassen?

Bericht door Jeroen »

En die tikjes zijn juist zo gezellig!


Afbeelding
Gebruikersavatar

[Patrick]
Berichten: 326
Lid geworden op: 21 jan 2012 16:34
Locatie: Epse
Contacteer:

Re: Hoe vullen jullie raillassen?

Bericht door [Patrick] »

Gewoon dunste slijpschijfje in de dremel en voorzichtig door slijpen. Allebei gelijk, iets versprongen of schuin is geen probleem. Ik zie het nut er niet van in om het weer op te vullen. En je hoort de overgangen net als in het echt.


Goed goan!
Patrick

Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf
Plaats reactie