Hoogte perron lantaren

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ronaldp
Berichten: 1469
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Hoogte perron lantaren

Bericht door Ronaldp »

Hoe hoog moet een station lantaren staan?
Van af perron tot bovenste punt is nu 4,5 cm.

mvg ronald
Bijlagen
hoogte lamp (Aangepast).jpg
hoogte lamp (Aangepast).jpg (119.08 KiB) 1520 keer bekeken


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Hoogte perron lantaren

Bericht door Marksintpancras »

:D 4,5 cm = in het echt 7,2 meter.

En hoe hoog moet zo'n lantaarn staan?? 7(8)7 zoveel factoren die er van afhangen, wat moeten ze verlichten??? Tussen de de 4 en 8 meter hangt het meeste openbare verlichting qua lantaarns in het echt.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Hoogte perron lantaren

Bericht door TonN »

Deze lijkt me behoorlijk fors. Dit type lantaarn lijkt me niet 7 meter hoog. Ik denk dat dit een H0 model is.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Hoogte perron lantaren

Bericht door maarten »

Ik vind bijna alle 'N' lantaarns te groot en te grof. Ik heb al een paar een 'Z' lantaarn toegepast, oogt prima.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Hoogte perron lantaren

Bericht door Bjor »

Hoi Ronald,

Eigenlijk zijn alle modellantaarns niet op schaal en bovendien is er niet één hoogte. Bepalend is hoeveel de lantaarn rondom verlicht. Ik heb voor mijn oude baan destijds lantaarns van 5- 6 cm gemaakt (in 1:1 8 - 9,5 m) en in het donker de diameter van de lichtkring opgemeten. Vervolgens heb ik zoveel lantaarns gemaakt dat de lichtkringen daarvan elkaar op de perrons raakten.
Dus m.i. is niet de hoogte bepalend, maar het oppervlak dat zij verlichten.
Hoe groot is dat bij jouw lantaarn(s)?
Daarnaast vind ik het een mooie lantaarn, maar meer geschikt voor verlichting van een straat of plein. Maar dat is mijn mening, dus doe ermee wat je wilt.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
Ronaldp
Berichten: 1469
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Hoogte perron lantaren

Bericht door Ronaldp »

Heb de lampen nog niet electrisch aan gesloten.
Dus weet nog niet hoeveel licht ze geven.
Is wel led verlichting.

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Hoogte perron lantaren

Bericht door Folkert van Wijk »

maarten schreef: 04 sep 2020 19:43 Ik vind bijna alle 'N' lantaarns te groot en te grof. Ik heb al een paar een 'Z' lantaarn toegepast, oogt prima.
Ja daar loop ik ook al een tijdje naar te kijken en over te denken.
Nu alleen nog opzoek naar Z lantaarns. Daar zijn er vast een heel stel minder van dan N en/of HO...



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Hoogte perron lantaren

Bericht door TonN »

Ook als je geen elektronicus bent, kan je heel gemakkelijk een dimmer maken voor je ledverlichting in bv straatlantaarns. Waarschijnlijk zijn de weerstanden in de lantaarns zo gemaakt dat ze goed op 12 V werken, maar waarschijnlijk wat te fel zijn, vooral in het donker. Wanneer je een setje diodes koopt, 1N4001 bv kan je een stroom tot 1 A dimmen. Dat doe je door een aantal diodes achter elkaar te solderen, maar je kan ook een serie kroonsteentjes gebruiken. 5 diodes zullen al een aardig effect geven. Van de voeding ga je naar de serie diodes, dan naar je straatlantaarns en dan weer naar de andere kant van je voeding.
Met een schakelaar op je bedienings tableau zou j eeen aantal diodes kunnen overbruggen om een dag en een nachtniveau te maken.
Zorg ervoor dat de diodes dezelfde kant opstaan. De stroom gaat er niet in aan de kant van de streep. Ze zijn niet duur. Waarschijnlijk betaal je meer aan verzendkosten en het kroonsteentje.



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Hoogte perron lantaren

Bericht door FidOo »

Wat je ook kunt doen is 2 lantaarntje in serie zetten. Hierdoor krijgen ze de helft van de spanning en branden ze eigenlijk maar op 6v.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie