afstand spoor door wissels
-
Onderwerp starter - Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42
afstand spoor door wissels
Hoi
ben nog steeds bezig met het baanplan (tijd begint te dringen de kamer is nl leeg !)
nu zit ik met het volgende probleem
ik zou graag alleen peco 55 willen gebruiken
maar als ik een helix maak in anyrail dan kom ik met peco niet uit
gebruik ik fleischman wissels dan is de afstand tussen 2 sporen nl groter en past de helix ook perfekt
gebruik ik peco wissels is de afstand minder en kom ik elders (mn een helix) niet uit
fleischmann afstand - helix R3, R3a, R4 en R5 past perfekt
peco afstand - helix dan zijn de cirkels niet meer gecentreerd en klopt het totale plaatje dus niet meer
iemand de gouden tip ?
Fred
ben nog steeds bezig met het baanplan (tijd begint te dringen de kamer is nl leeg !)
nu zit ik met het volgende probleem
ik zou graag alleen peco 55 willen gebruiken
maar als ik een helix maak in anyrail dan kom ik met peco niet uit
gebruik ik fleischman wissels dan is de afstand tussen 2 sporen nl groter en past de helix ook perfekt
gebruik ik peco wissels is de afstand minder en kom ik elders (mn een helix) niet uit
fleischmann afstand - helix R3, R3a, R4 en R5 past perfekt
peco afstand - helix dan zijn de cirkels niet meer gecentreerd en klopt het totale plaatje dus niet meer
iemand de gouden tip ?
Fred
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: afstand spoor door wissels
Vreemd. Peco heeft alleen flex dus moet altijd uitkomen. Wat meer info zal nodig zijn om je probleem te begrijpen.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42
Re: afstand spoor door wissels
het volgende bedoel ik:
als ik wissels gebruik van Fleischmann dan is de afstand tussen 2 sporen groter, bij een helix met R4 en R5 past dit perfect en zijn de 2 sporen vd helix perfect gecentreerd
bij gebruik vd Peco wissels is dat duidelijk smaller en komen de R4 en R5 niet meer gecentreerd uit
hier is het verschil duidelijk te zien
uiteraard kan ik met de flexrail wel eea wegwerken en passend maken maar op een of andere manier zit me dit niet lekker (vooral niet tijdens een ontwerp in anyrail)
vooral bij het gebruik van een kruiswissel van peco is de afstand tussen 2 sporen smaller/zichtbaar, bij gebruik van Fleischmann wissels dus niet
Fred
als ik wissels gebruik van Fleischmann dan is de afstand tussen 2 sporen groter, bij een helix met R4 en R5 past dit perfect en zijn de 2 sporen vd helix perfect gecentreerd
bij gebruik vd Peco wissels is dat duidelijk smaller en komen de R4 en R5 niet meer gecentreerd uit
hier is het verschil duidelijk te zien
uiteraard kan ik met de flexrail wel eea wegwerken en passend maken maar op een of andere manier zit me dit niet lekker (vooral niet tijdens een ontwerp in anyrail)
vooral bij het gebruik van een kruiswissel van peco is de afstand tussen 2 sporen smaller/zichtbaar, bij gebruik van Fleischmann wissels dus niet
Fred
-
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: afstand spoor door wissels
Hoi Fred, ja Peco is met zijn 10 graden wissels "slanker" en houdt een kleinere afstand tussen sporen aan. Dat is realistischer en ook wel mooier. Fleischmann heeft 15 graden wissel (R4) en dat zorgt voor een grotere afstand. Als je de hele baan met Peco rails (en ook flex rails) zou ontwerpen komt het wel uit want dan is overal de afstand tussen de rails minder (28mm geloof ik waar Fleischmann ruim 33 mm aanhoudt, maar pin me niet op de exacte nummers vast)
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
Onderwerp starter - Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42
Re: afstand spoor door wissels
Hoi
Ja klopt Dat het mooier/natuurlijker uitziet
Ik ga dan ook alleen peco 55 gebruiken
alleen met het ontwerpen van een helix bv in anyrail kom ik niet weg met peco en dacht dus de standaard bochten van Fleischmann daarvoor te gebruiken (R4, R5 enz) maar die sluiten dus niet aan op de peco kwa afmetingen terwijl ik wel meer ruimte in de helix wil hebben tussen de sporen
maw de R bochten/helixen bij Fleischmann wijken dus af van wat de R waarde bij peco zou moeten zijn (denk dat daar ook het probleem zit)
zo is bij FM een R4 15 graden 329 mm en een R5 15 graden 362,6 mm....
de vraag is dan ook..... weet iemand de waarde (mm) van een R4 R5 enz bij peco (want die zijn dus niet gelijk)
Fred
Ja klopt Dat het mooier/natuurlijker uitziet
Ik ga dan ook alleen peco 55 gebruiken
alleen met het ontwerpen van een helix bv in anyrail kom ik niet weg met peco en dacht dus de standaard bochten van Fleischmann daarvoor te gebruiken (R4, R5 enz) maar die sluiten dus niet aan op de peco kwa afmetingen terwijl ik wel meer ruimte in de helix wil hebben tussen de sporen
maw de R bochten/helixen bij Fleischmann wijken dus af van wat de R waarde bij peco zou moeten zijn (denk dat daar ook het probleem zit)
zo is bij FM een R4 15 graden 329 mm en een R5 15 graden 362,6 mm....
de vraag is dan ook..... weet iemand de waarde (mm) van een R4 R5 enz bij peco (want die zijn dus niet gelijk)
Fred
Re: afstand spoor door wissels
Fabrikanten hebben ieder hun eigen boogstraal, er is geen standaard Rx = xx mm.The Breeze schreef: ↑16 sep 2020 13:03maw de R bochten/helixen bij Fleischmann wijken dus af van wat de R waarde bij peco zou moeten zijn (denk dat daar ook het probleem zit)
-
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: afstand spoor door wissels
Hoi Fred,
vraag is natuurlijk of je de werkelijke helix met Peco gaat aanleggen of met Fleischmann. Als je toch peco flexrails gaat gebruiken dan zie ik het probleem niet. Voor anyrail kan je natuurlijk ook het eerste kwart van de helix met flexrails opzetten, om een mooie verbinding tussen de fleischmann sporen en je peco kruising te maken.
vraag is natuurlijk of je de werkelijke helix met Peco gaat aanleggen of met Fleischmann. Als je toch peco flexrails gaat gebruiken dan zie ik het probleem niet. Voor anyrail kan je natuurlijk ook het eerste kwart van de helix met flexrails opzetten, om een mooie verbinding tussen de fleischmann sporen en je peco kruising te maken.
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
Onderwerp starter - Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42
Re: afstand spoor door wissels
het gaat ook meer om het tekenen/ontwerpen in anyrail waar de crux zitSibbesuisje schreef: ↑16 sep 2020 14:00 vraag is natuurlijk of je de werkelijke helix met Peco gaat aanleggen of met Fleischmann. Als je toch peco flexrails gaat gebruiken dan zie ik het probleem niet. Voor anyrail kan je natuurlijk ook het eerste kwart van de helix met flexrails opzetten, om een mooie verbinding tussen de fleischmann sporen en je peco kruising te maken.
doe ik het met fleischmann (of met peco55 in dezelfde boogstraal) krijg ik het baanplan niet passend het sluit simpelweg niet op elkaar aan, toch wel handig als ik straks vakken ga indelen...
ga ik met puur 100% peco aan de slag liggen de 2 sporen (in de helix) te dicht bij elkaar. treinen kunnen zich daar dan niet kruisen zonder elkaar te raken
ben al bezig om een "R3" en "R4" helix te maken (FM heeft ook nog een R3a die daar tussen zit) zodoende hou ik veel plaats tussen de sporen
hoop het plan binnen 1 à 2 weken klaar te hebben zodat de bouw kan beginnen
-
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: afstand spoor door wissels
Hoi Fred,
als het gaat om het plan sluitend te maken zou ik gewoon de fleischmann helix maken maar dan de 3 bochten die aansluiten op de wissel/kruising te verwijderen en te vervangen door een flex rail (met de smooth flex option in anyrail moet je dat dan wel sluitend maken denk ik). En in anyrail kan je alle soorten rails door elkaar gebruiken
Succes!
als het gaat om het plan sluitend te maken zou ik gewoon de fleischmann helix maken maar dan de 3 bochten die aansluiten op de wissel/kruising te verwijderen en te vervangen door een flex rail (met de smooth flex option in anyrail moet je dat dan wel sluitend maken denk ik). En in anyrail kan je alle soorten rails door elkaar gebruiken
Succes!
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: afstand spoor door wissels
Ik weet dus niet hoe het bij Anyrail gaat maar bij Railmodeller Pro kun je een booghoek en een radius aan flexrails toekennen. Bijvoorbeeld een bocht van 45 graden van R 300 mm. Zo kun je dus alle mogelijke bogen gebruiken. Dat zou toch ook in Anyrail moeten kunnen denk ik.
Het voordeel van Peco is dan ook dat je niet vast zit aan een vaste boog maar dat je dat zelf bepaald. Als je dus alleen Peco gebruikt voor je baan dan is het meest logische om ook met Peco te ontwerpen. Houd hierbij wel rekening met NEM 112 die je kunt downloaden van nproject.org.
https://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_112_nl.pdf
Bij bogen kleiner dan 400 mm moet je rekening houden met de H.O.H afstand die dan groter wordt dan 28 mm. De aansluit sporen op de helix laat je dan geleidelijk naar de gewenste H.O.H afstand verlopen.
Het voordeel van Peco is dan ook dat je niet vast zit aan een vaste boog maar dat je dat zelf bepaald. Als je dus alleen Peco gebruikt voor je baan dan is het meest logische om ook met Peco te ontwerpen. Houd hierbij wel rekening met NEM 112 die je kunt downloaden van nproject.org.
https://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_112_nl.pdf
Bij bogen kleiner dan 400 mm moet je rekening houden met de H.O.H afstand die dan groter wordt dan 28 mm. De aansluit sporen op de helix laat je dan geleidelijk naar de gewenste H.O.H afstand verlopen.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
- Locatie: Leiden
Re: afstand spoor door wissels
Klopt. Dat kan in AnyRail inderdaad ook. Rechtermuisklik op de flexrail, 'Curve flex' kiezen en dan hoek en radius invullen.Nico Essers schreef: ↑16 sep 2020 20:18 Ik weet dus niet hoe het bij Anyrail gaat maar bij Railmodeller Pro kun je een booghoek en een radius aan flexrails toekennen. (...) Dat zou toch ook in Anyrail moeten kunnen denk ik.
Groet,
Robert Jan
Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
vlieringerwerf.wordpress.com
-
Onderwerp starter - Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42
Re: afstand spoor door wissels
ja die wist ik en gebruik ik dan ookKlopt. Dat kan in AnyRail inderdaad ook. Rechtermuisklik op de flexrail, 'Curve flex' kiezen en dan hoek en radius invullen.
jupDat zou toch ook in Anyrail moeten kunnen denk ik.
bogen van 400 ? bedoel je radius of straal ?Bij bogen kleiner dan 400 mm moet je rekening houden met de H.O.H afstand die dan groter wordt dan 28 mm. De aansluit sporen op de helix laat je dan geleidelijk naar de gewenste H.O.H afstand verlopen.
ik ga nooit kleiner dan 523.6 (ff gemakshalve FM R3 aangehouden) radius oftwel 261,8 straal
ik probeer zelfs op de meeste plekken nog groter te ontwerpen (R4, R5 enz)
het is idd zo dat de R waardes bij iedere fabrikant weer anders zijn
ik moet eens een excel opzetten met stralen en radiussen zodat ik dit ook kan toepassen met de peco en zo een "eigen" R waarde reeks ga opzetten
Fred
-
Onderwerp starter - Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42
Re: afstand spoor door wissels
voor de experts een vraag (ik wor gek....)
zie onderstaande afbeelding:
buitenring is de minimale boog/straal/radius die ik met flex van peco kan maken kleiner en hij geeft een foutmelding (buiten bereik) en kan dus niet
... is dit een beperking die je met peco flex kan maken ? radius is dan 300 (zelf 299 kan niet)
binnen ring is R3 FM met rechtsonder gevuld met flex van peco.... die blijft dus knalrood (onmogelijk)
vraag: kan peco flex niet kleiner /strakker dan radius 300 gebogen worden ?
zie onderstaande afbeelding:
buitenring is de minimale boog/straal/radius die ik met flex van peco kan maken kleiner en hij geeft een foutmelding (buiten bereik) en kan dus niet
... is dit een beperking die je met peco flex kan maken ? radius is dan 300 (zelf 299 kan niet)
binnen ring is R3 FM met rechtsonder gevuld met flex van peco.... die blijft dus knalrood (onmogelijk)
vraag: kan peco flex niet kleiner /strakker dan radius 300 gebogen worden ?
-
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: afstand spoor door wissels
Hoi Fred,
Dat heeft te maken met bepaalde settings in anyrail, die een waarschuwing geven als je flex rails te 'krap' word. Maar die settings kan je aanpassen. Ik zou me me dus niet al te veel zorgen maken om het rood, zolang je minimale radius in het segment wel redelijk is.
Dat heeft te maken met bepaalde settings in anyrail, die een waarschuwing geven als je flex rails te 'krap' word. Maar die settings kan je aanpassen. Ik zou me me dus niet al te veel zorgen maken om het rood, zolang je minimale radius in het segment wel redelijk is.
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: afstand spoor door wissels
Flexrail kan tot extreem kleine boogstralen worden gebogen, ik heb eens met minitrix flexrails een cirkeltje met een radius van pakweg 100mm gemaakt voor een diorama. Met Peco kan ook prima (maar doorgaans wordt flexrails gebruikt voor hele grote vloeiende boogstralen), het is meer de vraag of je treinen er netjes doorheen gaan. Maar technisch gezien zou alles groter dan R2 moeten kunnen (R1 levert vaak problemen op) Dus je kunt deze foutmelding gewoon negeren denk ik zo. En straal en radius zijn hetzelfde, de diameter is 2r, dus twee keer de straal (of radius) Zodat we het over hetzelfde beestje hebben.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
Onderwerp starter - Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42
Re: afstand spoor door wissels
pfff mijn schuld... onkunde ?..... slechte ogen ?.........
zie nu na een aantal... "sterke uitdrukkingen" dat anyrail een instelling heeft "minimum straal" .... en ja hoor die stond op... 360
heb deze nu aangepast naar het minimum vergelijkbaar met FM R3 (kleiner wil ik niet gaan) en voila.... bochten en aansluitingen komen beter uit nu
meteen de NEM er maar bij gepakt om de H.O.H.(weer een uitdrukking bijgeleerd ) afstand meteen zo klein mogelijk te maken
je hebt gelijk, radius en diameter.... ligt ongetwijfeld ook aan mij, ben me aan het ontwerp nu al maanden aan het ergeren dat ik sommige zaken ff niet meer helder zie......
Ja tijdens het typen zag ik jouw bericht ook verschijnen.............. èniehoe..... my bad (en weer iets bijgeleerd)Sibbesuisje schreef: ↑17 sep 2020 10:13 Hoi Fred,
Dat heeft te maken met bepaalde settings in anyrail, die een waarschuwing geven als je flex rails te 'krap' word. Maar die settings kan je aanpassen. Ik zou me me dus niet al te veel zorgen maken om het rood, zolang je minimale radius in het segment wel redelijk is.
dank allen zover... ik kan nu weer verder met het ontwerp.... zoals gezegd de tijd begint te dringen (of liever gezegd ik kan niet wachten om met opbouwen te beginnen........
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: afstand spoor door wissels
Mooi dat je de weg in Anyrail begint te vinden qua flex rails. De mogelijkheden zijn dan bijna onbeperkt.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42
Re: afstand spoor door wissels
begint te komen iddNico Essers schreef: ↑17 sep 2020 15:08 Mooi dat je de weg in Anyrail begint te vinden qua flex rails. De mogelijkheden zijn dan bijna onbeperkt.
1e helix zover klaar (het ontwerp dan....)
1) 700 cm hier komt het schaduwstation van minimaal h.o.h. naar het dubbele (2) voor in de helix (dan kan alles mooi naast elkaar
3) aftakking op 931 cm (zeenivaeu)
4) aftakking op 982 cm (NAP)
5) aftakking op 1150 cm (berg niveau)
in totaal 8,75 omwentelingen kleinste radius stijgt/daalt met 2,7% max maar met de rechte stukken ertussen moet dat prima kunnen die liggen nl vlak en stijgen niet
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: afstand spoor door wissels
Het ontwerpen gaat nu goed zie ik. Vraag me alleen af waarom je de rechte stukken vlak legt. Gebruikelijk bij een helix is om de stijging ook in de rechte stukken toe te passen. Dan zou je met je hellingshoek wel eens onder de 2% kunnen uitkomen. Daarbij heb je dan niet continu overgangen van vlak naar helling naar vlak enz. Dat is veel gemakkelijker te bouwen.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42
Re: afstand spoor door wissels
er zijn 2 aftakking IN de helix en ik wissels op een heling wil vermijden die hou ik liever op een vlak gedeelteNico Essers schreef: ↑18 sep 2020 22:09 Het ontwerpen gaat nu goed zie ik. Vraag me alleen af waarom je de rechte stukken vlak legt. Gebruikelijk bij een helix is om de stijging ook in de rechte stukken toe te passen. Dan zou je met je hellingshoek wel eens onder de 2% kunnen uitkomen. Daarbij heb je dan niet continu overgangen van vlak naar helling naar vlak enz. Dat is veel gemakkelijker te bouwen.
maar dit ontwerp zal het ook niet halen ben ik bang, zit in wat schrijvers noemen "a writers block" maar dan op vlak van baanplan ontwerp
Re: afstand spoor door wissels
Zonder het hele topic te hebben gelezen; de Peco afstand is inderdaad kleiner. Dat is prima voor rechte stukken, maar niet zo geschikt voor bochten (25mm vs. 33.6mm). Als je op de "kopse kanten" een pas-stukje van 25mm (recht) tussen de wissels legt, kom je waarschijnlijk beter uit!
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
- Locatie: Leiden
Re: afstand spoor door wissels
Ik heb het hele topic inmiddels wèl gelezen, daarna AnyRail aangezwengeld, om vervolgens uit te komen op een railafstand in de helix van 35,5 mm, bijvoorbeeld 228 mm binnenbocht en 263,5 mm buitenbocht. (Dat zijn ook de maten die in Peco Setrack worden gehanteerd voor R1 en R2.)MadSeven schreef: ↑22 sep 2020 09:36 Zonder het hele topic te hebben gelezen; de Peco afstand is inderdaad kleiner. Dat is prima voor rechte stukken, maar niet zo geschikt voor bochten (25mm vs. 33.6mm). Als je op de "kopse kanten" een pas-stukje van 25mm (recht) tussen de wissels legt, kom je waarschijnlijk beter uit!
Eventueel achterliggende overloopwissels (SL-E395F/SL-E396F of SL-U395F/SL-U396F) kunnen dan netjes aansluiten door er een stukje flexrail van 48 mm tussen te plaatsen.
Alleen een dubbele kruiswissel SL-E383F kan dan niet worden ingezet, aangezien die een railafstand van 26,5 mm kent.
Groet,
Robert Jan
Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
vlieringerwerf.wordpress.com
-
Onderwerp starter - Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42
Re: afstand spoor door wissels
klopt, iets andere radius aanhouden en passend makenMadSeven schreef: ↑22 sep 2020 09:36 Zonder het hele topic te hebben gelezen; de Peco afstand is inderdaad kleiner. Dat is prima voor rechte stukken, maar niet zo geschikt voor bochten (25mm vs. 33.6mm). Als je op de "kopse kanten" een pas-stukje van 25mm (recht) tussen de wissels legt, kom je waarschijnlijk beter uit!
rjvanhouten schreef: ↑22 sep 2020 15:41
Ik heb het hele topic inmiddels wèl gelezen, daarna AnyRail aangezwengeld, om vervolgens uit te komen op een railafstand in de helix van 35,5 mm, bijvoorbeeld 228 mm binnenbocht en 263,5 mm buitenbocht. (Dat zijn ook de maten die in Peco Setrack worden gehanteerd voor R1 en R2.)
Eventueel achterliggende overloopwissels (SL-E395F/SL-E396F of SL-U395F/SL-U396F) kunnen dan netjes aansluiten door er een stukje flexrail van 48 mm tussen te plaatsen.
Alleen een dubbele kruiswissel SL-E383F kan dan niet worden ingezet, aangezien die een railafstand van 26,5 mm kent.
Groet,
Robert Jan
klopt ook. net getest... maar...... dat zijn dan de radiussen die FM gebruikt in hun standaard programma dan mis ik toch het voordeel van de peco (dat de sporen iets "authentieker" dichter bij elkaar liggen ?)
in principe kom ik dan weer uit op wat ik in 1e instantie deed (FM R3, R4 enz gebruiken voor het bochten/helix werk en de rest met peco (voor het ontwerp !) om dan in het "echt" toch puur peco55 rails te gebruiken
en die dubbele kruiswissel had ik tijdens het ontwerp gebruikt om de hoh afstand overal gelijk te houden, denk niet dat ik die wil gaan gebruiken (voor de prijs van 1 kruiswissel krijg ik ook 5 standaard peco55 wissels)
ik ga maar weer aan het scherm plakken en verdere pogingen ondernemen
Fred
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
- Locatie: Leiden
Re: afstand spoor door wissels
Beste Fred,The Breeze schreef: ↑23 sep 2020 10:58 klopt ook. net getest... maar...... dat zijn dan de radiussen die FM gebruikt in hun standaard programma dan mis ik toch het voordeel van de peco (dat de sporen iets "authentieker" dichter bij elkaar liggen ?)
Ik ben in mijn verhaal uitgegaan van louter Peco flex code 55. Die (tamelijk ruime) railafstand van 33,5 mm heb je in de helix hoe dan ook nodig om je passerende lange rijtuigen er doorheen te wringen zonder dat ze elkaar raken. Op de rechte stukken zou je die afstand echter weer kunnen reduceren tot ca. 26 mm. Succes ermee!
Groet,
Robert Jan
Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
vlieringerwerf.wordpress.com