kristal klear.

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

kristal klear.

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

als ik div bouwpakketjes in handen krijg waarbij ook het maken van ramen dan wordt er steevast de mogelijkheid genoemd om dit met Cristal Clear te doen.

echter nergens wordt omschreven of is er een filmpje te vinden HOE je dit moet doen en aan de hand van voorbeelden lijkt het mij wel zo handig als dat ergens zichtbaar wordt.

heb al met div zoekopdrachten dit ook op You Tube gezocht en ook uitgebreid aan googlen geweest maar nergens iets zinvols te vinden.

ook hier in de vraagbaak is dit onderwerp niet te vinden.

wie o wie geeft mij een link of kan mij in jip en janneke vertellen hoe ik bijv ramen in een modelauto maak.

ik hoor graag van de deskundigen in deze.

alvast bij voorbaat dank.
Laatst gewijzigd door janiegein op 16 sep 2020 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Cristal Clear.

Bericht door Rick »

Waarschijnlijk is het wel te vinden als je zoekt op de juiste naam: Kristal Klear ;)
https://www.nproject.org/nl/modelspoor- ... stal-klear



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Cristal Clear.

Bericht door tv_man »

Ten eerste: zorg ervoor dat het raampje niet te groot is. 5x5mm is naar mijn ervaring ongeveer het maximum. Iets groter gaat soms net. Maar dat is dan al zo groot dat een stukje plastic vaak praktischer is. Kristal klear kan je wel gebruiken om een iets groter raampje vast te maken (en het droogt doorzichtig op, dus dat maakt het net wat mooier)

Neem een satestokje/cocktailprikkertje en doe dat in het potje kristal klear zodat er een beetje spul opzit. Daarmee de randen van het raampje insmeren zodat op alle randen van het raampje een beetje kristal klear zit. Dit is eigenlijk het belangrijkste.

Daarna als nodig een beetje meer kristal klear op het stokje doen en zo door de raamopening bewegen dat er een laagje in blijft zitten.

En dan geduldig wachten tot het opgedroogd is.

Het is niet bijzonder ingewikkeld maar je moet het een aantal keer proberen om de techniek onder de knie te krijgen.

Edit: linkje weggehaald want Rick was me voor! :D


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Cristal Clear.

Bericht door janiegein »

Heren dank u wel en zoals Rick het laat zien inderdaad te simpel voor woorden.

en ja stom moet ik ook inderdaad wel de juiste spelling hanteren. ( ouderdom he )

heb originele naam topic juist gespeld maar de rest wijzigd niet mee, sorry.

ik ga eens proberen als de mijn rioolpijpenauto van Hoontje in de verf zit om dit aldaar te gebruiken.

voor nu mijn vriendelijke dank.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 700
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: kristal klear.

Bericht door Panzer-Shop »

Ik heb zelf veel gehad aan deze how-To, die een van mijn klanten gemaakt heeft:

https://www.panzer-shop.nl/c-5202695/ra ... -met-derk/


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: kristal klear.

Bericht door janiegein »

ook Kevin dank voor jouw inbreng.

ik heb het inmiddels begrepen en zal het zeker gaan toepassen maar misschien ben ik niet de enigste die het gebruik niet snapte en hebben anderen er ook wat aan.

nogmaals dank


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: kristal klear.

Bericht door tv_man »

Het kan helemaal geen kwaad denk ik om dit soort onderwerpen op het forum te hebben/laten staan. Kan de volgende die op de term zoekt op het forum direct alle nodige informatie vinden.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie