wisselaandrijving omkeren en afdekken

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

wisselaandrijving omkeren en afdekken

Bericht door JaapVZ »

Ik heb Fleischmann rails met bedding en gebruik de wisselaandrijvingen van fleischmann. Ik heb de aandrijvingen op de kop gemonteerd. Ik ben aan het experimenteren met het afdekken van de aandrijvingen, maar heb nog niet een goede methode gevonden.
Een eerst poging was met schilderstape met de lijmkant naar boven en daar overheen ducktape. Dat was gen succes; de ballast hecht er niet goed op en de verdunde houtlijm sijpelt er door met als resultaat dat de aandrijving vastliep.

Een tweede poging was met een stukje ouderwets overheadsheet. Dat spul is vrij stug. Probeer is dat de aandrijvingen net iets hoger komen dan de ondergrond. Het plastic dat ik over de aandrijving had gelegd en had vastgeplakt aan de ondergrond drukte de aandrijving naar beneden; gevolg vastlopen van de aandrijving.

Ik ben benieuwd hoe anderen dit aanpakken. Heeft iemand tips?

Hieronder een foto van de aandrijving met nog net zichtbaar het plastic er overheen. Tegen de rails een stuk tape om te voorkomen dat ballast in de aandrijving rolt.

Groet,

Jaap
Afbeelding


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: wisselaandrijving omkeren en afdekken

Bericht door Ad_M »

Ik had zilverpapier gebuikt bij de bewegende delen van de wissel en spoel, de rest afgeplakt met brede schilderstape, kan je er later ook nog redelijk bij zonder mega schade
Alleen de tape een klein beetje laten oplopen tegen je ballast, zie je later toch niets meer van
Werkte bij mij redelijk betrouwbaar, wel goed oppassen met de ballast en houtlijm, dat loopt zo je spoeltjes in waardoor de boel zoals je al zei..., vast loopt

Later toch overgestapt naar servo's, werkt stukken betrouwbaarder dan de boel op zijn kop

Nog een beetje hier te zien in mijn oude draadje

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2009
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: wisselaandrijving omkeren en afdekken

Bericht door Bjor »

Op mijn vorige baan had ik de wisselspoelen ook ondersteboven gemonteerd. Ik heb stukjes 1mm dik triplex gezaagd, iets groter dan de uitsparing. Deze plaatjes buiten de baan met ballast bestrooid en de onderkant geschilderd om kromtrekken te voorkomen.
Daarna met 2-zijdige tape of een dotje HEMA fotolijm over het gat geplakt en de bodem er omheen met ballast en groen bestrooid . Zo kan er geen lijm in de aandrijving komen.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: wisselaandrijving omkeren en afdekken

Bericht door Raymond (UK) »

Hoi Jaap,

Ik heb heel dun plastic gebruikt. Van die visitekaart lamineer dingen. Een tiende van een mm ofzo. Verft makkelijk over.



Afbeelding


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: wisselaandrijving omkeren en afdekken

Bericht door JaapVZ »

Dank voor jullie tips. Daarmee ga ik experimenteren. Voor wissels waar ik nog geen aandrijvingen voor heb ga ik servo’s uitproberen. Op plekken waar geen ruimte is zouden servo’s een uitkomst kunnen zijn. Bij digikeijs zag ik een starter met controller en 4 servo’s
Groet, Jaap



Marco66
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 mar 2018 09:15
Locatie: Wognum

Re: wisselaandrijving omkeren en afdekken

Bericht door Marco66 »

Hier nog een methode van de N-spoor project site.

https://www.nproject.org/nl/modelspoor- ... -op-de-kop


Groeten Marco
Plaats reactie