Zelf huisje maken, welk materiaal?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Lopkoper
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mei 2018 18:24
Locatie: Tilburg

Zelf huisje maken, welk materiaal?

Bericht door Lopkoper »

Beste mensen.
Ik ben momenteel bezig om zelf huisjes te maken. Mijn vraag is welk materiaal is nou het beste?
Ik heb al ABS elders en kunstofpolystyreen van Marnam geprobeerd maar dat ging niet.
Dunne platen tot 1 mm gaat wel maar dikker niet? Voor de muren wil ik makkelijk te snijden materiaal hebben van 2-3 mm.
Wellicht iets van schuim ofzo?


Met vriendelijke groeten,
Frits

Module 132x72, tijdvak III IV.
Kato unitrack rail.
Trein digitaal, wissels analoog/elektronisch.
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Zelf huisje maken, welk materiaal?

Bericht door Modelbouwerke »

Zelf gebruik ik het nog niet, maar lees heel veel over architectenkarton.
Stevig en makkelijk te bewerken.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Zelf huisje maken, welk materiaal?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Welk materiaal het beste is is iets heel persoonlijks, daar is geen vast antwoord op te geven. Zo werkt mijn vader het best met styreen terwijl ik daar weer totaal niet mee over weg kan. Ik werk juist weer het beste met grijs karton.

De reden dat ik niet met styreen kan werken is dat een bepaalde kracht en controle in je handen vraagt die mijn lichaam niet kan bieden. Karton is zachter en vezeliger en daar moet ik een ander soort druk die minder precies komt op uit oefenen om wat me meestal wel lukt om het mes er recht doorheen te krijgen. Ik werk altijd uit de losse pols, dus zonder liniaal ofzo want ik kan niet en een liniaal op z'n plek houden en ander gereedschap bedienen.

Als je karton gaat proberen neem dan grijs karton, daar lopen de vezels meer door het hele karton heen en heeft geen gelaagde structuur zoals paspartoekarton. Als dat in ritst en om zet of inkrast ergens voor dan laten de laagjes heel snel los van elkaar en dat heeft grijs karton een stuk minder.

Verder zou ik je adviseren geen dik materiaal van 2 a 3mm te gebruiken, gebruik gewoon 1mm en plak er waar nodig iets achter om het te verstevigen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
Lopkoper
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mei 2018 18:24
Locatie: Tilburg

Re: Zelf huisje maken, welk materiaal?

Bericht door Lopkoper »

Top Michel, bedankt.
Ik zit inderdaad aan 2-3 mm te denken. Liefst gewoon schuim wat makkelijk te snijden is en met karton ga ik zeker proberen. Gewoon even testen ook ivm verven.


Met vriendelijke groeten,
Frits

Module 132x72, tijdvak III IV.
Kato unitrack rail.
Trein digitaal, wissels analoog/elektronisch.

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Zelf huisje maken, welk materiaal?

Bericht door tv_man »

Hele goede tips hier. Ik heb ervaring met karton en styreen en gebruik voor huisjes tegenwoordig bijna alleen styreen. Daarbij moet ik ook opmerken dat met styreen ik doorgaans heel dunne vellen gebruik. Ooit zelfs zo dun dat het door de printer kon waardoor ik de bouwtekeningen er direct op kon printen (volgens mijn alleen verstandig met de inkjetprinter, een laserprinter zou het kunnen doen smelten!) Maar het is een uitzondering wanneer ik 1mm styreen gebruik. 0,5mm of nog dunner en dan wanneer je iets wilt snijden ritsen, vouwen en het is al los, wat vaak een net resultaat geeft. Ik zou zeggen: haal wat karton en styreen en probeer het een en ander uit. Beide materialen gedragen zich ook wat verschillend bij het schilderen, met styreen wil een laagje grondverf uit de spuitbus wel helpen, met karton moet je dan weer erop letten dat je niet te veel met water gaat kliederen want dan gaat het mis. Op het forum wordt er ook genoeg zelf gebouwd, dus kijk wat rond voor inspiratie.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
Lopkoper
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mei 2018 18:24
Locatie: Tilburg

Re: Zelf huisje maken, welk materiaal?

Bericht door Lopkoper »

Bedankt Erik en TV man. Dat kwam ik ook tegen. Karton gaat heel gemakkelijk. Ik zit namelijk te stoeien bij het snijden van de raampjes en de rechte muren. Een halve mm zie je al. Lol. Ik moet trouwens ook een dunnere potlood nemen. 0,5 mm is te dik.
Ik heb nu ook styreen 1mm. Daarvan kan ik kozijnen daklijsten etc van snijden. Komt goed. Bedankt.


Met vriendelijke groeten,
Frits

Module 132x72, tijdvak III IV.
Kato unitrack rail.
Trein digitaal, wissels analoog/elektronisch.

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Zelf huisje maken, welk materiaal?

Bericht door tv_man »

Een metalen liniaal helpt bij het recht snijden. En een scherp mesje doet wonderen. (hoe zou ik dat nou weten? :D)

En styreenstaafjes en balkjes zijn inderdaad handig. Dan is het nog maar de kunst om ze precies even lang af te snijden want als je dan bij zeg kozijnen een halve millimeter ernaast zit zie je het wanneer het resultaat scheef is.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Zelf huisje maken, welk materiaal?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

tv_man schreef: 23 okt 2020 22:08 Een metalen liniaal helpt bij het recht snijden.
Dat geld helaas niet voor iedereen voor sommige zoals ik is het een garantie om scheef te snijden, maar zeker goed om te proberen of het voor je werkt of niet.

Ik gebruik tegenwoordig fijne beiteltjes om de ramen uit te steken. Ik maak ze deels zelf van oude schroevendraaiers en heb ze nu van 2 tot 8mm en dat werkt voor mij heel goed.

Als je hele smalle randen karton( alles smaller dan 3mm) over moet houden is het wijs de kopse kant even met secondelijm vol te laten zuigen zodat het hard word en meer stevigheid krijgt. Dan scheurt het tijdens het snijden ernaast niet door.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie