"Haperende" treinen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
deauke1960
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 mar 2019 12:31

"Haperende" treinen

Bericht door deauke1960 »

Na een niet zo vlotte start met de hobby, heb ik nu een probleem met "haperende" (niet vlot rijdende) treinen. Heb Fleischmann piccolo sporen, een Z21 start centrale en als locs een BR185 van de startset en een Minitrix BR112. Had in het begin een baantje op een multiplexplaat van 120x60 cm, maar sinds een 2-tal weken heb ik een nieuwe baan gelegd met een geschatte lengte van ongeveer 15m. Sindsdien volgt de BR112 de instructies die via de multimaus worden gegeven heel slecht op. Start niet als men aan de knop draait, snelheid is héél onregelmatig ook al draait men niet aan de regelaar, als men de knop op stoppen zet rijdt hij nog wel een poosje door. De frontverlichting brandt "knipperend" . heb de sporen gecontroleerd en die sluiten netjes aan. Heb hem ook al eens opnieuw geïnstalleerd op de multimaus, maar dat geeft geen verandering. De Minitrix heeft daar zo te zien geen last van, al heb ik een subjectief gevoel dat die ook niet zo vlotjes meer rijdt. Maar ja, als je problemen hebt met de ene, begin je ook (denkbeeldige) problemen te zien bij de andere. Denk dat er een probleem is met de stroomtoevoer, maar hoe controleer ik dat, en hoe los ik dat op?


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: "Haperende" treinen

Bericht door Frank_N »



Groet van Frank

Onderwerp starter
deauke1960
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 mar 2019 12:31

Re: "Haperende" treinen

Bericht door deauke1960 »

Ben wel nog het volgende vergeten te vermelden: heb ook al en deel van de baan afgekoppeld, zodat er maar een meter of 4 over blijft zonder wissels en zo, maar dat lost het probleem zo te zien ook niet op


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: "Haperende" treinen

Bericht door Bjor »

Deauke,

Zijn het nieuwe, of gebruikte rails? Als ze eerder gebruikt zijn, zijn ze dan schoon? Oxidatie van rails zorgt voor slecht contact en haperend rijdende treinen.
Schoonmaken kan met een lapje met wasbenzine, of met een railgum (als je dat hebt). Nooit (!) met schuurpapier en spul als Jif.
ATF is ook een probaat middel om oxidatie tegen te gaan. Een speldpuntje op een paar cm is genoeg. (Zie: viewtopic.php?p=228572#p228572

Ook de wielen van je lok kun je reinigen met wasbenzine. Kijk ook naar de het contact van de wielen met de stroomafnemers van de lok. Dat zijn dunne stripjes van fosforbrons die tegen de wielen drukken (Ana de binnenkant of op de bovenkant van de wielen). Daar verzameld zich ook stof tussen.
Die stripjes zijn teer, dus met een haar van een afwasborstel stof tussen wiel en stroomafnemer weghalen.

Digitale loks rijden ook stotterend als er in de baan een aansluitrail met een condensatortje tussen de railstaven zit. Die dingen werken prima op een analoge baan, maar moet je bij een digitale baan verwijderen.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Rehorst
Berichten: 165
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:39
Locatie: kamerik

Re: "Haperende" treinen

Bericht door Rehorst »

Deauke

De oplossing staat zoals Frank aangeeft op N-Project.
Ik denk zomaar de de afstand tussen de aansluitingen van de baan veel te groot is.
Als je een baan van 15 m. maar 1x voed dan gaat het nooit goed rijden.
Je moet als vuist regel gebruiken dat je de baan om de 2 m. voed zowel de linker als de rechter rail.
Als je baan in blokken verdeel dan komt dat voor 1 spoor goed maar vergeet dan niet het andere spoor ook in ieder blok aan te sluiten


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )

Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: "Haperende" treinen

Bericht door Kevin Nijssen »

Goede avond,

dit klinkt bekend. Al kan van alles diverse redenen hebben kan ik de volgende tip geven en wie weet. Ik heb ook een Fleischmann loc die af en toe hapert, het volgende: Fleischmann vind het nodig ongeveer 10x teveel vet tussen de tandwielen in de draaistellen te smeren, hierdoor wordt de stroom afname geleider wat vettig en daar ligt dan ook bij mij het probleem. Oplossing, kapje er af, de borgpen van de draaistellen er uit zodat die er onder weg kunnen. Dan zie je al snel hoe en wat de stroom afname gebeurd. Met een wattenstaafje of iets dergelijks die contact platen schoon maken en direct controleren of op de draaistellen de doorgeef metaaltjes goed omhoog staan. Ik hoop dat je er wat wijs uit kan, succes en laat even weten of dit de oplossing was.

Groetjes



Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: "Haperende" treinen

Bericht door Zolderspoor »

Servus,

Kleine aanvulling: Haal één draaistel per schoonmaakbeurt los zodat je ze bij het terugzetten niet zult verwisselen. Als je ze allebei tegelijk los haalt, maak je een beste kans dat de rijrijrichting en/of koplampen verkeerd functioneren.

Groetend,
Rob



Onderwerp starter
deauke1960
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 mar 2019 12:31

Re: "Haperende" treinen

Bericht door deauke1960 »

Hallo

bedankt voor de reacties en tips. Probleem is ondertussen zo goed als opgelost. Heb de kabeltjes en contactpunten van de stroomvoorziening allemaal eens nagekeken en blijkbaar moet daar ergens iets mis geweest zijn, want nu rijdt hij terug met frontseinen die constant even hard branden. Dat de BR185 nu zo langzaam vertrekt zal waarschijnlijk komen omdat hij nu met 128 speed steps is geprogrammeerd in de multimaus, daar waar hij in de startkit "af fabriek" waarschijnlijk op 14 of 28 stond, waardoor hij als een speer uit een boog accelereerde. (De BR112 staat ook op 128, en vertrekt en vertraagt meer geleidelijk aan).

Neemt niet weg dat ik de door velen aangehaalde oorzaak van slechts één stroomvoorziening op een baan van ongeveer 15m eens onder handen ga nemen.

Dus nogmaals bedankt voor de reacties. Heb op 14/2 van dit jaar de startset gekocht, met het idee van mij dan ook bij een modelspoorclub aan te sluiten kwestie van ervaring op te doen en antwoorden op mijn vele vragen te bekomen, maar door de corona toestanden, en het feit dat zo'n club qua leeftijd eerder een seniorenvereniging dan een jeugdbeweging is :lol: , ligt dat voor het moment zo goed als plat waardoor het dus zichzelf behelpen is.

Voor het moment heb ik nog één vraagje: is er niet ergens zoiets als een boek/handleiding "Modelspoor voor dummies" waarin tips en oplossingen voor veelvoorkomende problemen worden gegeven?

Groetjes

Marc


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: "Haperende" treinen

Bericht door Jeroen »

Zeker is dat er!

www.n-spoorforum.nl

Succes!


Afbeelding
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: "Haperende" treinen

Bericht door maarten »

Fijn dat je nu weer een stuk verder bent Marc en dat het weer een beetje rijdt zoals gewenst. Een goede voeding is wel erg belangrijk, zeker op langere lengtes. Railschoentjes geven in het begin de spanning wel goed door, maar elke overgang vormt een (kleine) weerstand. In verloop van tijd kan die weerstand oplopen door vervuiling/oxidatie en, als de rail niet vast ligt, vermindering van de klemkracht als de rails eens verschuift.
deauke1960 schreef: 09 nov 2020 14:25 en het feit dat zo'n club qua leeftijd eerder een seniorenvereniging dan een jeugdbeweging is :lol:
Een bekend probleem in deze hobby! :D Zelf ben ik lid van een kleine vriendenvereniging waarbij de gemiddelde leeftijd een stuk lager ligt dan bij menig andere vereniging. Het oudste lid ben ik zelf, en ik ben nog (net) geen vijftig. :mrgreen: Maar ik ben het met je eens dat dit redelijk uitzonderlijk is in de modelspoor-wereld.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie