Make the containertrein great again!

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Make the containertrein great again!

Bericht door Jeroen »

Hallo allemaal, hallo N-Spoorstore,

Van diverse fabrikanten kun je losse containers en tanktainers kopen, met of zonder opschrift. Cool, want zo kun je een beetje combineren.

Het lijkt erg leuk om ook losse containerwagons of trailers te kunnen kopen. Het is namelijk best leuk om ook eens een wat kale containertrein te hebben rondrijden of dat je helemaal zelf de combinatie kunt maken.

Voelt men hier wat voor? En @H@Ns, is hier niet een balletje voor op te gooien? Ik heb hier een hele lade vol met containers, maar de wagons niet om ze op te zetten. En ik wil best graag uitbreiden ipv wisselen, daar ben ik veel te lui voor.

Hopelijk voelen meer mensen hier wat voor. Het is in ieder geval een aardige groep die men kan bereiken, want in alle delen van Europa rijden die dingen. Ik verzoek ook niet om een of ander vaag driewielig NS model dat in de herfst van 1961 enkel op dinsdag in de buurtgoederentrein tussen Roodeschool en Schamstrafröbelflutteveen reed. :?

Let’s make the containertrein great again! :Thumb :Thumb 7(8)7

Grtz,

Jeroen


Afbeelding
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Make the containertrein great again!

Bericht door mini rijder »

Dit is een goed idee en ik zou zo ook een paar lege containerwagons kopen.
Dan is er alleen nog de vraag welk(e) type(s) containerdraagwagens we willen. Persoonlijk zou ik voor de vier-assige containerwagons van minitrix gaan, omdat deze van metaal zijn en daarom leeg iets beter rijden. Hoewel die nieuwe wagons van arnold zijn ook mooi. Maar dit is mijn voorkeur mocht er iets met dit idee gedaan worden.
Maar zoals ik al zei, vind ik dit een goed idee en ik hoop dan ook dat er iets mee gedaan wordt.

Groetjes: Robby



Pleun
Berichten: 203
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:16

Re: Make the containertrein great again!

Bericht door Pleun »

@H@Ns is in ieder geval al eens aan het rondvragen geweest over containers.
Zie https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=43&t=13278


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Make the containertrein great again!

Bericht door martindomburg »

Voor 200 euro heb je een leuke 3D printer, vanaf 400 euro een Resin printer.

Download op Thingiverse een file voor containers in schaal N en laat je printer het werk doen.

Kan je ze spuiten en maken zoals je wilt. Kost je enkel de aanschaf van de printer, qua materiaal een paar dubbeltjes.

Ik zou voor Resin gaan zoals de AnyCubic Photon S, dan heb je gladde prints :)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Make the containertrein great again!

Bericht door Rick »

Voor dat geld heb ik enkele tientallen mooie containers uit China, misschien niet alles wat ik wil hebben maar wel mooier dan ik zelf kan maken. Maar daarmee maken we Jeroen z'n probleem van teveel containers alleen maar erger. ;)

Lege containerwagens zou ik ook wel willen hebben maar hoeveel mensen zitten daarop te wachten? Als er markt voor was zouden de fabrikanten wel lege wagens aanbieden vermoed ik. Vervolgens moet je ook nog kiezen welke variant want ik zou die drie-assige NS wagen* uit de herfst van '61 wel willen hebben terwijl een ander de oranje huurwagens van Touax uit 2009 wil kopen.

*De NS heeft inderdaad een dozijn drie-assige containerwagens speciaal voor vervoer van Veendam naar Rotterdam gehad, stiekem weet Jeroen wel iets van Nederlands spul. :lol:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Make the containertrein great again!

Bericht door Jeroen »

@Rick

Hahaha! Mooi!

@allemaal:

Ik bedoel: ik wens lege containerwagons om zelf containers op te jensen. Ik vind het raar dat ik wel losse containers kan kopen van veel fabrikanten, maar niet de lege wagons om ze op te zetten. Dan heb ik dus áltijd meer containers.

En ja, commercieel snap ik dat wel. Een setje van 3 wagons zou ook zou ook mogen met één wagon zonder containers.

Het is ook niet dat die dingen echt een absolute prijspakker zijn he..?


Afbeelding
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Make the containertrein great again!

Bericht door maarten »

De containers zelf zijn volgens mij maar een (heel) klein deel van de kostprijs tov de wagon zelf. Zonder container(s) zal die niet veel goedkoper zijn denk ik.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Make the containertrein great again!

Bericht door OBBinN »

Als ze al lege wagons brengen, wordt dat dan 'alleen' DB of oa ook ÖBB etc?


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Make the containertrein great again!

Bericht door martindomburg »

Fleischmann heeft een dubbele ketelcontainerwagon waar twee lege plekken op zitten.

Maar verder weet ik ze zo ook niet echt.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Make the containertrein great again!

Bericht door Rick »

Hobbytrain heeft ook zoiets met lege plekken, maar dat zijn wagens voor opleggers en containers al is het wel bruikbaar. In principe zijn de Fleischmann vierassers ook zo, die komen met een 40ft container maar er past nog een 20ft naast.
maarten schreef: 09 nov 2020 20:22De containers zelf zijn volgens mij maar een (heel) klein deel van de kostprijs tov de wagon zelf. Zonder container(s) zal die niet veel goedkoper zijn denk ik.
Zonder containers krijg je er geld bij:
https://www.modeltreinexpress.nl/websho ... rch=825211
https://www.modeltreinexpress.nl/websho ... rch=825009

je kan beter een nieuwe wagen kopen dan een Fleischmann container nabestellen. 7(8)7


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Make the containertrein great again!

Bericht door Jeroen »

Nee, met name zie ik dat de wagons het goedkoopst zijn (het minst duur), en dat de opleggers van bijvoorbeeld de vrachtwagens ze duurder maken. Die T2000 dingen, weetikhoezeheten, van bijvoorbeeld die LKW Walter set. Kanonneduur, maar die modellen van de wagons zijn gewoon echt de hoofdprijs niet. Ik vrees dat je voor de LKW-aanhangers betaalt. Alles waar een automodelletje op staat is gewoon gloeiend duur.

We zijn aan het gissen natuurlijk, en dat mag! Graag hoor ik van wat beter ingevoerde heren (H@ns) of dames (Ineke) of het mogelijk zou zijn. En commercieel? Het zal, maar dat model rammen ze zo uit de machine, alleen hoeft die Vietnamees er geen container bij te doen. Pure winst. Toch?


Afbeelding

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Make the containertrein great again!

Bericht door Marksintpancras »

_o_ Jeroen,

Die LKW en die containertjes zit een naampje op van een bedrijf en dan geld het copyright recht. Dus tja, zal wel voor toestemming betaalt moeten worden.

En lege wagontjes is kunnen ze uit machintje laten rollen :D

Trouwens zonder containertjes kunnen er wel 2 in het doosje voor 30 eurotjes, hoeven ze alleen ff ander inleggetjes maken. :D


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Make the containertrein great again!

Bericht door maarten »

Marksintpancras schreef: 09 nov 2020 21:51 Die LKW en die containertjes zit een naampje op van een bedrijf en dan geld het copyright recht. Dus tja, zal wel voor toestemming betaalt moeten worden.
Ik denk eerder andersom, jij wilt dat jouw naam op die container komt? Dan mag je zoveel schuiven...


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Make the containertrein great again!

Bericht door Rick »

Ik denk eigenlijk dat Mark gelijk heeft en een fabrikant mag betalen voor het gebruik van logo's al vraag ik me af of dat vaak voorkomt, de Chinese containermaker zal geen toestemming hebben gevraagd vermoed ik. Het CIWL logo mocht ook niet gebruikt worden op modellen tenzij er toestemming voor was gegeven. Maar of een Maersk of Evergreen zich daarvoor interesseert?
Jeroen schreef: 09 nov 2020 21:25Nee, met name zie ik dat de wagons het goedkoopst zijn (het minst duur), en dat de opleggers van bijvoorbeeld de vrachtwagens ze duurder maken. Die T2000 dingen, weetikhoezeheten, van bijvoorbeeld die LKW Walter set. Kanonneduur, maar die modellen van de wagons zijn gewoon echt de hoofdprijs niet. Ik vrees dat je voor de LKW-aanhangers betaalt. Alles waar een automodelletje op staat is gewoon gloeiend duur.

We zijn aan het gissen natuurlijk, en dat mag! Graag hoor ik van wat beter ingevoerde heren (H@ns) of dames (Ineke) of het mogelijk zou zijn. En commercieel? Het zal, maar dat model rammen ze zo uit de machine, alleen hoeft die Vietnamees er geen container bij te doen. Pure winst. Toch?
Dat zijn wel andere modellen als de standaard vierassige containerwagens die Fleischmann al jaren in het programma heeft, al weet ik niet zeker of het nieuwe modellen zijn of oude Roco modellen. En zo'n trailer kost natuurlijk ook wat meer dan een standaardcontainertje. Belangrijk is ook wat men zou willen betalen voor een leeg wagentje.
Idee voor Hans: een display met verschillende containers en lege wagens, kan je zelf kiezen wat je wil hebben. :D


Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 689
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Make the containertrein great again!

Bericht door enderscw »

Ik voel hier wel wat voor, al is het alleen maar om een lege container trein te laten rijden zonder dat je al die containers er bij moet kopen.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Make the containertrein great again!

Bericht door Driesel »

Hallo containertrein-liefhebbers,

Ik snap wat je bedoelt, Jeroen: ik heb hier ook een doos vol met overtollige containers. Maar of de prijs van een model zonder container veel goedkoper zal zijn dan één met, betwijfel ik. Je moet ook weten dat het voor de meeste modeltreinliefhebbers helemaal niet uit maakt welke container er op staat. Het zijn maar de enkele pietje-preciesen die over een verkeerde container vallen ;)

Mijn doos overtollige containers komt er omdat meestal de modelwagons niet matchen met de model-containers. Zo heeft Fleischmann bijvoorbeeld zeer mooie containerwagons, maar beladen ze die met foutieve 20'- en (te korte) 40'-containers. Hun recente modellen van de tank-containers zijn wel geslaagd.

Ook tracht ik realistische samenstellingen te maken: dan vind je de juiste wagen, maar met een niet passende belading. Bij de trailers die op de wagons staan kan je nog redelijk zelf aan de slag om die van andere opschriften te voorzien, maar bij containers is dat wat moeilijker door de geribbelde wanden. Daar heb ik problemen om de decals mooi op de zijwanden te krijgen. Dit probleem stelt zich dus ook indien je zelf je containers zou printen: van een kleurtje voorzien is geen probleem, maar de opschriften is een ander verhaal.
Een ander probleem is ook dat de meeste fabrikanten nog steeds 40'-containers gebruiken als belading in verschillende varianten, maar dat in het grootbedrijf de 45'-container alom tegenwoordig is. Voorlopig is het enkel Arnold die een (mooi) model van een 45'-container op de markt heeft gebracht (tenzij je over de plas zoekt, dan vind je er ook bij Amerikaanse merken, maar dan moet je er nog één vinden die in Europa wordt ingezet).

En dan heb je nog het probleem van de compatibiliteit van de containers. Er bestaat een norm voor (NEM 380), maar het zijn enkel Minitrix en Roco die deze norm volgen.
KombiModell had ook aangekondigd om containers te maken in N (waaronder een 45'-container), maar daar horen we momenteel ook niks meer van.
Gelukkig hebben we nog het Franse REE-modeles die de mallen van de Rocky-Rail-containerwagens hebben over genomen. REE brengt de wagons terug op de markt, maar nu met belading die meer georiënteerd zijn op het Franse voorbeeld. Zo komen er eindelijk eens ander transport-firma's aan bod.

Onderstaande Belgische containertrein is bijvoorbeeld samengesteld uit vier-assige containerwagons van Fleischmann en Minitrix (de meeste ook zelf omgeschilderd). Maar er staat geen enkele Fleischmann-container op! De 20'- P&O-NedLloyd en de gele tankcontainer zijn van Minitrix. Containers van Maersk zijn gelukkig makkelijk te vinden bij diverse fabrikanten: hier komen ze van Deluxe Innovations, Atlas en Rocky-Rail:

Afbeelding

Dus ik zou me wel kunnen vinden in modellen van containerwagens zonder belading.
Op de wish-list van model-containers staat bij mij dan vooral een gamma van 45'-containers van de firma's ECS en P&O-Ferrymasters (zowel in de oude gele kleur als de nieuwe in het blauw zoals in volgende foto):

Afbeelding


Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 303
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: Make the containertrein great again!

Bericht door sik234 »

goeiendag

ik vind de discussie wel leuk bij mij gaat juist om de containers en niet echt om de wagons. en ik denk dat prijs niet veel gaat zakken als er geen container op staat. maar los zijn containers wel duur maar 30 euro voor 3. hou je nog 10 euro over maar lijkt me niet dat ze minder dan 25 euro weg gaan zonder containers

ps mocht je van containers af willen heb ik in tressen?:)

mvg ruud


Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Make the containertrein great again!

Bericht door Hugo »

Revolution trains heeft wagons zonder container in het assortiment maar dat is de Engelse N-schaal, dat is waarschijnlijk geen gezicht met die Duitse kabouter containers erop. Plus dat ze aardig aan de prijs zijn.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

spoorfreak
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Re: Make the containertrein great again!

Bericht door spoorfreak »

Ha,

Nu het toch over containers gaat, gelijk maar even een mooie 40ft container geprint.

Is een mooi model geworden die naar eigen smaak gespoten en bestikkerd kan worden.

Ben nog bezig met de 20ft versie.

M.vr.gr.
Bijlagen
20201111_162800.jpg
20201111_162800.jpg (85.28 KiB) 2046 keer bekeken


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Make the containertrein great again!

Bericht door Jeroen »

Lekker bezig jongens.

Als jullie goed lezen is mijn wens om containerwagons te kopen zónder containers. Dat kan nu niet. En er zal allemaaljajablablapraatjeieweetzelluf vast wel iets duurder zijn naar verhouding maarrrrrrr.....dat geloof ik dus niet.

Je koopt een auto en je krijgt (krijgen? Sinds wanneer?) er een set winterbanden bij. Maar die gebruik je nooit want je woont in de Sahara. Dan is die auto toch niet meteen duurder zónder die winterbanden?

Nog geen nieuws van de forumsponsor.....ik zie het nog even aan. Maar ik heb een parkeerplaats hier voor genoeg auto’s,maar niet kelders genoeg voor winterbanden.....


Afbeelding

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Make the containertrein great again!

Bericht door Rick »

Ik denk eigenlijk niet dat het de prijs van een container zal schelen per wagon. Zo'n Fleischmann wagen van 35 euro zal dan leeg 30 euro worden.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Make the containertrein great again!

Bericht door Jeroen »

Ik ben voor! Juist nu, juist in deze tijden. EtcblablamekkerDiederikGommersJinek. 🙈


Afbeelding

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Make the containertrein great again!

Bericht door Marksintpancras »

_o_ Jeroen, we kunnen natuurlijk ook de vraag bij dat treinen zaakje uit Ermelo neerleggen of bij die in Heerhugowaard.

Want onze forum sponsor reageert nog niet. Maar zal eens een wagon bestellen en dan bij opmerkingen "afleveren" zonder containers neerzetten. Misschien gaan dan bij sommige een lampje branden :lol:


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Make the containertrein great again!

Bericht door Rick »

Jeroen schreef: 15 nov 2020 16:33 Ik ben voor! Juist nu, juist in deze tijden. EtcblablamekkerDiederikGommersJinek. 🙈
Gen idee wat Jinek deed maar in de lege wagens heb ik wel interesse, kan ik nog meer losse containers van Ebay halen. :)


Plaats reactie