Kortsluiting op peco kruising

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Hanrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 aug 2020 10:56

Kortsluiting op peco kruising

Bericht door Hanrein »

Goedemorgen.

Ik heb even een vraag
Afbeelding


ik heb een peco kruising in mijn baan zitten.. en elke keer als er een trein langzaam overheen rijdt, geeft het een kortsluiting.

weet iemand hoe ik dit kan oplossen? had al reeds gezocht op Internet maar daar hebben ze het over een keerlus en dat is dit niet.


Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Kortsluiting op peco kruising

Bericht door enderscw »

Hi,

Je zoektocht was de juiste want dit is wel degelijk een keerlus geworden.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

Onderwerp starter
Hanrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 aug 2020 10:56

Re: Kortsluiting op peco kruising

Bericht door Hanrein »

Weet je dat wel zeker?

is volgens mij nl een ( weleens waar een vreemde vorm) deel van een 8 met een kruising in het midden.. en dat is naar mijn weten geen keerlus.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Kortsluiting op peco kruising

Bericht door Michiel »

Dit is inderdaad geen keerlussituatie. Ik leid van je omschrijving van wat er gebeurd af dat de polariteit van beide sporen van het hoofdspoor tegengesteld zijn.

Wat ik wel nog mis in je verhaal is welke kruising je hebt gebruikt. Is dat de electrofrog-versie met eventueel eigen polarisatie van de puntstukken, of is dat de insulfrog-versie van Peco? Code55 of code80 kruising? Misschien een artiekelnummer?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Kortsluiting op peco kruising

Bericht door enderscw »

Maar op het moment dat we een tegengesteld spoor kruizen om daarna vervolgens er weer op te komen is dat toch een keerlus.
(Elektronisch gezien) ik snap dat dit qua rijden niet zo is want je gaat via het andere spoor verder.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Kortsluiting op peco kruising

Bericht door Willempie »

Hanrein,

Als je nu even de polariteit van de aansluitingen erbij zet in je tekening, dan kunnen wij je een beter advies geven en aangeven waar de kortsluiting ontstaat en waarom die ontstaat. Dit is wel degelijk een situatie waarin een keerlus zit.

Groetjes.



dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Kortsluiting op peco kruising

Bericht door dwarsligger »

Hanrein,

Als dit een opgevouwen hondebot is en de polariteit van beide sporen tegengesteld is, is dit geen keerlus. ECHTER, het ligt dan wel aan het gebruik van de peco kruising. Met een electrofrog werkt het niet want dan moet je de puntstukken nog aansturen.

Met een insulfrog zou het volgens mij moeten werken.

Dus geef even aan hoe de polariteit is, waar zit de bruine en rode draad. En welke kruising gebruik je.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Onderwerp starter
Hanrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 aug 2020 10:56

Re: Kortsluiting op peco kruising

Bericht door Hanrein »

Ik heb geen kortsluiting om zodra er geen trein over gaat ,maar zodra er een locomotief over het midden gaat raakt de as zowel de - kant als de plus kan in de kruising,,
Afbeelding

is het zo wat duidelijker?


Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Kortsluiting op peco kruising

Bericht door enderscw »

Je tekent het zelf al uit, je ziet dat + en - uiteindelijk op de zelfde staaf gaan uitkomen als er een wiel overheen gaat.
Niet om een eigenwijze zak te zijn maar volgens mij creëer je dan een keerlus.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Kortsluiting op peco kruising

Bericht door Michiel »

Ik vermoed dat de flenzen tegen de andere rail slepen. normaal zou dat niet mogen gebeuren. Dus:
1) wielafstand afregelen, en dus de afstand tussen de wielen exact op de NEM-afstand regelen. Daar bestaan malletjes voor.
2) als dit niet werkt, blanke lak aanbrengen tegen de zijkant van de rail waar de flens tegenaan sleept.

Als je het niet werkend krijgt, kan je opteren om de kruising te vervangen door een electrofrog-versie en zelf polariseren.

( @Enderscw: de kruisende sporen van een kruising zijn normaal gezien elektrisch gescheiden, en geven geen kortsluiting ;) )


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Hanrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 aug 2020 10:56

Re: Kortsluiting op peco kruising

Bericht door Hanrein »

Nee het is geen keerlus.. de defenitie van een keerlus is dat de polariteit op elkaar uitkomt dmv wissel
ja ik denk dat ik blanke lak maar idd ga proberen de wielen afstellen is geen optie ..
dank voor de hulp.


Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Kortsluiting op peco kruising

Bericht door enderscw »

@michel dat snap ik, ik doelde er ook op dat de wielen het contact maken tussen de beide spoorstaven.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Kortsluiting op peco kruising

Bericht door Willempie »

https://i.postimg.cc/K8Zkx9P2/Knipsel1.jpg

Je tekent het dus zelf helemaal uit, en in die tekening laat je zien dat je op de analoge manier aan het denken bent. En het dus verkeerd aansluit.
Ik neem aan dat je digitaal rijdt.

Groetjes.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Kortsluiting op peco kruising

Bericht door Hube »

Welk wissel gebruik je?
Geleidend, niet geleidend puntstuk?
Ik zie geen geïsoleerde railschoen. Daar kan ook nog het probleem in zitten.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Kortsluiting op peco kruising

Bericht door Bjor »

Han,

Van belang is welke van de twee typen kruisingen dit is. Is het de SL-394F Insulfrog of de SL-E394F Electrofrog? En zitten er aan de onderzijde 4 draden?
Ik heb namelijk dezelfde situatie op mijn baan. Dit werkt alleen als je alle railstaven van de rest van de baan isoleert (dus aan alle aansluitingen geïsoleerde raillassen steken) en afhankelijk van de stand van de wissels óf het rechtdoorgaande spoor van stroom voorziet, of het kruisende spoor. Doe je dat niet, dan heb je inderdaad kortsluiting.
Ik gebruik daar een schakelaar voor, maar het kan ook met relais.

Laat even weten welke je hebt.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kortsluiting op peco kruising

Bericht door martindomburg »

Dit is de insulfrog, als ik de plus en min volg in je lay-out heb je inderdaad zo geen keerlus gemaakt.
Bij de insulfrog maken de sporen geen contact met elkaar bij de hartstukken. Althans, normaal niet.

De twee middelste hartstukken zijn wat blury op de foto, kan niet heel goed zien of de hartstukken elektrisch zijn of kunststof. Heb hier geen vergelijk liggen helaas. Het lijkt zelfs alsof er stukken spoor missen.... Mochten die wel van metaal zijn dan klopt mijn theorie niet en krijg je daar inderdaad sluiting. Als het klopt, en mijn ogen bedriegen me niet, dan komt het omdat dit deel "verminkt" lijkt. En dan heb je uiteraard problemen.

Maar je theorie klopt Alleen als in de onderste spoorlijn de staaf polariteit omgekeerd is van die waar het kruis ligt. Daar is de bovenste staaf - en de onderste plus. In de lijn eronder moet dit andersom zijn. Dan zou je in theorie geen sluiting mogen hebben.

Zoals gezegd, in theorie heb je gelijk. Maar de praktijk kan anders zijn. Ik denk zelf dat je een keerlus hebt gecreëerd door de onderste sporen hetzelfde te polariseren als erboven.

Klopt mijn beredenering over de onderste sporen?

Als dat niet zo is, dan kan het zijn dat het aan de loc ligt, wijde flenzen o.i.d.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie