Perron lengte

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Perron lengte

Bericht door kees gorter »

Waarom zijn op veel treinbanen de perrons erg kort?
Vroeger op de spoorlijn naar IJmuiden was het perron halte "Casembroot" al ongeveer 150 meter lang.
En dat is in schaal N al meer dan z'n 90 cm lang.

Afbeelding

Deze trein kon er stoppen!
Het is maar een halte en niet eens een station's perron.
Ik zie op treinbanen station "Bonn" als voorbeeld en dan zeer korte perrons.
Het station Haarlem heeft al een overkapping van 470 meter en daarbij zijn de perrons nog best een stuk langer.
Misschien wel 650 meter en dat is in N z'n 4 meter lengte !

Het is maar een vraag. :roll:
Laatst gewijzigd door kees gorter op 22 nov 2020 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Perron lengte

Bericht door enderscw »

Ik denk dat het voornamelijk met de beleving te maken heeft van de maker.
Die vind het gebouw mooi maar verder misschien niet veel ruimte of het idee om een groot station uit te beelden, dan krijg je snel een hauptbahnhof met relatief korte perrons.
Zolang men niet naar werkelijkheid kijkt en/of omrekent zal het vele niet storen gok ik.

Ik hanteer voor mezelf vaak de regel dat een stam van 8/9 rijtuigen op het perron moet kunnen. Daarnaast maakt me welk stationsgebouw erbij komt niet gek veel uit.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Perron lengte

Bericht door Folkert van Wijk »

Ruimte, zal naar mijn idee de grootste reden zijn.
Schaal in de hoogte is leuk maar de werkelijkheid ook in de lengte en breedte nadoen qua tracé of zelfs al benaderen gaat veelal teveel baanruimte in beslag nemen. Hoewel het dan wel misschien erg mooi en waarheidsgetrouw gaat worden als het inhoud dat dan dat ene huisje, bruggetje of die hele stadswijk of werkplaats geen plek meer heeft, dan wordt het toch kiezen. Op echt kleine oppervlaktes (zoals mijn baantje) moet je zelfs al snel de bocht om, als je een doorlopend traject wil, anders rij je de baan af, of bij de buren naar binnen...


Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Perron lengte

Bericht door Spoor010 »

Mensen hebben vaak een "voorkeur" voor een bepaald soort treinen of station, maar komen later pas tot de conclusie dat het NOOIT gaat passen op een baan.
Bv. een ICE is een mooie trein maar erg lang voor een gemiddelde treinbaan.
Station Bonn is een mooi gebouw, maar met de wisselstraten er naar toe en een perron lengte om een ICE te laten halteren kom je vaak heel wat ruimte te kort.
Dan gaan sommige de treinen inkorten en de perrons korter maken.
En ja dat is dan niet altijd even fraai om naar te kijken.

Kees jij pakt zelf het altijd een stuk beter aan vind ik.
Jouw Baan / ruimte / treinen komen altijd goed overeen qua verhouding / werkelijkheid.
Laatst gewijzigd door Spoor010 op 22 nov 2020 16:19, 2 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Perron lengte

Bericht door Jeroen »

Ik houd van lange treinen. En ik hou van rijdende treinen. Zodoende heb ik veel relatief lange rijdende treinen. Het stationnetje(de stationnetjes) die ik bouw(de) zijn absoluut ongeschikt voor lange stoppende treinen. Net als in het echt in mijn geval, want die worden enkel aangedaan door suffe korte stoptreinen.

Probleem opgelost, toch? Lange IC/ICE treinen gaan bij mij ook stoppen, maar ik ga niet het hele perron namaken. Je wekt gewoon de illusie dat het station langer is.

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Perron lengte

Bericht door Hoontje »

Ik snap je punt heel goed Kees. Toen ik dit voorjaar een lijstje maakte met verbeterpunten voor de baan stond de perronlengte op no. 2. Ik wil de treinen die op Gilze-Rijen stopte, ook echt samenstellen zoals ze reden. Dus 8-9 bakken tellende sneltreinen. Het perron moest dus minimaal 150cm lang worden... Wat direct veel ruimte opeist. Maar het staat erg mooi al zeg ik het zelf.

Groetjes

Hoontje



Harri
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 nov 2016 11:52

Re: Perron lengte

Bericht door Harri »

Ik denk dat niemand hier de zaak goed op schaal heeft.

Stel je hebt een kamer die 62 meter lang is, en waar de trein van de ene kant naar de andere kant pendelt. Dat zou in groot bedrijf een kleine tien kilometer bedragen. Daar wordt imo nooit van zijn leven een spoorlijn voor aangelegd, waar dan ook nog intercitys en lange goederentreinen op gaan rijden. 😉

Het zal dus altijd een compromis worden, de één wil lekker rijden en heeft een korter perron. De ander wil een lang perron voor lange treinen en de gaan relatief kort daarna de bocht alweer om.
Zelf ben ik bezig om een V100 en drie 4-assige Umbauwagen kwijt te kunnen zodat alle “passagiers” fatsoenlijk kunnen uitstappen. Dat het perron in verhouding smal is moet ik me maar bij neerleggen, omdat ik anders geen ruimte heb voor de rest van de baan.


DB diesels, tijdperk IV
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Perron lengte

Bericht door Modelbouwerke »

Kees, echt naar schaal werken kan bijna nooit.
Ik heb enkele ICE en Thalys treinen, deze zijn in model een kleine 1,5 meter lang.
Geen enkel stationsperron is bij mij 1,5 meter in lengte, mijn baan is maar 2,5 meter.
In realiteit rijden er goederentreinen van 700 meter lengte rond, dat is meer dan 4,5 meter in schaal, wie gaat dat op zijn baan doen?
Modeltreinen en een modelbaan is geven en nemen.
Zolang jij tevreden bent met je baan is je hobby toch gelukt, of niet?


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Perron lengte

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Erik, ik denk dat de zin waar jij mee afsluit in het algemeen het belangrijkste is. Het kost mij( en mijn moeder trouwens ook) nog steeds wel moeite dat voor ogen te houden vooral als ik naar modelbanen van mensen om mij heen kijk en dan specifiek die van mijn vader.

Even verder kijkend als je wel iets wil wat enigszins realistisch is qua perronlengtes dan denk ik dat veel mensen niet de goede voorbeelden vinden terwijl die er in de meeste gevallen wel zijn. Tijd nemen je meer in het echte spoor te verdiepen zou zinvol zijn. Dat kan ook door gewoon met de trein te reizen en je ogen open te houden. Ik zat net nog de nodige bild-sichtungen foto's op drehscheibe-online te bekijken. Daar zie ik dagelijks ladingen foto's van interessante korte treinen voorbij komen. Daarnaast juist nu als je tijdperk 6 rijd worden veel lijnen en stations gemoderniseerd waarbij perrons flink worden ingekort. Dus dat bied ook veel mogelijkheden voor modelbanen.

Dan zijn er ook voorbeelden van vrij korte stations die juist voor de modelbaan heel boeiend kunnen zijn maar heel vaak over het hoofd worden gezien. Het beste voorbeeld daarvan is Zutphen naar mijn mening. Goed dat is voor velen nog te lang want ook dan ga je over de 2 meter maar met 2x per uur 5 treinen tegelijk op 3 sporen die vaak gelijktijdig aankomen en vertrekken maakt het wel heel boeiend op een relatief beperkte ruimte. Daar zou dan ook best voor een modelbaan nog het nodige aan lengte vanaf te knabbelen zijn en het toch nog realistisch over kan laten komen.

Omdat veel mensen vaak te veel willen en zich blind staren op rondjes rijden zie je ook te weinig rangeerbaantjes en interessante zijlijnen. Vooral in vroegere periodes maar ook nu nog zou je dan koerswagentreinen, bedevaartstreinen en exoten in kunnen zetten om zo ook materieel te gebruiken op plekken waar je het niet direct zou verwachten. Zo zag ik ooit een keer een Br232 met 8 baks Lourdestrein in Kleve binnen komen terwijl getrokken reizigerstreinen toen als hard op hun retour waren daar. Een ander exotische materieel inzetten vond men tientallen jaren nog tot na 2000 op de 3,5km tussen Emden en Emden Außenhafen. Regionale treinen ook met een mix van Silberlinge en D trein rijtuigen werden getrokken door een Köf III en later V60. InterRegio's en later InterCity's werden getrokken door een Br212. Inmiddels is dat stukje toch geëlectrificeerd en is het iets minder spannend geworden. Ergens in 2012 of 2013 herleefden bij zeer grote vertraging oude tijden toen ivm rij en rusttijden de IC naar Emden Außenhafen opgeheven dreigde te worden. Een toevallig aanwezige museum Br01 heeft toen die trein op en neer gereden.

Als je zo een beetje verder kijkt zijn er altijd zat voorbeelden te vinden. Daarnaast is het denk ik met alles belangrijk vooral niet te kijken naar wat niet kan maar juist te kijken naar wat wel kan.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

robraak
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 aug 2008 13:46

Re: Perron lengte

Bericht door robraak »

ik vind het allemaal mooi gesproken, maar als alles perfect moet zijn dan is het geen hobby meer. Geloof als je alle gebouwen, treinen, masten, seinen, bergen en al het andere wat op de modelbaan staat lang niet alles perfect in schaal is. Qua ruimte is bij de meeste bouwer onvoldoende aanwezig, voldoende ruimte moeten we meestal zoeken bij clubs. Men moet gewoon een baan maken die men zelf wil en zelf leuk vind.


Rob



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Perron lengte

Bericht door Marksintpancras »

Onze modelnbanen zijn toch een mix van echt en fantasie.

Ik bouw nu Sankt-Pankras, een fictief regionaal knooppunt ergens in de buurt van Stuttgart, Frankfurt a/d Main. Hier stoppen Re en RB treinen en soms een speciale trein met een een maximale lengte van 100 cm. Lok met 5 wagons. Zelfs is er een perron van 70 cm voor treinstellen, lang zat.

Op de hoofdbaan rijden lange goederentreinen en IC treinen van rond de 2 meter, en die stoppen niet in Sankt-Pankras.

Ach ja, ik heb lekker veel variatie en ben er blij mee en dat is het belangrijkste.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Perron lengte

Bericht door WimR »

Onmogelijk de werkelijkheid na te bootsen.
Bij onze hobby is een BERG maximaal 50 cm. hoog dat is maar een molshoop in het echt.
En dan wordt er in het eggie geen tunnel gemaakt maar wordt het overbrugt.
Al maak je een berg van de hoogte van je hobbykamer, bij mij 265 cm. hoog, daar gaat de hoogte van je tafel van af dan krijg je ca.175 cm. dan kom je nog niet boven de hoogste berg van Nederland uit.

Als je er maar lol in hebt dat is het belangrijkste.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Perron lengte

Bericht door kees gorter »

Het ging mij om de meningen over dit onderwerp.
Zelfs op mijn modules klopt het niet.
Ik bouw zelf graag de zijlijnen na waar meestal korte treinen rijden.
Maar natuurlijk mag iedereen dat zelf bepalen.
Het is een hobby en geen werk gelukkig. Je moet er vooral veel plezier in hebben.
Alleen zie ik wel eens stations met wel erg korte perrons waar lange treinen moeten stoppen.
Dat vind ik dan wel jammer !
Maar zoals "WimR" schreef : Als je er maar lol in hebt dat is het belangrijkste
Zo is de volgende vraag ontstaan,
Hoe kan je een illusie (schijnbare werkelijkheid ) wekken en toch realistisch overkomen ?


Kees



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Perron lengte

Bericht door TonN »

De invalshoek die velen hier nemen is die vanuit een vaste baan. Ik heb modules in aanbouw en genoeg ruimte voor 10 bakken. Maar reken maar even mee: 10 bakken is 1.60 meter + nog wat wissels links en rechts + bochten, dan zit je al snel op 3.50 meter. En dan heb je dus alleen maar station. Voor een vaste baan niet ideaal.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Perron lengte

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Er zijn veel dingen die we kunnen doen om het realistischer te maken. Zo is het gebruik van delen van gebouwen aan te bevelen, dus van een stukje gevel 95% van een gebouw en alles wat daar tussen zit. Gebruik die niet alleen op de achterkant van je baan maar net als bij mij diorama's op alle randen ook aan de voorkant. Laat ze bij voorkeur ook niet allemaal parallel met de rand van je baan lopen maar in meer of mindere maten schuin. Door veel halve gebouwen te gebruiken wek je de indruk dat het een uitsnede is van een groter geheel.

Ik zie ook veel haakse hoeken in het straten patroon gebruikt worden omdat de miniatuur gebouwen meestal een haakse hoek of geen hoek hebben. Iedereen die buiten om zich heen kijkt kan zien dat op veruit de meeste plekken straten elkaar niet haaks kruizen en dat veel straten en daarmee ook de gebouwen er aan in bogen lopen speel daar ook in model mee. Naar mijn mening is een bouwpakket niet iets waar je een scheut lijm in gooit, de doos een keer schud en het ding er uit komt zoals op de doos staat maar is het meer een voorraad onderdelen waar je van alles van kan maken. Zo heb ik uit een stadshuis van Faller/Pola al eens 8 lagere halve huizen gehaald die op meerdere diorama een plek hebben gevonden.

Ook heel belangrijk( naar mijn mening) is het werken met verdwijnpunten om sporen en evt. wegen die in de achtergrond verdwijnen of onrealistische bogen maken aan het zicht te onttrekken. Doordat ik vooral diorama's bouw heb ik daar zelf ook nog niet heel veel mee hoeven te werken en wat ik tot nu toe heb gedaan bevalt me niet altijd/zou nog beter moeten.

Ook een idee voor iemand die een groot station wil maar de ruimte mist is een stationsgebouw of grote overkappingen tegen de achtergrond plaatsen en de sporen daar doorheen in de achtergrond laten verdwijnen. Na de achtergrond kan je ze dan weg laten draaien in de richting die voor jou nodig is. Een groot bus en evt. tramstation( denk aan Den Haag Centraal) of zelfs het 2e niveau van een treinstation( denk aan Amsterdam Sloterdijk of Duivendrecht of Valance TGV en diverse stations in Berlijn) werken daar prima ook voor.

Dingen als een passende achtergrond zijn al zo vaak genoemd en besproken dus lijkt me niet nodig daar nog verder op in te gaan.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie