FLM Engelsman verschil rechts/links

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

FLM Engelsman verschil rechts/links

Bericht door Mathijs »

Miss hele stomme vraag, maar ben bezig met m’n baanplan aan t maken met flm piccolo. Nu wil ik graag werken met hele Engelsman alleen heb ik geen idee wanneer ik de rechtse gebruik en wanneer de linkse. Op anyrail krijg ik de volgende wissels niet sluitend (zie foto). Betreft de wissels 9180, 9181 en 9187 die ik niet samengevoegd krijg met 9136. Iemand suggesties of is dit in realiteit niet zo erg? Alvast bedankt. Groeten Mathijs



Harri
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 nov 2016 11:52

Re: FLM Engelsman verschil rechts/links

Bericht door Harri »

Ik zie geen foto, maar het rechtdoor gaande spoor is 111mm lang. Misschien sluitend te krijgen met overgangsrail 9110, of een stuk flexibel spoor?


DB diesels, tijdperk IV

Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: FLM Engelsman verschil rechts/links

Bericht door Mathijs »

Op 1 of andere manier lukt t me niet altijd om foto’s toe te voegen 🤦🏻‍♂️ Misschien dat t nu lukt:
Afbeelding



WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: FLM Engelsman verschil rechts/links

Bericht door WimR »

Is mij ook nooit gelukt om dit sluitend te krijgen in Wintrack.
Komt volgens mij omdat je een linkse en een rechtse wissel gebruikt en dan lukt het niet.

En om de baan aan te leggen heb ik rails 9135 gebruikt en een stuk afgezaagd want de 9136 is te kort.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

Zolderspoor
Berichten: 808
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: FLM Engelsman verschil rechts/links

Bericht door Zolderspoor »

Servus,
Het probleem ligt niet aan Engelse wissels maar aan de donker gekleurde diagonaal liggende rechte rail. Die meet namelijk - als je er loodlijnen op los laat - niet de standaard maat. Leg eens vanaf het derde cirkeltje van onder een liniaal recht naar beneden. Dan zul je zien dat je daar al lengte te kort komt.
Diagonaal liggende rechte rails zijn niet even lang als je ze afzet tegen horizontaal liggende broertjes en zusjes. Vergelijk het met meetkunde. Als je van een rechthoekige driehoek de schuine lijn horizontaal klapt, past-ie niet meer. Hetzelfde geldt voor schuin liggende rails.

Rob



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: FLM Engelsman verschil rechts/links

Bericht door Rick »

Zolderspoor schreef: 26 nov 2020 19:39Het probleem ligt niet aan Engelse wissels maar aan de donker gekleurde diagonaal liggende rechte rail.
Ik heb het net even geprobeerd met twee wissels, een kruiswissel en een boog 9136 maar kreeg het niet passend ook al ontbreekt het diagonale stuk rails. ;)



Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: FLM Engelsman verschil rechts/links

Bericht door Mathijs »

Zolderspoor schreef: 26 nov 2020 19:39 Servus,
Het probleem ligt niet aan Engelse wissels maar aan de donker gekleurde diagonaal liggende rechte rail. Die meet namelijk - als je er loodlijnen op los laat - niet de standaard maat. Leg eens vanaf het derde cirkeltje van onder een liniaal recht naar beneden. Dan zul je zien dat je daar al lengte te kort komt.
Diagonaal liggende rechte rails zijn niet even lang als je ze afzet tegen horizontaal liggende broertjes en zusjes. Vergelijk het met meetkunde. Als je van een rechthoekige driehoek de schuine lijn horizontaal klapt, past-ie niet meer. Hetzelfde geldt voor schuin liggende rails.

Rob
Ik weet niet wie Servus is maar dat terzijde 😋. Als
Ik het los neerleg in anyrail past het ook niet. Dus ik snap niet precies wat je bedoelt met bovenstaande 🤔

Groeten
Mathijs


Afbeelding


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: FLM Engelsman verschil rechts/links

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Gaat niet werken zo. De Flm engelsman bestaat uit een rechte van 111mm en een kruisend stuk van 115mm. Dus de methode die jullie hier proberen mist in de overgang naar de twee wissels iets van 4mm. Als je perse dit zo wil oplossen dan zul je gebruik moeten maken van een stukje flexrail. Ik zou persoonlijk dit heroverwegen of het niet anders gelegd zou kunnen worden omdat ik sterk betwijfel of zoiets in het echt zou hebben bestaan.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: FLM Engelsman verschil rechts/links

Bericht door WimR »

Zoals ik al schreef tekenen met flexrail, anders lukt dat niet, en leggen met nr. 9135 wat niets anders is dan een dubbele 9136.
Op lengte afzagen en je ben er.
Hier is geen passtuk voor te koop.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: FLM Engelsman verschil rechts/links

Bericht door Mathijs »

Dank je Wim. Ga ik dat proberen.



Zolderspoor
Berichten: 808
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: FLM Engelsman verschil rechts/links

Bericht door Zolderspoor »

Gegroet ipv Servus,

Laat ik je het dan op nog een andere manier proberen duidelijk te maken.
Neem een stukje ruitjespapier en teken daarop horizontaal een lijn van 10cm, is de lengte van twee ruitjes.
Neem nu een liniaal en teken vanuit hetzelfde startpunt een lijn van exact dezelfde lengte maar nu 45° stijgend.
Teken vanaf dat eindpunt een verticale lijn naar beneden. Dan zie je dat 10cm stijgend vanaf hetzelfde startpunt je minder ver brengt.

Rob


Gebruikersavatar

The Breeze
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42

Re: FLM Engelsman verschil rechts/links

Bericht door The Breeze »

hele engelsman 9187
wissel 9170 links
wissel 9171 rechts
gebogen rail 9136

Afbeelding

op die manier past het

Fred



dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: FLM Engelsman verschil rechts/links

Bericht door dwarsligger »

Het is wel verplaatsing van het probleem, maar ook de beste oplossing.

Als je je rail schuin legt tov de rechtdoorgaande rail verlies je lengte. Dit is terug te zien in het lengte verschil tussen de 9103 (55,5mm voor normaal gebruik) en de 9102 (57,5 mm voor schuin/diagonaal gebruik.) dus als je schuin gaat verlies je 2mm per 55,5mm en die moet je ergens weer toevoegen.

In h0 is er nog een extra stukje om het verschil in lengte van een wissel op te vangen. Deze ontbreekt in N.

Los het bij wissels en bogen zoveel mogelijk op met standaard railstukken en vang dan het restant verschil op middels flex rail in een rechtstuk.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

The Breeze
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42

Re: FLM Engelsman verschil rechts/links

Bericht door The Breeze »

dwarsligger schreef: 27 nov 2020 09:29 Het is wel verplaatsing van het probleem, maar ook de beste oplossing.

Als je je rail schuin legt tov de rechtdoorgaande rail verlies je lengte. Dit is terug te zien in het lengte verschil tussen de 9103 (55,5mm voor normaal gebruik) en de 9102 (57,5 mm voor schuin/diagonaal gebruik.) dus als je schuin gaat verlies je 2mm per 55,5mm en die moet je ergens weer toevoegen.

In h0 is er nog een extra stukje om het verschil in lengte van een wissel op te vangen. Deze ontbreekt in N.

Los het bij wissels en bogen zoveel mogelijk op met standaard railstukken en vang dan het restant verschil op middels flex rail in een rechtstuk.

klopt dat vind ik dan ook het nadeel van vaste railstukken

zelf werk ik alleen met peco55 mooiere wissels en de "pas" stukken moet je toch op maat maken
ik ben er zelf (persoonlijke mening!) van overtuigd dat je dan ook een beter/mooier verloop van je baan hebt



Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: FLM Engelsman verschil rechts/links

Bericht door Mathijs »

Zolderspoor schreef: 26 nov 2020 23:36 Gegroet ipv Servus,

Laat ik je het dan op nog een andere manier proberen duidelijk te maken.
Neem een stukje ruitjespapier en teken daarop horizontaal een lijn van 10cm, is de lengte van twee ruitjes.
Neem nu een liniaal en teken vanuit hetzelfde startpunt een lijn van exact dezelfde lengte maar nu 45° stijgend.
Teken vanaf dat eindpunt een verticale lijn naar beneden. Dan zie je dat 10cm stijgend vanaf hetzelfde startpunt je minder ver brengt.

Rob
Dank je wel Rob voor de uitleg op jeugdjournaal niveau 😊. Ik heb ADD en dyslexie dus heb soms moeite om dingen te begrijpen. Maar bovenstaande snap ik wel iig 😊. Thnx



Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: FLM Engelsman verschil rechts/links

Bericht door Mathijs »

Fred, dwarsligger en the breeze. Dank allen voor jullie input. Wordt zeer gewaardeerd. Word er echt vrolijk van van al die mensen die altijd willen helpen/meedenken.
Origineel wilde ik ook met Peco gaan werken maar ben niet zo handig met dat rails snijden. Dus iom Martin van DTS heb ik besloten om voor FLM te gaan. Maar nu twijfel ik weer hahahaha. Ik ga iig straks de variant van Fred proberen en dezelfde baanplan te maken met Peco.

Groeten
Mathijs



Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: FLM Engelsman verschil rechts/links

Bericht door Mathijs »

The Breeze schreef: 27 nov 2020 09:13 hele engelsman 9187
wissel 9170 links
wissel 9171 rechts
gebogen rail 9136

Afbeelding

op die manier past het

Fred
Nou Fred, ik word gek. Heb alle nummers gepakt die je aangaf maar ik blijf die ruimte houden 🤦🏻‍♂️




Afbeelding


Gebruikersavatar

The Breeze
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 nov 2016 07:42

Re: FLM Engelsman verschil rechts/links

Bericht door The Breeze »

vreemd
heb het hier net nog eens zo gedaan en het past weer prima

welke versie van anyrail gebruik je ? 6.35.1 heb ik nu (betaalde versie)
kan zijn als je een andere versie hebt dat daar verschil in zit. rails worden regelmatig bijgewerkt in verschillende versies

Fred



railrene
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: FLM Engelsman verschil rechts/links

Bericht door railrene »

Weird. Ik gebruik ook 6.35.1 (betaald) en bij mij past het dus niet. In welke volgorde ik het ook probeer: Altijd dat wat Mathijs ook krijgt. Bijna spookachtig |:(



Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: FLM Engelsman verschil rechts/links

Bericht door Mathijs »

The Breeze schreef: 27 nov 2020 20:17 vreemd
heb het hier net nog eens zo gedaan en het past weer prima

welke versie van anyrail gebruik je ? 6.35.1 heb ik nu (betaalde versie)
kan zijn als je een andere versie hebt dat daar verschil in zit. rails worden regelmatig bijgewerkt in verschillende versies

Fred
Ik heb anyrail afgelopen maandag pas aangeschaft. Mag toch aannemen dat dat de laatste versie is (betaald). Heel bijzonder dit. Maar miss dat het in het echt wel past 🤔



WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: FLM Engelsman verschil rechts/links

Bericht door WimR »

In het echt past het niet.
Heb deze situatie in mijn baan en de zaag moest er aan te pas komen.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: FLM Engelsman verschil rechts/links

Bericht door Mathijs »

WimR schreef: 27 nov 2020 22:01 In het echt past het niet.
Heb deze situatie in mijn baan en de zaag moest er aan te pas komen.
Okay das jammer. Dan zal ik dit stuk gewoon leggen met flexrails en gaan zagen 👍🏻


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: FLM Engelsman verschil rechts/links

Bericht door Wim H »

Misschien is het een setting in de software? (ik ken Anyrail niet). Afhankelijk van de foutmarge die je opgeeft, kan het programma een klein verschil wel of niet accepteren.
Zelf gebruik ik Wintrack en daar past het in ieder geval niet.
NB wiskundig kan het trouwens niet passen, zoals Rob al aangaf. En dat blijkt ook in het echt zoals WimR al schreef.
Dus inderdaad flexrail nemen (of nr 9135) en dan zagen.
Groet, Wim H


Plaats reactie