Fleischmann koppelingen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
chouchou
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2020 14:22

Fleischmann koppelingen

Bericht door chouchou »

hoi,

start met een klein N baantje en kocht reeds Arnold en Fleischmann wagonnetjes met klauwkoppeling bij Fleischmann koppeling standaard nummer 9520.

Nu ga ik een startset aankopen maar deze locomotief en wagonnetjes hebben een KK koppeling, nu kan je deze koppelen met de klauwkoppelingen van de oudere wagons, mits aanpassing hoe kan ik dan toch koppelen tussen oude en nieuwe wagons van Fleischmann ?

alle tips zijn welkom

groetjes, Jeannot


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Fleischmann koppelingen

Bericht door fenix »

Hallo Jeannot,

Welkom :)

Bedoel je met de kk de profi koppeling van Fleischmann? (een foto helpt best een beetje ;) )

Fenna



stoombr38
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 jun 2017 13:05

Re: Fleischmann koppelingen

Bericht door stoombr38 »

Een van de twee koppelingen vervangen door het zelfde type.
Alles 9520 of alles kk profi.
Grt. Jo



Harri
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 nov 2016 11:52

Re: Fleischmann koppelingen

Bericht door Harri »

Klauwkoppeling, Profikoppeling en KK zijn toch drie compleet verschillende dingen?

Klauwkoppeling (de simpele haak) wordt geleverd op elk nieuw Fleischmann produkt die de fabriek verlaat.

Profikoppeling kan gemonteerd worden ipv de klauwkoppeling, voor bv voor-ontkoppeld rangeren.

De KK-techniek waarmee op bv de Fleischmann site geadverteerd word is het systeem wat in de wagen (of lok) verbouwd is om KortKoppelen mogelijk te maken, en staat toch los van welke koppeling (klauw of profi) erin geklikt wordt?

Of ben ik helemaal verkeerd aan het denken???


DB diesels, tijdperk IV
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Fleischmann koppelingen

Bericht door Ad_M »

Harri schreef: 07 dec 2020 19:14 Klauwkoppeling, Profikoppeling en KK zijn toch drie compleet verschillende dingen?

Klauwkoppeling (de simpele haak) wordt geleverd op elk nieuw Fleischmann produkt die de fabriek verlaat.

Profikoppeling kan gemonteerd worden ipv de klauwkoppeling, voor bv voor-ontkoppeld rangeren.

De KK-techniek waarmee op bv de Fleischmann site geadverteerd word is het systeem wat in de wagen (of lok) verbouwd is om KortKoppelen mogelijk te maken, en staat toch los van welke koppeling (klauw of profi) erin geklikt wordt?

Of ben ik helemaal verkeerd aan het denken???
In principe heb je het juiste plaatje voor je als alles met NEM schacht is voorbereid
Voor het wat oudere materieel ZONDER nem schacht, daar moet je de de haak vervangen voor kortkoppeling XYZ merk, in dit geval de Profi koppeling
Denk dat dat de boel hier en klein beetje verwarrend maakt voor instappers

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Harri
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 nov 2016 11:52

Re: Fleischmann koppelingen

Bericht door Harri »

Je mag van mij gelijk hebben, maar ik snap het probleem niet.

Ik heb wagons van +25 jaar oud (gekocht bij Bart Smit......dus da’s echt lang geleden) zònder KK-techniek en met haakkoppeling type 9520 (afdekplaatje met verenstalen plaatje).
Hier kan ik zonder enige aanpassing bijvoorbeeld de wagons uit set 881907 mèt KK-techniek aan koppelen, die ik vorige maand heb gekocht.
Dus: doosje openen, wagon op de rails, tegen de oude wagon aanschuiven, klik, rijden.

Waarom zou ik dan iets moeten ombouwen naar een Profikoppeling en zelfs met KK-techniek omdat het niet zou passen?


DB diesels, tijdperk IV
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Fleischmann koppelingen

Bericht door spoor65 »

Ad_M schreef: 08 dec 2020 11:32
Harri schreef: 07 dec 2020 19:14 Klauwkoppeling, Profikoppeling en KK zijn toch drie compleet verschillende dingen?

Klauwkoppeling (de simpele haak) wordt geleverd op elk nieuw Fleischmann produkt die de fabriek verlaat.

Profikoppeling kan gemonteerd worden ipv de klauwkoppeling, voor bv voor-ontkoppeld rangeren.

De KK-techniek waarmee op bv de Fleischmann site geadverteerd word is het systeem wat in de wagen (of lok) verbouwd is om KortKoppelen mogelijk te maken, en staat toch los van welke koppeling (klauw of profi) erin geklikt wordt?

Of ben ik helemaal verkeerd aan het denken???
In principe heb je het juiste plaatje voor je als alles met NEM schacht is voorbereid
Voor het wat oudere materieel ZONDER nem schacht, daar moet je de de haak vervangen voor kortkoppeling XYZ merk, in dit geval de Profi koppeling
Denk dat dat de boel hier en klein beetje verwarrend maakt voor instappers

Mvg,
Ad
ben ik niet met je eens. ad

KK staat nergens anders voor dan voor kortkoppelingsmechanisme. het enige verschil is de manier waarop de standaard haak koppeling gemonteerd is onder het rijdend materiaal
een KK is een systeem waarbij de koppeling mee beweegt in bogen, en dan meer ruimte maakt tussen de rijtuigen/wagons, waardoor ze op rechte baanvlakken dichter bij elkaar kunnen staan, op ouder materiaal had de koppelingen star onder de bodems vast zitten, waardoor het materiaal ook op rechte baanvakken relatief ver uit elkaar stond.

je kunt beide gerust met elkaar koppelen, enige is, dat dus de onderlinge afstand van het materiaal wat anders is, maar het werkt gewoon.

Als je dan ook nog profikoppelingen, of andere kortkoppelingen die voldoen aan de NEM schacht, plaatst ipv de haak koppeling, maak je alleen de onderlinge afstand nog iets kleiner, wat optisch dan weer mooie is, dat dan weer wel.

Alleen het ombouwen van een oude starre haakkoppeling naar profi kortkoppeling, is veel meer werk, dan moet je het verbouwen dmv een speciaal leverbaar setje van fleischmann, bij nieuwe kun je het simpel in klikken

Maar standaard haak koppeling gemonteerd op een KK rijtuig/wagon kan dus zondermeer gekoppeld worden aan een haak die op de oude starre manier vast aan het rijdend materiaal zit.

mvg

Freddy

mvg


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Fleischmann koppelingen

Bericht door Ad_M »

Freddy, andere woorden maar ik vermoed heel erg dat we hetzelfde bedoelen
Je verteld me niets nieuws, maar ik hoop dat het zo voor iedereen alleen maar duidelijker wordt :D
Het klopt wat Harri zegt dat het 3 aparte dingen zijn, en dat bevestig ik ook, alleen moet je het oudere materieel ombouwen als je er een ander koppeling op wil dan de rapido koppeling

Dus voor de overdreven duidelijkheid:
- Er zijn meerdere koppelingen op de markt, de rapido koppeling is de bekendste en wordt standaard gevoerd in N schaal van ouds af na de standaardisering afspraak (Nem356)
- Elk type koppeling kan altijd gekoppeld worden zolang het maar van het zelfde type / soort / versie is ongeacht kortkoppeling meganisme en of NEM schacht (nieuw en oud materiaal) Nem351
- Haak koppeling (standaard rapido koppeling) kan altijd gekoppeld worden aan elkaar ongeacht kortkoppeling meganisme en of NEM schacht (nieuw en oud materiaal)
- Kortkoppel Mechanisme is het mechaniek ("T" mechaniek) dat zorgt voor voor extra ruimte in de bochten (NEM352)
- Flm profi koppeling; koppeling waar mee je kan rangeren met voor ontkoppeling en verkort ook de afstand tussen de buffers (wordt o.a. geleverd met NEM aansluiting en ombouwsets voor ouder materieel)
- Nem schacht (Nem 355), een gestandaardiseerde schacht voor het makkelijk uitwisselen van koppelingen ongeacht merk

Er zijn ook verkorte rapido (haak) koppelingen op de markt die ook de ruimte tussen de buffers verkort, maar zijn niet geschikt voor alle type materieel

Verwoord ik het nu goed? :)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Fleischmann koppelingen

Bericht door FidOo »

Wordt dat kort koppelings mechanisme niet al jaren aangeduid met KKK (kurz kupplung Kulisse) ipv KK?


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
chouchou
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2020 14:22

Re: Fleischmann koppelingen

Bericht door chouchou »

dank voor alle reacties maar nu kan ik dus alles door elkaar koppelen zonder probleem begrijp ik ?



Harri
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 nov 2016 11:52

Re: Fleischmann koppelingen

Bericht door Harri »

Juist, jouw oude wagons hebben haak/klauwkoppelingen zonder KK(K)-mechaniek, het nieuwe spul heeft haak/klauwkoppelingen mét KK(K)-mechaniek.
Daardoor zal bij de laatste de afstand tussen de wagons net even iets korter (en dus realistischer) zijn dan zonder het mechaniek.


DB diesels, tijdperk IV
Plaats reactie