Do's en Don'ts Shapeways modellen maken

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Riem
Berichten: 158
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Do's en Don'ts Shapeways modellen maken

Bericht door Riem »

Om mijn ICR stammen compleet te maken heb ik al een tijdje mijn ogen gericht op de projecten: BDs en Bs van Bouwe en de BKD van Pjotr.
Dit zijn beide Shapeways projecten die later nog gespoten en van decals voorzien moeten worden.
Nu zijn de projecten nog niet te bestellen, maar wil ik mij een beetje gaan inlezen en advies vragen over wat wel en wat niet te doen om de kappen in een staat te krijgen dat ze qua kwaliteit en kleur gelijk zijn aan de Minitrix ICR rijtuigen waarmee ze gaan rijden.
1. Bij Shapeways zie ik vaak 2 soorten afwerking: Smooth en Smootest fine detail plastic. Nu lijkt de laatste in onze schaal het meest voor de hand liggende, maar is dit ook zo? Of betaal je eigenlijk meer voor bijna geen verschil met de eerst keuze?
2. En moet je ook nog schuren voordat je begint (ik denk het wel) of is dat een slecht idee omdat je het oppervlak dan te glad maakt waardoor de verf niet meer hecht.
3. Wat is de beste manier van schoonmaken voordat je gaat spuiten? Ik zie namelijk veel verschillende oplossing op het web.
4. Klopt het dat je net als bij elk object dat je verft, grondverf moet gebruiken? Of gaan er dan teveel details verdwenen? En ik denk dat je dat platic-grondverf moet gebruiken?
5. Bij Phildie en kleiNSpoor zie ik dat er verf te koop is voor NS materieel. Zijn dit ook de minitrix kleuren? Zelf weet ik dat Minitrix op de normale ICR rijtuigen 2 verschillende kleuren blauw heeft gebruikt, namelijk een iets lichtere kleur op de rijtuigen met grijze draaistellen welke ik heb, en iets donkerder op de latere met zwarte draaistellen. Tevens zijn er ook 3 variaties in de Benelux kleurstelling waarbij ik wil gaan voor normaal geel en de lichtrode kleur.
Nu mijn vraag: zijn het blauw en rood voor ICR van Phlidie gelijk aan de varianten die ik nodig heb? En hoe is dit bij kleiNSpoor?
En zijn er ook ander verffabrikanten die de NS kleuren leveren?
6. Tevens moeten de rijtuigen natuurlijk van decals zoals logo's en reisklasses voorzien worden. Nu kom ik kleiNSpoor tegen als fabrikant met 701 Transfers IC rijtuigen. Is dit wat ik zoek voor de BDs, Bs en BKD? En zijn deze goed qua kwaliteit? En zijn er hiervan ook nog andere fabrikanten?

Natuurlijk zal ik ook stappen vergeten zijn of over het hoofd zien. Graag zou ik de antwoorden op mijn vragen vinden en zou ik heel graag van jullie tips en ervaringen horen voordat ik mij in het diepe gooi. Elke info is welkom.


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Do's en Don'ts Shapeways modellen maken

Bericht door Ipharra »

Hierbij een aantal antwoorden zoals ik het ervaren heb met FXD printen van SW.

De beantwoording van vraag 1 en 2 hangen eigenlijk van elkaar af. Beide afwerkingen vereisen het nodige schuurwerk om de printen glad te krijgen waarbij de smooth variant meer schuurwerk vereist dan de smoothest fine versie, maar ook daar is het nodige aan te schuren om een glad model te krijgen.

Wat betreft vraag 3 heb ik tot nu toe de beste ervaring met het reinigen in een Ultrasoon Cleaner in een mengsel van 50/50 water en Dasty van de Wibra en na afloop flink borstelen met een zachte tandenborstel onder een waterstraal.

Vraag 4, uiteraard moet het model om te worden gespoten een primer laag krijgen, ik gebruik hiervoor gewoon de grijze primer van de Action, en aanbrengen in hele dunne laagjes, niet in één keer goed dekkend willen spuiten.

Bij vraag 5 kan ik je geen antwoord geven, hangt af wat jezelf het beste vind qua kleur, hier zijn al hele discussies over gevoerd wat de goede kleur is. In het groot bedrijf is er ook altijd wel een kleurverschil tussen de rijtuigen door veroudering. Zelf gebruik ik de verf van Kleinspoor, maar die van Phildie is ook goed en hebben wat meer kleurkeuze.

Wat betreft vraag 6 zoals je al aangeeft zijn de transfers van Kleinspoor voor een ICR rijtuig, en horen c.q.kunnen niet op de door jouw genoemde rijtuigen i.v.m. afwijkende rijtuig nummers. Hier op het forum zijn wel mensen die je kunnen helpen bij het maken van de juiste transfers, of die deze al eens hebben laten maken.

Ik denk dat er in de toekomst steeds minder modellen beschikbaar komen bij SW, ik ervaar het zelf ook, begonnen met modellen in FXD te tekenen met in het achterhoofd de beperkende restricties betreffende detaillering die SW oplegt bij het printen. Hiervan zijn een aantal in de webshop te vinden. Heb sinds kort zelf een 4k high definition 3-D printer en de detaillering die ik hiermee kan printen stijgt ver boven die in FXD uit, alleen al het schuren is vrijwel overbodig geworden. Kijk maar eens in mijn topic over de 18-luiker aan het eind vind je een foto van een FXD model en een zelf geprinte uitvoering in resin. Ik hoop voor je dat de vermeldde rijtuigen eventueel na de nodige aanpassingen nog beschikbaar komen in de SW shop.
Laatst gewijzigd door Ipharra op 22 dec 2020 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Do's en Don'ts Shapeways modellen maken

Bericht door Rick »

Voor vraag 4, ik gebruik (grijze) Alabastine spuitplamuur als primer.

Voor vraag 5, uit mijn hoofd zeg ik dat Kleinspoor IC-blauw overeenkomt met de nieuwere Minitrix uitgave, Benelux-rood lijkt wel maar is net anders. Voor het geel heb je oud en nieuw NS-geel nodig, deze komen wel aardig overeen dacht ik. Oud is voor de Bs en BKD, het nieuwe geel zit op de BDs. Vergeet het NS-grijs ook niet. ;)
Ipharra schreef: 22 dec 2020 13:17Wat betreft vraag 6 zoals je al aangeeft zijn de transfers van Kleinspoor voor een ICR, en horen c.q.kunnen niet op de door jouw genoemde rijtuigen i.v.m. afwijkende rijtuig nummers. Hier op het forum zijn wel mensen die je kunnen helpen bij het maken van de juiste transfers, of die deze al eens hebben laten maken.
De genoemde rijtuigen zijn ICR, die transfers zouden er juist op horen. Er staat alleen geen voorbeeldfoto op de site van Kleinspoor en leverbaar zijn ze al jaren niet dus wat dat betreft kom je al snel uit bij het laten maken en dan heb je vrije keus.
De klasse-aanduidingen zijn wel beschikbaar, let op dat je de oude (voor de Bs en BKD) en nieuwe versie (BDs) nodig hebt, net als zwarte en blauwe NS-vignetten. De kwaliteit is prima, let wel op dat het afwrijftransfers zijn, als je decals wilt heeft Phildie zwarte NS-logo's maar zal je de rest moeten laten maken.



Pleun
Berichten: 203
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:16

Re: Do's en Don'ts Shapeways modellen maken

Bericht door Pleun »

Op de stalen rijtuigen website (https://www.martijnhaman.nl/) zijn veel foto's van ICR's en een overzicht van de gebruikte nummers:
https://www.martijnhaman.nl/typeicr_nummers.htm


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Do's en Don'ts Shapeways modellen maken

Bericht door Ipharra »

Nog even een extra opmerking i.v.m. het spuiten van NS geel op rijtuigen, het is dan beter om i.p.v. grijze primer witte primer aan te brengen.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Onderwerp starter
Riem
Berichten: 158
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Do's en Don'ts Shapeways modellen maken

Bericht door Riem »

Alvalst erg bedankt voor de antwoorden tot nu toe.
Ik heb tevens nog een extra vraag,
7. Auto's krijgen meestal ook een doorzichtige toplaklaag, dit kan glanzend of mat zijn, moet dit ook bij modelbouw gedaan worden wanneer alle kleur gespoten is?


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Do's en Don'ts Shapeways modellen maken

Bericht door Ipharra »

Antwoord vraag 7;
Het is verstandig om na het aanbrengen van de transfers de modellen te voorzien van een zijde-matte laklaag, de transfers zijn zo beschermd en het model krijgt er een mooie egale kleur van. Ik gebruik normaal Kleinspoor blanke zijde mat lak, maar je kan ook Phildie finish gebruiken. Mijn 3 centen.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Plaats reactie