Klimdinges

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Klimdinges

Bericht door shoven »

Ik ben aan het nadenken over een nieuwe baan. Die gaat minimaal 2 niveaus krijgen: een schaduwstation en de hoofdbaan (die dan ook weer een paar sub-niveaus kan krijgen, dat weet ik nog niet).
Het is de bedoeling er plm. 30 cm tussen te houden om nog een beetje fatsoenlijk onder de hoofdbaan te kunnen werken.
Om van het ene niveau naar het andere te rijden is er natuurlijk de welbekende helix, maar gezien de beschikbare lengte (ik denk aan een baan van plm. 8,5m lang) zou een helling in 2 delen ook een optie kunnen zijn.

Wat is handiger? In beide gevallen praat je al snel over zo'n 15m aan rijlengte per rijrichting bij een helling van plm. 2%, dus voor de hoeveelheid rails maakt het niet uit. Zijn er ervaringen?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Klimdinges

Bericht door Jeroen »

Nou, da's heel makkelijk Steven. Als het niet hoeft, lekker niet doen. Het is een enorm gedoe om zo'n ding te maken, het kost veel hout en überhaupt is zo'n ding niet goedkoop.

Wel kan het nuttig zijn met zo'n immense ruimte om die dan toch slim in te delen. Je hoeft ook niet zo'n spiraal te maken van 16 omwentelingen. Ik heb een vrij grote (spiraal! :mrgreen: 8-) 8-) : red.) van 5,5 omwentelingen en daarmee maak ik 40 cm hoogte op een oppervlak van 1,5 x 1 m. De laatste 4 cm komt ook uit een recht stuk. ALs het kon, deed ik geen spiralen.

Er is wel een voordeel aan een spiraal. Ik parkeer er makkelijk 16 treinen in bij wijze van schaduwstation.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Klimdinges

Bericht door Jeroen »

Ohja, je bent vast oud en wijs genoeg......maar maak met zo'n ruimte nou niet Nordrhein-Westfalen en Frankfurt Hbf na. Ga je toch nooit afkrijgen. Je weet immers ook wat seinen en de diverse electronische componenten kosten....


Afbeelding
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Klimdinges

Bericht door OBBinN »

Op zo een ruimte een helling bouwen, veel makkelijker.. ;)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Klimdinges

Bericht door shoven »

Jeroen schreef: 22 dec 2020 16:09 Ohja, je bent vast oud en wijs genoeg......maar maak met zo'n ruimte nou niet Nordrhein-Westfalen en Frankfurt Hbf na. Ga je toch nooit afkrijgen. Je weet immers ook wat seinen en de diverse electronische componenten kosten....
Oud genoeg zeker (bijna 54)... dat andere weet ik nog niet. 8)7
Haha nee hoor, dat is niet het plan. Ik denk aan een niet zo groot station (iets van 3 vertreksporen) op de ene helft, en een lokaal goederenemplacement op de andere. En veel groen en scenery, een leuk stadswijkje waar een tram rijdt of zo. Haventje. Dat werk.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Zolderspoor
Berichten: 808
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Klimdinges

Bericht door Zolderspoor »

Servus,

Als je op een korte afstand veel omhoog (of omlaag ☺) moet is een helix handig. Maar je ziet niets van de treinen, hoogstens een wat onnatuurlijk voorbij schuivende beweging. Doe mij maar lekker lange en langzame hellingen waarop je je qua scenery kunt uitleven.
Ik heb zowel – noodgedwongen - een helix om tussen A en B op 1 meter hemelsbreed 20cm te stijgen als een helling van bijna 5 meter om dezelfde hoogte te overbruggen en rij o.a. zowel een 9-delige InterRegio met voorspan als 19 ertswagentjes met Nachschub. Je mag één keer raden waarop treinen beter tot hun recht komen.

Rob


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Klimdinges

Bericht door Nico Essers »

Ik heb voor mijn volgend plan de helix volledig afgezworen. Vindt het ondingen die je alleen bij uiterste noodzaak ingezet. De vraag is hoeveel treinen wil je gaan rijden en hoeveel opstelspoor heb je nodig. Met zo'n lange baan kun je misschien aan een uiteinde de benodigde opstelsporen als een groot spoorwegemplacement ( je genoemde goederen emplacement) inrichten en van bijbehorende scenerie voorzien. Dan blijft de ruimte onder je baan vrij wat veel gemakkelijker is bij onderhoud.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Klimdinges

Bericht door Maurits71 »

Ik zou toch voor een langwerpige spiraal gaan, is wel extra rails, maar net als Jeroen zegt het is ook een tweede opstel terrein, die van mij is 120 x 80 en 8 lagen, maar goed ik ga 80 cm omhoog in dat gedeelte.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Klimdinges

Bericht door Willempie »

Houtjes heb ik nog wel liggen kant en klaar voor een spiraal van 80 cm doorsnee.
Kan ook gemakkelijk een ovaal worden, kwestie van houtje omdraaien. Voordeel van een hexagon.

Groetjes.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Klimdinges

Bericht door martindomburg »

Zelf heb ik gewoon 6mm triplex genomen 120x60. 1 mal maken en dat tig keer uitzagen. Heb twee gelijken van 100 cm hoogte (ze verbinden 4 niveaus met elkaar. Is echt wel fijn en je mag ze best zien als extra opstelsporen.

Met 120x60 heb je 2,2% stijging. Hier lopen slepen van 2,5 meter lengte met gemak doorheen.

Je kan gewoon net wat meer met meerdere lagen. Maar zoals Jeroen al zei, het moet je ambitie zijn om zoveel te doen.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Klimdinges

Bericht door shoven »

Ja, de vraag is wat je nodig hebt.
Qua opstelruimte gaat er in een helling net zoveel rails zitten als in een helix, dus je kunt er ook aardig wat treinen in kwijt. En ik ben van plan het schaduwstation te voorzien van 8 sporen van 8 meter, dus daar kun je ook wel e.e.a. stallen.
Ik neig nu naar een helling.

De bovenbaan wil ik 80cm diep maken om overal bij te kunnen, maar het schaduwstation kan minder diep worden, dan kun je ook makkelijker onder de bovenbaan werken. Het geheel komt onder een schuin dak, ik hou ook nog wat werkruimte aan de achterkant.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Klimdinges

Bericht door martindomburg »

Helling kan inderdaad ook, wel zorgen dat je per meter niet meer als 2,5 cm stijgt, liefst minder.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Klimdinges

Bericht door FidOo »

Als je de ruimte hebt zou ik voor een helling kiezen. Puur omdat je dan minder last hebt van extra belasting door de bochten. Daarnaast ook gewoon makkelijker te bouwen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Klimdinges

Bericht door WimR »

Als je onder een schuin dak werkt dan is het misschien ook mogelijk om het schaduwstation achter je baan te maken met een tussenruimte.
Het voordeel daarvan is dat je makkelijk bij het schaduwstation kan en aan de achterkant van de baan.
De helling wordt dan minder groot of heb je helemaal niet.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Klimdinges

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Steven,
shoven schreef: 22 dec 2020 15:35 Om van het ene niveau naar het andere te rijden is er natuurlijk de welbekende helix, maar gezien de beschikbare lengte (ik denk aan een baan van plm. 8,5m lang) zou een helling in 2 delen ook een optie kunnen zijn.

Wat is handiger? In beide gevallen praat je al snel over zo'n 15m aan rijlengte per rijrichting bij een helling van plm. 2%, dus voor de hoeveelheid rails maakt het niet uit. Zijn er ervaringen?
Wij zijn hier nu bezig met een helling van Woodland de ST1412. In een keer klaar, geen gedoe met aftstellen van bouten en moeren om de hoogte goed te krijgen.


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Klimdinges

Bericht door dwarsligger »

Ik heb beide, spiraal en helling. Beide hebben voor en nadelen, meeste is wel benoemd.

Ik heb een helling over de volledige lengte aan de achterzijde, nadeel hiervan is dan ook dat je vanaf de achterzijde slechte bereikbaarheid hebt omdat altijd die helling in de weg zit. Dat is lastig met monteren van wisselmotoren etc, maar ook voor het bereiken van het schaduwstation.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Klimdinges

Bericht door MaartenOtto »

Het bovengenoemde door Hannes is de voornaamste reden dat ik voor een helix ga. Markenburg heeft een heel mooi pakket dat goed in elkaar zit. Helaas kan ik de mijne nu nog niet bouwen door het ontbreken van het laatste tafel deel (bouwmarkt is gesloten)


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Klimdinges

Bericht door shoven »

MaartenOtto schreef: 27 dec 2020 20:58 (bouwmarkt is gesloten)
Je kunt gewoon afhalen bij de bouwmarkten hoor.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Klimdinges

Bericht door MaartenOtto »

Ja maar niet gezaagd, en er zijn dingen die heel leuk op de web site staan als “alleen in de bouwmarkt te koop” en die je niet kan selecteren op de website dat je ze ophaalt.


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Klimdinges

Bericht door shoven »

Dat klopt. Ze zijn wat selectief, zo kun je sommige dingen ophalen maar niet laten bezorgen (why??!? ze hebben het toch? gebrek aan transporteurs zeker). De logica erachter ontgaat mij soms.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Klimdinges

Bericht door enderscw »

Ik heb m’n beide helixen hier vandaan.
https://www.daarkunjemeebouwen.nl/maatwerk/

Kan ik je zeker aanbevelen. Strak, mooi afgewerkt en complete pakketten.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Klimdinges

Bericht door traiNiac »

Ik zou van een klimspiraal afzien Steven. Mar is de helling wel nodig? Als je achter de baan kunt komen door het schuine dak, zou ik een schaduwstation achter de achtergrond bouwen. Bij zo'n lengte kun je zelfs met enkele sporen al een heleboel treinen kwijt.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Klimdinges

Bericht door martindomburg »

enderscw schreef: 28 dec 2020 16:48 Ik heb m’n beide helixen hier vandaan.
https://www.daarkunjemeebouwen.nl/maatwerk/

Kan ik je zeker aanbevelen. Strak, mooi afgewerkt en complete pakketten.
Daniël is ook al vanaf begin lid van ons vriendenclubje "Mc de Spoorstaaf", heeft toendertijd onze modules ook gemaakt en de Frieslijst van Stadt Schellenbach. Echt een vakman en perfectionist eerste klas. Absolute aanrader!


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie