Treintafel maken

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Joopst
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 jan 2021 15:55

Treintafel maken

Bericht door Joopst »

Beste forumleden,

Ik wil een treintafel maken van 300 x 100 cm. Ik maak er eigenlijk 2 van 150 x 100 cm., die ik vervolgens aan elkaar vastzet en voorzie van zwenkwieltjes, zodat ik het geheel onder de schuine kant van mijn zolderkamer weg kan rijden zodat de achterkant ook makkelijk bereikbaar is.
Mijn vraag is welke maat hout kan ik het best gebruiken.
Ik dacht aan een dikte van 18mm en een breedte van 94 mm. of 119 mm.
Is 18 mm dikte stevig genoeg?, het worden vakken van 50 x 50 cm.
Wie kan mij hierover adviseren?


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Treintafel maken

Bericht door Jeroen »

Hoi Joopst,

Je schrijft dat je vakken wilt gaan maken van 50x50 cm. Ik neem aan dat je dus een frame maakt met een raster van 50x50 en daar dan een plaat op legt? Dan kun je echt met minder volstaan dan een dikte van 18 mm. Zelf gebruik ik hier multiplex van 9 mm op een raster.
De opmerking van de breedte lijkt te suggereren dat je met schrootjes wil gaan werken? Dat kan ik afraden. Gewoon een plaat hout erop en daar kun je je trace van weg en spoor uitzagen.

Kun je hier wat mee?

Grtz,

J.


Afbeelding

Onderwerp starter
Joopst
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 jan 2021 15:55

Re: Treintafel maken

Bericht door Joopst »

Ik wilde de baan alleen op repen triplex leggen ik neem aan dat je dit bedoelt met schrootjes?



Onderwerp starter
Joopst
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 jan 2021 15:55

Re: Treintafel maken

Bericht door Joopst »

Overigens lijkt me jouw idee van achteraf uitzagen wel een goede mogelijkheid.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Treintafel maken

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik gebruik voor het frame van de onderbouw latten van 52x18mm maar dan niet in vakken van 50x50 maar dan rond de 33x50 tot 80cm met 6mm multiplex er op. Dan kan je er goed op leunen en in geval van nood ook zitten.

In jou geval zou ik dan iedere frame van 150x100cm in 16 vakken van 50x33cm verdelen, dus in de lengte en breedte heb je dan 4 latten nodig. Hoe grote de vakken zijn hoe dikker je plaat materiaal moet zijn om dat stevig te overbruggen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Treintafel maken

Bericht door FidOo »

Ik heb zelf diverse modulebakken gemaakt. Ik gebruik daarvoor berkenmultiplex in de maat 12mm voor de latten en 9mm voor de topplaat. Heb hier bakken van 90x60 van gemaakt en deze zijn stevig genoeg om op te staan! Kleinere vakken zijn denk ik alleen handig als je inderdaad er voor kiest om geen volledige plaat bovenop maar alleen het trace te plaatsen.
Ik heb ze destijds met behulp van deze fabrikant gemaakt: https://www.daarkunjemeebouwen.nl/de-module/
Dit is een goeie vriend van mij en dit was nog voordat dit commercieel werd.
Mijn eigen baan bestaat uit modules van diverse afmetingen en ook ander hout en constructie. Mocht ik het opnieuw doen dan had ik zeker voor de nieuwere modules gekozen. Niet alleen omdat het een vriend is maar vooral ook omdat het echt hele goeie modules zijn!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Treintafel maken

Bericht door shoven »

Leuk spul, maar behoorlijk aan de prijs. Voor dat geld koop je zelf een flinke stapel hout...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Treintafel maken

Bericht door FidOo »

Ja uiteraard zal je altijd goedkoper zijn als je het zelf doet. maar Steven, ik denk dat je je snel vergist. Ik weet nog dat ik voor mijn 4 modules 90x60 inclusief 10x poten ongeveer 250 euro kwijt was aan materiaal. (dus wel alles meenemen in het verhaal, bouten, moeren, stelpoten etc)
En dan neem ik niet eens afschrijving van gereedschap mee want boortjes, freesjes en schuurmateriaal is ook niet gratis.

En als ik voor mijzelf spreek had ik het nooit zo strak gekregen als ik het zelf gemaakt had en ik durf een stap verder te gaan dat 90% van de mensen dat hier niet voor elkaar krijgt.

Maar het staat natuurlijk vrij he. Ik bedoel ik gun het die jongens maar ik verdien er absoluut niets aan ofzo.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Treintafel maken

Bericht door maarten »

Ontzorging is lastig in geld uit te drukken. ;-) En een meet-vautje is snel gemaakt, die kosten ook geld, daar ben je dan van af. 8-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 883
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Treintafel maken

Bericht door Mack »

net Ratterdam afgebroken omdat ik binnenkort ga verhuizen daar had ik multiplex platen ven 120x60x18 en een frame met hout onder

was net een tweede vloer kon je op lopen maar denk volgende wat dunnere platen neem

Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Treintafel maken

Bericht door MaartenOtto »

Ik heb in de eerste lockdown een tafel gebouwd met wielen er onder. Geheel is op 9mm multiplex en dat rust op een frame van 48x69mm vurenhout. Even goed bedenken hou je het wil maken en je daar dan ook strak aan houden.


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Treintafel maken

Bericht door MaartenOtto »

MaartenOtto schreef: 09 jan 2021 23:34 Ik heb in de eerste lockdown een tafel gebouwd met wielen er onder. Geheel is op 9mm multiplex en dat rust op een frame van 48x69mm vurenhout. Even goed bedenken hou je het wil maken en je daar dan ook strak aan houden.

Afbeelding


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Plaats reactie