Switchen tussen automatisch en handmatig

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Switchen tussen automatisch en handmatig

Bericht door HansD »

Ben dus net weer begonnen met mijn hobby en zit in de fase dat ik een digitaal setje heb gekocht, met zo'n simpel ovaaltje.
Uiteraard wordt de uiteindelijke baan wat uitgebreider dan dat ;). Wat ik zou willen is het volgende:
1. De mogelijkheid om twee treinen automatisch te laten rijden door simpelweg in de oude stijl via een lok die op een contactpunt een wissel omgooit en zo een stukje zonder stroom zet, of juist weer onder stroom zet. Mochten er betere digitale mogelijkheden zijn, hou ik me aanbevolen.
2. De mogelijkheid om niks automatisch te doen maar digitaal met het handje te rijden.

Is dat te combineren? En zo ja, hoe?

Alvast bedankt voor de reactie!
Hans


H.gr,
Hans

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Switchen tussen automatisch en handmatig

Bericht door erik-n-fan »

Hans, het idee bij digitaal is juist om geen sporen zonder stroom te zetten. Zo blijft verlichting van de lok en rijtuigen bijvoorbeeld gewoon aan.

Met je handregelaar kan je dan een andere lok kiezen en die gas laten geven.

Wissels kun je dan met de hand omzetten.

Anders is er vaak een centrale die dit regelt mbv rijwegen. Dit kan een fysieke centrale zijn zoals de intellibox dn ecos maar ook een software programma op de pc.

Martin heeft een intro film over beginnen met digitaal op youtube.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Re: Switchen tussen automatisch en handmatig

Bericht door HansD »

Dank! Ik duik er in.


H.gr,
Hans
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Re: Switchen tussen automatisch en handmatig

Bericht door HansD »

Erik,

Ik heb de video bekeken. Conclusie is helder: niet gaan automatiseren, dat gaat veel en veel meer omvatten dan ik van plan ben.

Bedankt!
Hans


H.gr,
Hans

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Switchen tussen automatisch en handmatig

Bericht door Raymond (UK) »

Hans,

Ik ben zelf zo'n 5 jaar geleden overgestapt naar digitaal en rijdt nog steeds handmatig. Bevalt goed. Ik gebruik een oude Fleischmann Twin Center met wat Lokbosses er aan gekoppeld zodat we meerdere treinen tegelijk kunnen besturen.

Automatisch rijden is mooi maar daar heb ik nog geen kaas van gegeten dus dat zal nog wel even duren hier.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Re: Switchen tussen automatisch en handmatig

Bericht door HansD »

Ik kan je volgen, Raymond. Het is een dikke 30 jaar geleden dat ik bezig ben geweest met mijn (toenmalige) h0 baan. Mag nog wel wat tijd nemen om qua kennis weer bij te spijkeren.


H.gr,
Hans

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Switchen tussen automatisch en handmatig

Bericht door erik-n-fan »

Klopt. Mijn Bosweg module is een met DCC bestuurde lok(s) (incl sound) die rangeren op een klein emplacement. De wissels zet ik handmatig (dmv een bedieningspaneel) om.
Eerdijk daarentegen zijn compleet geautomatiseerde modules.

Want ik merkte zelfs dat dat volledig automatisch rijden mij zelfs ging vervelen; dus daarom een combinatie van 2 projecten die beide uitersten kiezen afhankelijk van mijn stemming.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Switchen tussen automatisch en handmatig

Bericht door Raymond (UK) »

Er is een hoop veranderd Hans. Ik ben ook een jaar of 35 geleden begonnen maar dan met N. Sinds 2005 de draad weer langzaam opgepakt. Van analoog naar digitaal was een grote stap voor mij. Vroeg me wel gelijk af waarom ik het niet eerder gedaan had. Eén van mijn eerste loks van 35 jaar geleden rijdt nu nog steeds netjes rond maar dan digitaal.

Mijn reden was voornamelijk om meerdere treinen te kunnen laten rijden zonder baanvlakken in te delen met meerdere transformatoren. En natuurlijk de functie om de verlichting van de lok aan/uit te zetten. Mijn treinen rijden nooit echt hard dus van de verlichting zag je nooit wat.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Re: Switchen tussen automatisch en handmatig

Bericht door HansD »

Hoi Raymond,

Bij mij kwamen een aantal dingen bij elkaar. Had al in geen tientallen jaren ruimte meer voor de grote h0 baan die ik had ontworpen en al deels gebouwd. Alles bewaard maar op gegeven moment weggedaan aan een neef van mij. Dacht dat het hoofdstuk afgesloten was. Tot eind 2018 mijn dochter een winterlandschap ging bouwen voor de Kerst en daar de oude (gekocht in de jaren 50) drie-assige stoomloc van mijn vader voor gebruikte, geleend van mijn neef. Mijn vrouw is ook nogal van dat soort winterlandschappen en eigenlijk had ik zelf ook altijd al het idee gehad om van de baan een winterlandschap te maken. Twee maanden terug droomde ik er (letterlijk) over. Toen viel het kwartje en ben ik gaan kijken, wat kan er eigenlijk? Nog een tijdje getwijfeld tussen spoor Z en spoor N, maar bij spoor Z zag ik weinig tot geen materieel voor zijlijntjes periode IV. En daar was ik naar op zoek. Dus het werd spoor N. Met Anyrail een ontwerp gaan maken. En toen een gaan praten met Het Winkeltje hier in Dordrecht, waar ik als jochie van een jaar of 8 al kwam. Die beval me aan het toch digitaal op te pakken en dus een startsetje voor N gekocht. Vroeger Fleischmann gereden dus daar ook weer voor gekozen. En nu dus hard bezig me in te lezen en 30 jaar achterstand in te lopen!

Hans


H.gr,
Hans
Plaats reactie