Veertjes terug buigen?

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 459
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Veertjes terug buigen?

Bericht door jeemka »

Op beurzen koop ik graag mei, om die op te knappen. Dat lukt vaak. Maar bij stoomlocs duikt steeds het probleem van stroomafname op. Wielen en stroomafname veertjes maak ik goed schoon. Bij veertjes die tegen de zijkant van een wiel aan lopen is geen probleem. Echter die tegen de flens van een wiel moeten lopen verliezen het contact. En terugbuigen lukt niet, want daarvoor is de ruimte te klein.
Demontage van het hele wielenstel met drijfstangen is een crime, vooral het 'kwartieren' van de wielen bij het weer terug plaatsen. Dus voor ik die weg op ga, de vraag, heeft iemand hier een slimme oplossing voor?


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu

piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Veertjes terug buigen?

Bericht door piksov »

Hi Jaap,

Ik verzin het ter plekke: 2 stukje verenstaal om de stroomafnemer en dN wringen?


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Veertjes terug buigen?

Bericht door Bjor »

Ik neem aan dat je de kap er wel af kunt halen?
Het is mij wel eens gelukt door een pincet met puntige, gebogen uiteinden te gebruiken.
Pak met het uiterste puntje van de pincet het begin van het stripje, zo, dat er één uiteinde van de pincet onder het stripje zit en één er boven. Kantel nu de pincet 20 - 30 graden, zodat het uiteinde van het stripje stevig op de flens drukt (soms schiet het er naast, maar dat is niet zo erg).
trek nu het pincet met het stripje ertussen in die stand naar het uiteinde. Met een beetje (of veel) geluk wordt het stripje nu in gebogen vorm "gestrekt" en drukt weer met het uiteinde op de flens.
Maar ik heb zo ook wel eens een stripje afgebroken, want dat fosforbrons is héél dun en teer.

Als het uiteinde van het stripje zo is versleten dat er een gleufje in zit kun je alleen nog maar de stroomafnemers vervangen of er een stukje op solderen.
(Dat laatste vergt drie handen ;-)

Zorg van tevoren voor een gezonde nachtrust, drink vooraf geen koffie, haal rustig adem en weer pottekijkers af.

Succes,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 459
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Veertjes terug buigen?

Bericht door jeemka »

Ben,
Bedankt voor de tip. Dat ga ik proberen!


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 459
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Veertjes terug buigen?

Bericht door jeemka »

Dit ging met mijn gebogen pincet prima. Nogmaals bedankt voor de tip.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Veertjes terug buigen?

Bericht door Bjor »

Jaap,

Fijn dat het gelukt is. (Maar het blijft gefrummel :roll: )

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie