knipper led aansluiten

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
michael45
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 nov 2014 21:08

knipper led aansluiten

Bericht door michael45 »

Hallo allemaal.

Ik zit met een probleem waar ik niet helemaal uit kom.
Het gaat om het aansluiten van een knipper led.
Ik heb een aantal knipperleds besteld. kant en klare ledjes die knipperen dus geen extra elektronica.
ik ga hiermee verlichting maken waarbij ik zowel normale leds als knipper leds in 1 stroomkring ga gebruiken.
Niet zo heel moeilijk zou je zeggen maar het volgende snap ik niet.

als ik een led op de voeding aansluit.. gaat deze branden.. ( ok zo ver ben ik al :D )
als ik een knipper led op de voeding aansluit. jaja. gaat hij knipperen.

nou zou je zeggen.. als je een knipper led EN een normale led beide op de voeding wil aansluit zodat de normale led gaat branden en de knipper led gaat knipperen, dan zou je, naar mijn idee, dit parallel moeten aansluiten.
Even ter extra info.. de voeding is een 3 - 12 volt instelbare gelijkstroom adapter

Echter tot mijn verbazing, als ik dit dus parallel aansluit dan gaat zowel de knipper led ALS de normale led.. knipperen. 7(8)7

Sluit ik de knipper led en de normale led in serie achter elkaar dan gaat de knipper led knipperen en de normale led blijft netjes branden.
Ik heb hier met verbazing naar zitten kijken maar het is echt zo. ik weet wel iets van elektronica maar dit begrijp ik even niet.
Heeft dit te maken met de elektronica die in de knipper led zit?

iemand een verklaring of hier ervaring mee?

gr. michael


Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: knipper led aansluiten

Bericht door Pjotr »

Hallo Michael,


Hangt er een beetje vanaf welke LED (kleur) je parallel aan de knipperled schakelt. Bij de knipperled is er sprake van een voorgeschakelde processor.
Het kan zijn dat deze schakeling door het verbruik de drempelspanning voor je andere LED verlaagd, zodat deze niet meer gaat branden.
Bij een witte LED treedt dit eerder op dan bij een rode LED.

Bij het in serie schakelen blijkt er wellicht voldoende stroom door de processorvoeding te lopen om het geheel aan de gang te houden.
En je voedingspanning is blijkbaar dan voldoende.


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Onderwerp starter
michael45
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 nov 2014 21:08

Re: knipper led aansluiten

Bericht door michael45 »

Hallo Pieter.

Dat is best een goede verklaring inderdaad.
Ik zet inderdaad een witte "normale" led parallel over de knipper led.
Dan is jouw verklaring inderdaad wel heel logisch.

Ik heb het nu zo aangesloten.
In het bovenste schema knipperen alle leds ( dus idd. ook de witte normale leds)
en in de onderste schema knippert alleen de knipper led


Afbeelding

dit is dan toch verder gewoon goed of moet ik b.v. de voorschakel weerstand verplaatsen?
Ik heb het aangesloten op een 12 v voeding, de voorschakel weerstand is 10 k ohm.


Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: knipper led aansluiten

Bericht door maarten »

Het is sowieso verstandiger elke led zijn eigen weerstand te geven. Als er nu een kapot gaat krijgt de overgebleven led(s) meer stroom voor z'n kiezen. Let op dat de waarde voor de weerstand per led-soort kan verschillen.

Wellicht dat het mee-knipperen ook verdwijnt als elke led z'n eigen weerstand heeft. Uiteraard wel parallel schakelen. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie