Merk N spoor

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
wee
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 jan 2021 16:35

Merk N spoor

Bericht door wee »

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier. De aanleiding is eigelijk dat ik nu een paar jaar
een H0 baan heb met 3 rail spoor (marklin C rails) en aan een ander
project wil beginnen N spoor. Ik heb hier al het e.e.a gelezen natuurlijk
maar wil graag wat reacties van de kenners horen.

- Welk merk voor de rails en materiaal (locs wagons etc)?
Wat is aan te raden. Ik las bijvoorbeeld ergens dat Peco
een heel mooi merk is maar alleen flexrails. Fleischmann
las ik bijvoorbeeld dat de wissel aandrijvingen niet zo heel
mooi zijn op de baan omdat ze vrij hoog liggen. Graag jullie
bevindingen van de verschillende merken. Kun je bijvoorbeeld
Peco of Fleischmann rails gebruiken met ander merk locs en wagons.
- Ik gebruik nu massadetectie wat zeer betrouwbaar werkt.
wat is aan te raden voor N Spoor.
- Hoe zit het met Polariteit (geen issue met C rails). Als je
apparte stroomkringen maakt? Keerlus etc.
- Is er voldoende materieel (locs wagons etc) te koop in N schaal.
- Kan ik mijn decoders voor wissels seinen etc en centrale
blijven gebruiken in N schaal? Ik gebruik nu Digikeijs.

Misschien zijn er nog meer zaken die van belang zijn bij N spoor?

Ik hoor het graag

Alvast bedankt.


Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Merk N spoor

Bericht door enderscw »

Beste Wee?

Altijd fijn als iemand ook even verteld hoe hij heet.

Welke merken, tsja de een zweert bij Peco de ander bij Kato of Fleischmann.
Ik denk wel dat het overgrote deel hier met Peco werkt, gewoon omdat het er het meest realistisch uit ziet. En dat ze alleen maar flexrail hebben zie ik ook alleen maar als een voordeel.

Wissels hangt natuurlijk ook af van het merk rail, maar elke wissel is wel met een servo te bedienen. Ben je gelijk van die lelijke Fleischmann schakelaar af (wou je Fleischmann wissels gaan gebruiken).

Is er voldoende materieel; ga naar de verschillende winkels/webshops en oordeel zelf.

Massa detectie is ook in N prima en je decoders zijn niet schaal afhankelijk dus gewoon te gebruiken.

Keerlus is wel een dingetje omdat je nu 2 rail wil gaan rijden, of je moet voor Dynamo gaan en dan lost het systeem het probleem voor je op. Maar er zijn hier door forumleden keerlus modules ontworpen zodat dat probleem ook verholpen is.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Merk N spoor

Bericht door FidOo »

Massadetectie is voor N niet te gebruiken zonder dat je met reed contacten en troep moet gaan rommelen en is eigenlijk alleen bedoeld voor 3 rail. Met 2 rail systemen gebruik je stroomdetectie.

Wat betreft je wissel en sein decoders kun je deze gewoon hergebruiken.

Rails gebruik ik peco vanwege de boven genoemde redenen. Je kunt rails van verschillende merken combineren, maar je hebt in N net als h0 te maken met railstaaf hoogtes, wat code 55 of code 80 is, deze zijn met wat aanpassingen ook op elkaar aan te sluiten. Wel is het net als bij h0 zo dat je rails met en zonder bedding hebt en dat je daar dus rekening mee moet houden.

Het merk rails maakt niks uit voor het rijdend materieel. Alles merken kunnen met elkaar gecombineerd worden en rijdt op alle merken rails.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
wee
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 jan 2021 16:35

Re: Merk N spoor

Bericht door wee »

Hallo Wouter,

Bedankt voor je reactie. Sorry ik ben vergeten mijn bericht te ondertekenen
met naam: Wil.

Ik ben een beetje huiverig voor flexrails. Heb ik nog nooit mee gewerkt
dus weet niet hoe dat uitpakt voor mij. Wat is voor Peco dan aan te raden
83 of 55 het schijnt dat 55 nog realistischer is. Peco heeft geen rails met
bedding in tegenstelling tot Fleischmann. Ik werk nu met C rails dat is met bedding dus kwam ik uit op Fleischmann met bedding. Wat zijn jullie ervaringen hiermee.

Ik dacht dat massa detectie alleen kan bij 3 rails systeem?

Dan de wissels? Ik werk nu met de inbouw wisselaandrijvingen van Marklin
onder de wissel geen boor of zaagwerk en je ziet er niets van erg makkelijk
en mooi. Zijn er voor N spoor ook dergelijke wisselaandrijvingen Peco,
Fleischmann, Kato, Minitrix? Ik heb slechte ervaringen met servo's en in het algemeen onderbouw wisselaandrijvingen.

Alvast bedankt.

Wil


Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Merk N spoor

Bericht door enderscw »

Hi Wil,

Geen groot probleem maar het is altijd wel fijn als we weten met wie we praten.

Over de flexrail kan ik eigenlijk alleen maar zeggen, probeer het en je zal zien of je het fijn vind of niet. Pak daarvoor een klein proefstukje en ga natuurlijk niet je hele baan zo proberen aan te leggen om er vervolgens achter te komen dat je het niks vind. Er komt wel meer werk bij kijken inderdaad, stukken inkorten met een dremel/zaag, andere bielsen er onder leggen (dit zijn de bielsen die onder de railovergangen komen) en je zal de hele boel zelf moeten ballasten. Persoonlijk vind ik het resultaat aan het eind een stuk mooier.
Rails met bedding heb ik amper ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat het voor mensen lekker wegwerkt stukje rail schuif klik en het volgende stukje rail. kom je alleen soms net niet lekker uit aan het eind in je bocht (Hint flexrail ;)).

Welk type rail is helemaal aan jezelf, code 80 of 55 de trein rijd prima over beide soorten heen.
Mocht je nou perse rail met bedding willen kan je Kato of Fleischmann gebruiken.

Zoals Joost boven al schrijft, massa detectie voor 2 rail is te gebruiken maar komt wel met een enorme berg extra werk, stroomdetectie word denk ik verreweg het meest gebruikt.

Wat betreft wisselaandrijving kan ik je niet verder helpen, ik stuur al mijn wissels aan via servo's. Maar misschien is er iemand anders die je daarin verder kan helpen.
Bel of mail is naar Hans onze forumsponsor van N-spoorStore of met Martin van Domburg train support of elke andere winkelier op gebied van N spoor, ik garandeer je dat al deze mensen echt niet te beroerd zullen zijn om je wijzer te maken in de wereld van N spoor.

Maar het belangrijkste is dat je moet doen waar jij je happy bij voelt, rijd iedereen Peco maar jij wil om een voor jouw goede reden Fleischmann zou ik gewoon Fleischmann nemen.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Merk N spoor

Bericht door shoven »

Overigens heeft Peco ook gewoon kant en klaar railstukken in code 80, de Setrack reeks. Ook te combineren met rails van andere merken.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Merk N spoor

Bericht door MaartenOtto »

Fleischmann profi is prima en ook Kato Unitrack is een fijn systeem om mee te werken. Peco is slecht leverbaar en mogelijk onder he en aan flinke invoertarieven vanuit de UK.

ALLES vanuit de UK is een totale ramp en dat gaat niet meer veranderen. Als je iets besteld dan kan het tot 6 weken duren voor het in de EU is.


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.

Pleun
Berichten: 203
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:16

Re: Merk N spoor

Bericht door Pleun »

Kato lijkt het meest op Marklin C-rails, want beide koppel je aan elkaar met een kliksysteem in de plastic bedding.
De Fleischmann rails met bedding is wat lager en die koppel je aan elkaar met metalen klemmetjes op de uiteinde van de rail zelf, net als alle beddingloze rails.
Beddingloze rails is er van Minitrix, Fleischmann (voormalige Roco), Peco en nog wat minder makkelijk verkrijgbare merken.
Met bedding is er ook nog Tomix, maar die is veel lastiger verkrijgbaar dan het vergelijkbare Kato.
Beide merken hebben trouwens ook speciale assortimenten voor trams.
Mer info op:
https://www.nproject.org/nl/diversen/mo ... rgelijking
Op die website staan trouwens veel meer tips voor een beginnende N-spoorder.



Onderwerp starter
wee
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 jan 2021 16:35

Re: Merk N spoor

Bericht door wee »

Ik wil misschien toch eens gaan proberen met flexrail Peco 55 bijvoorbeeld.
Ik heb een ovaaltje met inhaalspoor boven en order in Scarm gemaakt. Maar
nu is mijn vraag welke (niet meegebogen) wissels kan ik het beste gebruiken voor een beginneling. Zo ver ik kan zien zijn er de SL-E391F korte uitvoering, langere uitvoering SL-E395F en de nog langere SL-E388F.

Wat kunnen jullie aanraden om mee te beginnen en experimenteren.

Heeft er iemand trouwens een voorbeeld met rails nummers van Peco van een
ovaaltje eenvoudig met inhaalspoor.

Ik hoor het graag
Alvast bedankt
Wil


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Merk N spoor

Bericht door shoven »

Voor de betrouwbaarheid geef ik altijd de voorkeur aan de wat langere wissels. Bovendien ziet dat er realistischer uit. Dus de SL-E388F en SL-E389F. Qua montage maakt dat geen bal uit met de kortere wissels, je moet bij allemaal toch dezelfde handelingen verrichten (aansluiten voeding, aansluiten puntstuk aan schakeling, aansluiten servo).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Merk N spoor

Bericht door Bjor »

wee schreef: 18 jan 2021 14:44 Ik wil misschien toch eens gaan proberen met flexrail Peco 55 bijvoorbeeld.
Ik heb een ovaaltje met inhaalspoor boven en order in Scarm gemaakt.
(...)
Heeft er iemand trouwens een voorbeeld met rails nummers van Peco van een
ovaaltje eenvoudig met inhaalspoor.
Als je in SCARM al een tekening hebt gemaakt, dan staan de railummers van de code 55 rails daar al in. En bij Peco code 55 heb je de keuze tussen flexrails van 90cm lang met houten óf betonnen bielzen.

Of heb je met een ander merk rails je tekening gemaakt? Als je die dan met Peco code 55 maakt, dan kun je zo een lijstje met benodigde flexrails en wissels printen. Je geeft bovendien geen lengte- en breedtematen van je ovaaltje op, dus ik heb geen idee hoeveel rails daar in passen

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Merk N spoor

Bericht door enderscw »

Voor het oog zien de lange wissels er het mooiste uit 388F/389F. Voor de schaduwstations gebruik ik de 395F/396F


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: Merk N spoor

Bericht door 59erke »

Ik kan alleen vorige reacties bijtreden.

Ondanks de langere wachttijd zou ik ook Peco rails en wissels aanraden, weet ook dat de Peco Code 80 ook combineerbaar is met de Fleischmann rails, gebruik wel de schoentjes van Fleischmann en niet van Peco wat deze laatste passen niet op Peco.

Peco wissels zijn inderdaad sierlijker en slanker dan andere merken maar ze hebben ook hele korte in hun gamma.

Wat betreft rollend materieel hangt het een beetje af wat je voorkeur is , welke maatschappij, tijdperk,...


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen

Onderwerp starter
wee
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 jan 2021 16:35

Re: Merk N spoor

Bericht door wee »

Bedankt voor de antwoorden.

Heeft er iemand ervaring met Atlas code 55 rails?

En dan nog een beginners vraag. Welk voltage werkt het best met N spoor. Ik gebruik een DR5000 en kan eventueel
ook een booster van Digikeijs aansluiten instelbaar van 14 t/m 19 volt.

Ik hoor het graag

Alvast bedankt
Wil


Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Merk N spoor

Bericht door enderscw »

wee schreef: 19 jan 2021 21:05 Bedankt voor de antwoorden.

Heeft er iemand ervaring met Atlas code 55 rails?

En dan nog een beginners vraag. Welk voltage werkt het best met N spoor. Ik gebruik een DR5000 en kan eventueel
ook een booster van Digikeijs aansluiten instelbaar van 14 t/m 19 volt.

Ik hoor het graag

Alvast bedankt
Wil
15V is meer dan zat.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Merk N spoor

Bericht door epocheales denken »

15V is meer dan zat

Ja en nee. Als Wil zijn hand ooit eens legt op een mooie stoomloc met bijvoorbeeld rook, kan je met 15 volt geen rookgordijn leggen :lol:
Dan heb heb je vaak toch rond 19 a 20 volt nodig. Maar misschien is dit bij Wil niet aan de orde.
Veel succes met je keuzes Wil, uiteindelijk neem jijzelf straks de eerste stappen in de wondere wereld van spoor N. :Thumb

Groetjes, Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Gentfam
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2021 22:32

Re: Merk N spoor

Bericht door Gentfam »

Indien het helpt, ik heb een vrij grote baan over meerdere jaren gebouwd met hoofdzakelijk Peco code 80 rails. 80. omdat het de enige beschikbare was in 1978, toen ik begon. Medium radius is al mooi; heb je de ruimte voor large is het nog beter natuurlijk. Ook moet je beslissen of je electrofrog of insulfrog wil gebruiken. De grote experts gebruiken de electrofrog wissels, maar die zijn veel moeilijker om te bedraden; ik heb zelfs de insulfrog. Het probleem ermee is dat sommige loc's op de wissel kunnen blijven hangen. Peco aandrijvingen doen het goed, al zijn ze vors in hun beweging. Lees ook aandachtig de gebruiksaanwijzingen, vooral over de nopjes die bij de aandrijving moeten worden verwijderd. De aanschaf van Peco rails is wegens Brexit wat moeilijker. Ik heb nog niet geprobeerd, nieuw spul aan te schaffen. Voor mij rijden het best, Fleischmann Minitrix en de nieuwe Piko loc's. Ik had minder goede ervaringen met Arnold en Brawa, maar dat is alleen mijn ervaring.
Heel erg veel success met je baan.
Brian (nieuw in de forum, niet in de hobby!)


Plaats reactie