Praktische vraag baan met onderstation

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Railzzz
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 jan 2014 20:33
Locatie: Zoetermeer

Praktische vraag baan met onderstation

Bericht door Railzzz »

Hallo allemaal,

Onze mooie hobby heeft bij mij een tijdje stilgelegen, maar ik ga weer een nieuwe start maken.
De oude baan wordt gesloopt en met een nieuwe baan wordt begonnen.
De oude baan bestond uit één niveau zonder opstelstroken. Dus veel wisselen om een andere trein te laten rijden.
Ik wil eens onderzoeken of ik een onderstation in gebruik kan gaan nemen, maar mijn vraag is : hoe bouw je het bovenste niveau, terwijl het onderstation er al ligt? Ik ben geen slangenmens.
Basis wordt een L-vorm met diepte 80 of een grotere rechthoek op wielen
Ruimte is 2.40 x 3.50 maar moet ook een werktafel in.

Groet, Marcel


Groet, Marcel
---------------------------------------------------
Digitaal - Loconet - Intellibox - iTrain
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Praktische vraag baan met onderstation

Bericht door Bjor »

Marcel,

Ik snap niet goed wat je bedoelt met "opstelstroken", een onderstation en "het bovenste niveau". Bedoel je dat je een schaduwstation bouwt met op bijvoorbeeld 10 cm daarboven een plaat met sporen en scenery?
Dat maak je het makkelijkst door eerst een schaduwstation te bouwen op een vlakke plaat, al dan niet verdeeld in modules, een helix (of lange helling) om naar een hoger niveau te komen en daar eveneens op een vlakke plaat of op modules sporen en scenery aan te brengen.
Als je dan niet rondom bij je baan kunt komen, kun je het beste met modules werken.

Is dat een beetje wat je bedoelt?

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
Railzzz
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 jan 2014 20:33
Locatie: Zoetermeer

Re: Praktische vraag baan met onderstation

Bericht door Railzzz »

Hallo Ben,

Ik bedoel inderdaad een schaduw station met daarboven een plaat met scenery. Het wordt even puzzelen of dat met een helix wordt.
De vraag is dan als het schaduwstation gebouwd is, dan ga je het hogere niveau plaatsen en dan heb je een bepaalde ruimte tussen schaduwstation en bovenste niveau. Veel bouw werkzaamheden doe je dan aan de onderkant van de bovenste plaat. Dat lijkt me lastig te bereiken 🤪 of ga je daar modulair bouwen?

Groet, Marcel


Groet, Marcel
---------------------------------------------------
Digitaal - Loconet - Intellibox - iTrain

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Praktische vraag baan met onderstation

Bericht door Marksintpancras »

Marcel,

Gebruik een helix (kijk eens ter info op de site van Markenburg).

En als je voldoende ruimte overlast (ik heb 30 cm) tussen de niveaus kan je overal goed bij.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Praktische vraag baan met onderstation

Bericht door Bjor »

Marcel,
Nu is me duidelijk wat je precies bedoelt. Ja, als je bijv. wisselmotoren of servo's wilt monteren is dat inderdaad lastig te doen als er weinig tussenruimte is. Het is dan zeker makkelijker om in segmenten te bouwen. Dat hoeven dus geen gestandaardiseerde modulen te zijn, maar wel baandelen van een handelbare omvang die je op je tafel kunt bedraden en van wisselmotoren e.d. kunt voorzien en die je daarna weer in de baan terug plaatst. Ik bouw een segmentenbaan en zal boven het ondergrondse station nog een bovengronds station toevoegen. Dat bestaat straks uit twee segmenten die onderling en aan de helix worden bevestigd d.m.v. scharnieren met een losse pen.
Zie voor die bevestiging (maar dan op een andere plek):
viewtopic.php?p=235086#p235086

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie