Continue ontsporing op wissel

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Continue ontsporing op wissel

Bericht door HansD »

Vreemd verhaal. Ik heb een gloedjenieuwe Fleischmann V100 https://www.fleischmann.de/en/product/2 ... ducts.html die continu ontspoort op een even gloedjenieuwe Fleischmann wissel als die op afbuigen staat. Een oud Edelweiss lokje heeft er geen problemen mee en als ik een oude wissel op die plek leg, gaat het ook gewoon goed met de V100.

Het ligt los op een vlakke plaat.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Bijlagen
20210202_083810.jpg
20210202_083810.jpg (65.74 KiB) 1111 keer bekeken


H.gr,
Hans
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Continue ontsporing op wissel

Bericht door Bjor »

Hans,

Het kan zijn dat op één of meerdere assen de afstand tussen de wielen te groot is. Vaak loopt een wielstel dan omhoog tegen het puntstuk.
Loopt hij ook daar uit het spoor?
De afstand tussen de binnenkanten van de wielen op een as moet bij N 7,4 mm zijn. Dat kun je met een schuifmaat precies meten.
Zie ook hier:
https://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_310_nl.pdf

Ontspoort de loc ook als je hem omdraait?
Kunnen de wielstellen genoeg uitzwaaien zonder een deel van het chassis te raken?
Staan alle wielen op de rails als hij op een recht en een gebogen railstuk staat?

Als de wielafstand e.d. goed zijn, kan het aan het wissel liggen. Kijk goed waar de loc ontspoort en of er iets te ruim of te krap is in het wissel.
Met het volgende trucje kun je dat precies nagaan:
- maak een filmpje van een langzaam over het wissel rijdende V100;
-film op een zo korte afstand dat het beeld nog scherp is. (Als je een camera met macrostand hebt, des te beter.);
- film de lok van voren en van opzij;
- zet het filmpje op Youtube en speel het af;
- vlak voor het moment van de ontsporing zet je het filmpje op pauze.;
- druk nu op de "." of de "," toets om één beeldje voor of achteruit te gaan.
Zo kun je hopelijk zien waar het fout gaat.

Ga ook na of het wissel helemaal vlak ligt en alle rail staven en wisseltongen goed en recht zitten.

Ruil desnoods het wissel en/of de loc om voor een nieuw exemplaar. Als hij nieuw is, heb je garantie.

Overigens: zijn dit het wissel en de loc uit je startset die je hier beschreef:
viewtopic.php?p=236554#p236554

Dan zou ik zeker de verkoper bellen en kijken of je de loc en/of het wissel kunt omruilen. Het moet namelijk feilloos kunnen werken.


Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Continue ontsporing op wissel

Bericht door Hube »

Bekijk het wissels eens onder een loep.
Ik had laatst een nieuw wissel van Fleischmann zonder bedding waar nog een stukje plastic van het gieten in was blijven zitten.
Een stukje kleiner dan een 1 mm maar waardoor de wagons wel uit de rails wipten.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Re: Continue ontsporing op wissel

Bericht door HansD »

Bjor schreef: 02 feb 2021 09:44 Overigens: zijn dit het wissel en de loc uit je startset die je hier beschreef:
viewtopic.php?p=236554#p236554

Dan zou ik zeker de verkoper bellen en kijken of je de loc en/of het wissel kunt omruilen. Het moet namelijk feilloos kunnen werken.


Ben
Even korte reactie: Nee. De loc gaf na een dag de geest en is vervangen door een nieuwe die ik gisteren binnen heb gekregen, de wissel is nieuw gekocht piccolo. De wissel in dat oude verhaal was van de startset en die rails had geen bedding. Die wissel ga ik niet gebruiken.


H.gr,
Hans
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Re: Continue ontsporing op wissel

Bericht door HansD »

Vreemd. De wissel op een ander punt in het emplacement gelegd en daar gaat het wel goed. Dank voor de reacties in elk geval! Moraal van het verhaal, blijven proberen en testen.


H.gr,
Hans
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Continue ontsporing op wissel

Bericht door Bjor »

Dat is niet zo vreemd hoor; het gaat bij N wissels vaak om een fractie van een millimeter zoals Gerard ook al schrijft. Ik heb wel vaker met een stukje papier of een dun stukje draad onder een wissel een hoogteverschil ongedaan moeten maken, waardoor anders treinen op dat wissel vaak ontspoorden.
Sporen - en vooral wissels - leggen moet secuur gebeuren. Hoe vlakker, hoe beter.
Maar goed te horen dat je loc is omgeruild en dat op een andere plek de zaak wel goed loopt.

Veel plezier gewenst :P ,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie