Vraag over baanontwerp

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Pieterweer
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jan 2021 14:11

Vraag over baanontwerp

Bericht door Pieterweer »

Fijn dat er zo'n forum is, ik heb er al veel op gelezen en van geleerd. Ik ga een hobby van vroeger oppakken, maar ga van H0 Marklin naar N gelijkstroom. Ik wil gaan rijden op Kato en zit nu in de ontwerpfase. Ik wil linksboven mbv een helix naar een schaduwstation en daar dan ook weer 'bovenkomen'. Ook aan de rechterkant heb ik een keerlus. Ik ben niet bekend met dit probleem gezien mijn Marklin verleden. Hoe kan ik dit oplossen? Wat vinden jullie van dit ontwerp? Ik denk dat aan de binnenkant nog een soort van rangeerplek komt.
Ik hoor graag!
Groeten van Pieter
Bijlagen
Baanontwerp.JPG
Baanontwerp.JPG (73.38 KiB) 1396 keer bekeken


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Vraag over baanontwerp

Bericht door Nico Essers »

Welkom op het forum Pieter. Een keerlus wordt opgelost met een keerlusmodule. De werking hiervan wordt mooi uitgelegd op de site van Huib Maaskant https://www.floodland.nl/aim/info_keerlus_1.htm
De voorkeur gaat uit naar een oplossing met meerdere secties zoals bijvoorbeeld Rosoft en DTS aanbieden.
Het ontwerp vind ik erg recht toe recht aan. Er zou wat meer variatie in mogen zitten dan parallel langs de kanten van de onderbouw. Het zijn 2 dubbelsporige ovalen gekoppeld door overloopwissels. Ik zou eens kijken naar het hondenbot principe dat je vaak meer vrijheid geeft qua ontwerp. Maar dat is mijn insteek en dat hoeft niet voor jou te gelden.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Vraag over baanontwerp

Bericht door Hugo »

Welkom Pieter. In aanvulling op Nico zijn opmerking het helpt ons, maar waarschijnlijk ook jezelf, als je iets informatie geeft over je plannen. Wat zijn de afmetingen en heb je een specifiek landschap, tijdperk, land of thema voor ogen?. En waar haal jij de energie uit? Blind rondjes rijden of ga je helemaal los op scenery of het digitale gebeuren?


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction

Onderwerp starter
Pieterweer
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jan 2021 14:11

Re: Vraag over baanontwerp

Bericht door Pieterweer »

Dank voor jullie reakties! Voor een hondenbot heb je nogal wat lengte nodig? Mijn ruimte is beperkt, 100*240. Ik wil met treinen rijden in een Nederlands landschap met Nederlands materiaal. Dus geen bergen. Ik wil (veel) treinen zien rijden op de baan èn op mijn scherm, dus het digitale is mijn ding. Ik hoef geen perfect landschap, dat komt op de 2de plek. Ook voor viadukten heb ik lengte nodig, dat heb ik dus zo opgelost. Er komt wel een verdieping in de grondplaat voor een brug in het ontwerp. Maar het klopt, het oogt een nogal saai; tijdens het ontwerp kun je aardig in een tunnel zitten :), dus elke commentaar is welkom!



WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Vraag over baanontwerp

Bericht door WimR »

Pieter je hebt één keerlus in het ontwerp zitten.
Een trein die met de klok om rijdt kan de keerlus nemen maar een trein die tegen de klok in rijdt kan nooit de keerlus nemen.

En bij twee keerlussen kom je op een hondenbot.
Of hij opvalt of niet maar kijk eens bij mijn laatste ontwerp dat is ook een hondenbot.
Momenteel rijden er 6 treinen bij mij continue en ze wachten zelden op elkaar, meer heb ik er nog niet.
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=13777

Jouw totale oppervlakte is 2,40 m2, mijn oppervlakte is 2,2 m2.
Ook ik wil geen bergen maar ga de niet zichtbare gedeeltes uit het zicht halen door muurtjes waardoor de bebouwing op verschillende nivo's komt.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Vraag over baanontwerp

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

De keerlus in je baan is een overloop over de sporen heen. Geen idee met wat voor tractie je gaat rijden, maar reken op minimaal op 160cm toerit en afrit en dan zit je op ongeveer 3% stijging/daling. Ik krijg uit de tekening het idee dat deze trajecten veel korter zijn.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Vraag over baanontwerp

Bericht door WimR »

Verkeerd gegokt, ik heb maximaal 2,4% aan stijging of daling.
De sporen van het schaduw station kunnen vanaf de plaats waar de paradebaan over het schaduwstation komt gaan stijgen dat is 2,4 meter daar komt bij de lengte van de kruising tot het station over blok 30 en 32, nog eens 2,6 meter. station op 12 cm. boven het schaduw station .
Dat is dan een stijging van 12 cm. over 5 meter = 2,4%

De hoogte van het viaduct, station paradebaan hoeft maar 4,5 cm. te zijn volgens de NEM normen.
Het hoogte verschil tussen de paradebaan en het deel wat onder het schaduwstation ligt is 12 - 4,5 - 0,9 = 6,6 cm. wat ik voldoende vindt om problemen in het schaduwstation vanaf de voorkant op te lossen.

De blokken 29, 27, 25, 23 en 21 zijn gezamenlijk 9,5 meter
De blokken 26, 24, 22 en 20 zijn samen 6,8 meter.
De toerij blokken 36 en 34 die ik heb gemaakt om achterop komend verkeer niet te hinderen zijn samen 2,6 meter.
De blokken 30 en 32 zijn samen 2,6 meter en 31 en 33 zijn samen 2,8 meter lang.
De keerlus in blok 35 is geschikt voor treinen van 1,25 meter.

Maar bij een keerlus moet je rekening houden dat het stroom afnemende deel in de keerlus moet passen, een personentrein waarvan alle wagons stroom afnemen kan, in dit geval, maximaal 1,25 meter lang zijn. Een goederentrein waarvan de wielen geen stroom afnemen kan dan onbeperkt lang zijn.
Maar een trein, op deze relatief kleine baan, van 3 meter zal er niet uitzien en dat wil ik in ieder geval niet.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Vraag over baanontwerp

Bericht door Nico Essers »

Naar het schaduwstation loopt een enkel spoor dus ik ben er van uit gegaan dat daar zijn 2e keerlus ligt. Voor een hondenbot hoef je niet perse een groter oppervlak te hebben Pieter. Je maakt dan gebruik van een in elkaar gedraaid hondenbod.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Pieterweer
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jan 2021 14:11

Re: Vraag over baanontwerp

Bericht door Pieterweer »

Dank voor de reakties! Grappig dat je door erover te praten, een heleboel stappen die je hebt gezet, gaat heroverwegen. Naar het baanplan van Wim heb ik een hele tijd zitten kijken en is erg aantrekkelijk. Ik kwam op mijn baanplan, omdat ik dit in fases kan bouwen, eerst de buitenring, dan de binnenring en vervolgens het schaduw station. Ik heb niet middelen om alles in 1 keer te doen. Ook kan ik op een simpel rondje ervaring opdoen met het hele digitale gebeuren. Een andere stap van mij was het spoor, Kato. Ik wil graag spoor met bedding, en dan is Kato aantrekkelijk gezien de prijs, maar ze hebben weinig keus in wissels, die kosten nogal wat ruimte. Misschien moet ik toch naar Fleischmann? Ik ga weer terug naar de tekentafel.



WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Vraag over baanontwerp

Bericht door WimR »

Om kosten te besparen heb ik gebruik gemaakt van Fleischmann met bedding in het zichtbare deel en zonder bedding in het niet zichtbare deel.
Gebruikte rails heb ik zoveel mogelijk, voor de lockdown bij onze sponsor gehaald.

In het verleden heb ik ook wel eens gebruikte wissels op internet gekocht maar dan merk je dat niet iedereen netjes op zijn spullen is geweest.
Draden van wissel aandrijvingen afgeknipt tot 10 cm. zijn geen uitzondering etc.
Rails kunnen ze weinig aan verknoeien dat gaat.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

Onderwerp starter
Pieterweer
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jan 2021 14:11

Re: Vraag over baanontwerp

Bericht door Pieterweer »

Daar had ik ook al aan gedacht. Ik ga opnieuw ontwerpen. Ik vind de Fleischmann wissels niet zo mooi. Ik zou er het liefst een decoder in willen zetten? Ik wil als aansturing de Digikeijs DR5000 gebruiken, maar heb nog geen idee hoe dat moet? Heb je dan een decoder nodig? Je ziet, ik ben nog een beginneling.



WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Vraag over baanontwerp

Bericht door WimR »

Per wissel heb je een uitgang op een schakeldecoder nodig.
Dat kan zijn de DR4018, hier kunnen 8 wissel op aangesloten worden.
Ik ga geen reclame maken maar er zijn ook nog andere personen die decoders aanbieden.
Even zoeken op dit Forum.

Er zijn ook mensen die zweren bij servo aandrijving, (ondergrondse aandrijvingen), maar of je daar als beginner aan moet beginnen weet ik niet.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Vraag over baanontwerp

Bericht door shoven »

WimR schreef: 09 feb 2021 11:16 Er zijn ook mensen die zweren bij servo aandrijving, (ondergrondse aandrijvingen), maar of je daar als beginner aan moet beginnen weet ik niet.
Misschien eerst een keuze maken voor welke wissels je mooi vindt, en dan een passende aandrijving erbij zoeken. De Fleischmann wissels met bedding zijn inderdaad minder fraai, maar zonder bedding hebben ze wel een beter aanbod, waaronder 10 graden wissels. En als je voor mooi/realistisch gaat, zijn er andere merken te overwegen, bijvoorbeeld Peco.

Servo's lijken wat ingewikkelder dan de standaard aandrijving van Fleischmann, Minitrix etc, maar het is een kwestie van 1x doen en daarna weet je het. Het is echt geen rocket science. En als je Fleischmann of Minitrix aandrijvingen gaat gebruiken zou ik ook adviseren ze ondersteboven te monteren, die dingen zien er niet uit in je landschap...

Maar het is jouw feestje. Wat ik je welzou aanraden (gezien je vragen) is je licht eens op te steken bij sites als nproject.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie