Fleischmann 931898

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
erikgroningen
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 mar 2020 07:19

Fleischmann 931898

Bericht door erikgroningen »

Goedemorgen,

het moet er maar eens een keer van komen, nog steeds niet begonnen met het sporen. Ik twijfelde nog steeds omdat er geen goede digitale startset was in tijdperk IV
Nu viel mijn oog op bovenstaande startset, is dit een goede keuze om mee te beginnen ? De aanschafprijs is pittig, daarvan ben ik mij bewust. Zijn er andere, betere alternatieven ?

Ik ben wel gecharmeerd van deze set omdat het een WLan router heeft. Ik heb boven al een kabel liggen naar mijn pc, daar kan de router zo op worden aangesloten en heb ik verder geen kabels meer nodig van de baan naar mijn pc.

Klik naar de set

Groet
Erik



Harri
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 nov 2016 11:52

Re: Fleischmann 931898

Bericht door Harri »

Hallo Erik,

ik weet niet welke eisen je aan een geschikte startset voor tijdperk IV stelt, maar er zijn verschillende varianten van de z21/Z21 centrale. Zou jammer zijn als je een z21 in een startset koopt en het blijkt na een jaar dat je toch een Z21 had willen hebben.

De verschillen: https://www.z21.eu/de/z21-system/die-varianten

Je zou dus ook nog voor een startset met Multimaus kunnen gaan, en deze later upgraden met een losse Z21 centrale.

Groet, Harri


DB diesels, tijdperk IV

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Fleischmann 931898

Bericht door Marksintpancras »

Beste Erik,

Heb jij al een baan in gedachte voor de toekomst? Want deze is z21 is de beperkt tov Z21. Het aantal aansluitbussen is minder, zie specificaties op de site van Fleischmann

Voordat je een digitaal systeem gaat aanschaffen, bekijk goed of het bij je past en aan je eisen voldoet.
Bekijk eens deze tutorial: https://youtu.be/bo2FEVUOMzA
Laatst gewijzigd door Marksintpancras op 08 feb 2021 17:34, 2 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Fleischmann 931898

Bericht door Sandopie »

"Alleen geschikt voor max. 3 treinen".

Sorry Mark, maar dit is niet waar!


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Fleischmann 931898

Bericht door spoor65 »

Alleen jammer dan Mark, dat er geen startsets bestaan, met de zwarte Z21.

Erik, de naam zegt het al, startset. een set om mee te starten in deze mooie hobby.

Wat al aangegeven is, de z21 heeft beperkingen, maar zou bij een baan waar je dus, met nog niet zo heel veel treinen tegelijk, gaat rijden, wel een mooie start kunnen zijn. Houd er dan wel rekening mee dat je t.z.t. nog eens een uitgebreidere centrale zal moeten en/of willen kopen.

Mijn advies, reken eens uit wat je kwijt bent aan de losse delen, dus loc , wagons, rails e.d.

Beetje digitale stoomloc, zo te zien, is deze ook al met sound, ben je ook al snel tussen de €350 a €400 kwijt. Dus kan zo maar zijn, dat je idd er een leuke eerste startset aan hebt. Informeer nog wel even goed naar de juiste prijs. Heb zo maar het idee, dat onze forum sponsor een typfoutje heeft gemaakt daarbij.

Bedenk verder, dat deze set is aangekondigd voor het 3e kwartaal van dit jaar, maar dat het ook zomaar een kwartaal of half jaar later kan zijn, voordat die leverbaar is.

Kortom, vraag je af, is het je het waard om met een eenvoudige centrale te beginnen en later een wat uitgebreidere centrale te gaan aanschaffen.
of wil je gelijk een hele uitgebreide centrale.
In het eerste geval, zeg ik, goede mogelijkheid.

andere optie is om eens te kijken naar losse componenten, en dan kijken wat je kwijt bent aan euro`s.

Wat mij opvalt, sinds de komst van de z21 en Z21, dat er gelijk altijd verwezen word naar de beperkingen en geadviseerd word om gelijk voor de Z21 te gaan.

Ik kan mij de tijd nog goed heugen, dat ik en velen het advies kregen, begin met een eenvoudige centrale, destijds was dat de oude roco multimaus set, de voorloper van deze witte z21. leer daarmee de basis.
Ik heb die weg gegaan, van de multimaus, naar de ook inmiddels verouderede Fleischmann TwinCenter, naar nu de ESU Ecos en heb er geen moment spijt van, dat ik het rustig en met een niet al te steile leercurve heb opgebouwd en nog aan het leren ben.

gewoon even mijn 2 centen

mvg
Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Harri
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 nov 2016 11:52

Re: Fleischmann 931898

Bericht door Harri »

Dan nog even een zijsprongetje, mocht je wel voor losse delen gaan en een stoomloc willen hebben; probeer dan of je rails met radius R2 kwijt kunt. Niet alle (langere) stoomloc’s lopen lekker door een R1 bocht.


DB diesels, tijdperk IV

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Fleischmann 931898

Bericht door Marksintpancras »

_o_ sorry jongens, nee klopt z21 heeft geen beperkingen op het aantal treinen. Het aantal aansluitbussen is anders. Was even in de war met iets anders. Echter terug te komen bij de vraag van Erik: gewoon even goed vooruit kijken wat wil je nu met jouw baan. En daar een centrale bij kopen.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2335
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Fleischmann 931898

Bericht door H@Ns »

erikgroningen schreef: 08 feb 2021 06:33 Goedemorgen,

het moet er maar eens een keer van komen, nog steeds niet begonnen met het sporen. Ik twijfelde nog steeds omdat er geen goede digitale startset was in tijdperk IV
Nu viel mijn oog op bovenstaande startset, is dit een goede keuze om mee te beginnen ? De aanschafprijs is pittig, daarvan ben ik mij bewust. Zijn er andere, betere alternatieven ?

Ik ben wel gecharmeerd van deze set omdat het een WLan router heeft. Ik heb boven al een kabel liggen naar mijn pc, daar kan de router zo op worden aangesloten en heb ik verder geen kabels meer nodig van de baan naar mijn pc.

Klik naar de set

Groet
Erik
Hallo Erik,

is een prima set om mee te beginnen.

Enige nadeel die ik kan verzinnen is dat deze nog niet leverbaar is.

Groet, Hans


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Fleischmann 931898

Bericht door FidOo »

Ik sluit mij aan bij Freddy en bij Hans.

De set is prima, ja de z21 is wat gelimiteerder als een Z21, maar toch best compleet. Er zit een goede lok bij (met geluid) wat ook geen instapper is. (de lok is al los te koop en kost inderdaad ergens tussen de 350,- en 400,- euro), de wagons zitten ook wel op 20,- per stuk. En dan heb je de z21 met WLAN maus nog en de rails. Dus 600,- is een prima prijs.

Die z21 met WLAN maus en Router is inderdaad ook gelijk geschikt om je PC op aan te sluiten. Wat mij betreft zijn er 3 nadelen aan de z21.
1* geen instelbare baanspanning, alleen door andere voeding te gebruiken, de 19Vac standaard adapter zou ik persoonlijk afraden en een 15/19V DC! adapter gebruiken. (dit omdat zeer kleine decoders niet meer als 16V kunnen verdragen)
2* Geen losse programmeer-rails uitgang. Als je dus decoders wilt programmeren/uitlezen moet je alle andere loks/wagens van je baan halen. Of je maakt een schakelaar waarmee je kunt omschakelen tussen je vaste baan en een los stukje rails waarop je programmeerd.
3* Beperkt qua aansluitbussen. Als je geautomatiseerd wilt rijden zit je vast aan de R-bus (Ruckmeldbus) en dus FLM/roco eigen terugmelders of een 3-party Xpressnet inerface naar je PC. (zoals die van blucher of rosoft)

Zoals je ziet zijn alle beperkingen prima te overzien en te overkomen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Fleischmann 931898

Bericht door spoor65 »

Marksintpancras schreef: 08 feb 2021 17:32 gewoon even goed vooruit kijken wat wil je nu met jouw baan.
Mark, niet persoonlijk bedoeld, maar als voorbeeld, nog zo`n soort opmerking waar ik weinig tot niets mee heb en zou kunnen.
Die ik helaas steeds vaker in deze of andere omschrijving tegen kom bij meerdere mensen die, zeker goed bedoeld, hun advies geven.
Maar waar ik toch een heel ander idee over heb en dat toch graag onder de aandacht wil brengen.

met mijn bijna 56 levensjaren, ben ik nu 44 jaar actief met N-spoor treinen.
Met mij, weet ik wel zeker dat 999 van de 1000 modelspoorders nog nooit in 1 of 2 x de baan en het systeem van zijn leven heeft gevonden en/of gemaakt.
technieken zijn juist, sinds de digitalisering van onze planeet, nog nooit zo snel veranderd en verouderd dan ooit tevoren.

waarom toch iemand telkens weer aanraden om met veel te beginnen, waar die nog maar weinig nodig heeft. Daarmee de leercurve mega groot maken en daarmee vervolgens velen af zien haken, omdat ze door de bielsen het spoor niet meer zien.

In mijn jeugdjaren was een driewieler al bijna een uitzondering, leerde ik pas fietsen toen ik een jaar of 6 was, maar beslist niet op de e-bike waar ik nu op rij.

Mijn advies blijft, begin met een eenvoudig systeem, zoals de z21, om rustig stap voor stap deze wereld van digitaal sporen te leren kennen,
om ondertussen ook te kunnen gaan zien, wat je daadwerkelijk zou willen bouwen en hoe groot uitgebreid of juist eenvoudig en realistisch in een landschap.

Ik ben ondertussen al met plan 1xx bezig zo ongeveer, niet omdat ik het steeds verkeerd deed, maar omdat ik door ervaring en ondervinden, toch telkens weer dingen tegen kwam die ik anders wilde gaan doen, beter passend bij waar ik mij goed bij voel.

Neem de tijd, het is een hobby voor het leven, of een hobby voor heel even.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Fleischmann 931898

Bericht door Marksintpancras »

@spoor65 , Freddy dat is nu het mooie van dit forum. Dat we het van zoveel kanten bekijken.
Ik bedoel alleen te zeggen, zoek een centrale die bij jouw wensen past. De een wil alleen met PC rijden, maar een ander wil ook rangeren etc etc.
Ik ben van analoog naar digitaal overgestapt in 2013 met beetje elektra kennis op het Dinamo systeem omdat ik verdomd veel analoge loks had en ik ze niet allemaal digitaal wilden maken meteen. Maar de leercurve was een mount Everest beklimming in het begin.
Ik weet dat mijn winkelier Huider toen der tijd mij nooit goed advies kon geven, het was alleen analoog of digitaal, maar wat dan digitaal op N spoor kon hij me nooit goed uitleggen. Met handregelaar? Of alleen met PC?? Hij adviseerde toen der tijd de centraal station van Märklin of de IB van Uhlenbrock, tja ben blij dat ik dat nooit heb gedaan. Wat paste bij mijn baan wat ik wilde bouwen. (Als ik nog geen treinen had) De starter z21 zal ook toen der tijd niet bij me passen. Al was de leercurve groot, dan had ik toch echt de advies willen krijgen van de zwarte Z21.
Diegene die mijn Dinamo adviseerde ben ik nog steeds dankbaar, want ik vind dat persoonlijk wel een duurzaam digitaal systeem.
Maar dat is nu het mooie van dit forum, dat jij het zo bekijkt en beleefd. En ik weer anders.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
erikgroningen
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 mar 2020 07:19

Re: Fleischmann 931898

Bericht door erikgroningen »

Als eerste, allen bedankt voor de input.
Ik heb niet heel veel ruimte en zal dus niet met 10+ treinen gaan rijden. Wat ik wel belangrijk vind is het laten rijden van meerdere treinen tegelijk, maar zover is het nog bij lange na niet.

De tutorial die Mark heeft gelinkt zal ik eerst eens even gaan bekijken. Misschien verander ik van gedachten.

Wat Freddy zegt vind ik ook, rustig aan beginnen voor ik een paar duizend euro armer ben en erachter kom dat het allemaal te ingewikkeld is. Zonde van het geld en de tijd.

Joost, prima tips, maar bestaat er het risico van doorbranden van de kleine decoders als ik geen adapter zou gebruiken ? Punt 3 is mij op dit moment nog iets te technisch, daar moet ik mij eerst eens in gaan verdiepen.



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Fleischmann 931898

Bericht door FidOo »

Erik, ja dat risico is absoluut aanwezig als je bijvoorbeeld een nano decoder (esu nano of doehler-haass pd05) gebruikt. Deze decoder kunnen vaak maar 16 tot 18v rail spanning aan en deze Startset net als een multimaus leveren een hogere railspanning. En dan gaan de decoders stuk. Nu is het wel zo dat je eigenlijk die decoders niet per definitie moet gebruiken en je dus met gewone decoders zoals bijvoorbeeld een dh05c of dh10c wel prima uit de voeten kan. Deze decoders kunnen tot wel 30v railspanning aan. Wel is het zo dat een hogere railspanning leidt tot hogere warmte ontwikkeling op decoders dus dat lagere railspanning beter is. Daarom mijn advies om niet de meegeleverde voedingsadapter te gebruiken maar 1 met lagere spanning.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Fleischmann 931898

Bericht door Sandopie »

Joost,

Voor de goede orde. De maximale baanspanning die de DH05c, volgens de producent, mag hebben is 18V.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Fleischmann 931898

Bericht door MaartenOtto »

Als je niet met echt priegel kleine locjes als een Köf gaat werken en je met normale decoders in je Locs werkt hoef je je echt geen zorgen te maken over “doorbranden” van decoders. De loc in deze startset zal een normale decoder hebben en hitte is echt een non issue bij dergelijke locs. Ik denk dat dit een leuke startset is als dit je tijdperk is. Ik kan mij zo een baan voorstellen met deze stomer voor een reizigerstrein en een kleinere diesel voor die kolenwagens bij een laad/stort plaats. Graham Farish heeft scenery elementen van een electriciteicentrale zoals een koeltoren en en kolentransport banden. Zou in een jaren 60/70/80 baan niet misstaan... Upgraden naar een zwarte Z21 en je witte z21 verpatsen op marktplaats kan altijd nog wanneer je tegen de beperkingen van een z21 aanloopt (zie het verschil tussen Z21 en z21 met grote of kleine “z”).


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.

Onderwerp starter
erikgroningen
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 mar 2020 07:19

Re: Fleischmann 931898

Bericht door erikgroningen »

MaartenOtto schreef: 11 feb 2021 10:41 Als je niet met echt priegel kleine locjes als een Köf gaat werken en je met normale decoders in je Locs werkt hoef je je echt geen zorgen te maken over “doorbranden” van decoders. De loc in deze startset zal een normale decoder hebben en hitte is echt een non issue bij dergelijke locs. Ik denk dat dit een leuke startset is als dit je tijdperk is. Ik kan mij zo een baan voorstellen met deze stomer voor een reizigerstrein en een kleinere diesel voor die kolenwagens bij een laad/stort plaats. Graham Farish heeft scenery elementen van een electriciteicentrale zoals een koeltoren en en kolentransport banden. Zou in een jaren 60/70/80 baan niet misstaan... Upgraden naar een zwarte Z21 en je witte z21 verpatsen op marktplaats kan altijd nog wanneer je tegen de beperkingen van een z21 aanloopt (zie het verschil tussen Z21 en z21 met grote of kleine “z”).
Leuk idee, bedankt voor het meedenken


Plaats reactie