Pagina 1 van 1

Import na Brexit

Geplaatst: 16 feb 2021 13:25
door Railzzz
Hallo allemaal,

Ik wil graag gaan rijden met Peco code 55, maar waar ik ook kijk, de voorraad bij de NL leveranciers is niet geweldig.
Heeft er al iemand ervaring met import uit VK? Boven een bedrag (€150,-) betaal je importheffing, dus prijstechnisch ook niet heel aantrekkelijk meer. De waarde van het pond is wel gezakt, maar als het veel ‘gedoe’ geeft... wat dan te doen?

Wellicht kan onze forumsponsor wat vertellen over de leveringstijden? En zijn de nieuwe Unifrog wissels al te koop?

Groet, Marcel

Re: Import na Brexit

Geplaatst: 16 feb 2021 14:52
door MaartenOtto
Kato rails is momenteel ook problematisch qua leveringen.

Ik doe veel zaken met de UK. Het is van belang of de rails van PECO gemaakt worden in de UK (dan geen invoerrechten) of buiten de UK (dan wel invoerrechten). Wat je sowieso nu moet betalen zijn inklaringskosten van een eurootjes of 20 en BTW. De VAT bij aankopen vanuit de UK hoef je niet te betalen en kan je terug vragen na je bestelling.

Ga er maar vanuit dat PECO rails gemaakt worden buiten de EU single market en je daarom dus invoertarieven moet betalen.

Re: Import na Brexit

Geplaatst: 16 feb 2021 15:41
door shoven
Peco wordt gewoon in Engeland gemaakt, de fabriek staat in het plaatsje met de smakelijke naam Beer (Devon).

Door corona was het al lastig verkrijgbaar (de fabriek lag stil tijdens de 1e UK lockdown). Brexit maakt het er uiteraard niet makkelijker op (wat wel?). Daarom heb ik voor 1/1 nog ff snel een partij gescoord in the UK.
Het ligt eraan hoe hoog die importheffing is t.o.v. de verzendkosten, anders zou je je bestelling kunnen splitsen in een paar deelbestellingen van € 149...

Re: Import na Brexit

Geplaatst: 16 feb 2021 15:53
door Railzzz
Jammer dat je nu eerst in Quarantaine moet, anders zou ik een ritje naar Beer maken.
Had er ook al over nagedacht om in batches te bestellen, maar dan weer extra verzendkosten

Iemand al ervaring met de Unifrog wissels?

Groet, Marcel

Re: Import na Brexit

Geplaatst: 16 feb 2021 16:22
door Stoom
Ik zou eerst maar eens een kijkje nemen bij de Belastingdienst (Douane) je moet ook invoerrechten en 21% BTW betalen, dit weet ik uit eigen ervaring.
Groet,
Dave

Re: Import na Brexit

Geplaatst: 16 feb 2021 16:34
door Maurits71
Railzzz schreef: 16 feb 2021 15:53 Jammer dat je nu eerst in Quarantaine moet, anders zou ik een ritje naar Beer maken.
Had er ook al over nagedacht om in batches te bestellen, maar dan weer extra verzendkosten

Iemand al ervaring met de Unifrog wissels?

Groet, Marcel
Dan zal je nog steeds de producten moeten exporteren vanuit de Uk en importeren in de EU en je zal de btw moeten betalen

die unifrog wissels zijn prima

Re: Import na Brexit

Geplaatst: 16 feb 2021 17:10
door shoven
Stoom schreef: 16 feb 2021 16:22 Ik zou eerst maar eens een kijkje nemen bij de Belastingdienst (Douane) je moet ook invoerrechten en 21% BTW betalen, dit weet ik uit eigen ervaring.
Groet,
Dave
Gedaan.
Op de site van de rijksoverheid staat dat je over producten duurder dan €22 BTW moet afdragen en boven de €150 invoerrechten moet betalen (voor speelgoed tussen de 0 en 4,7%). Maar ik zie ook inklaringskosten vermeld staan die je vervoerder bij je in rekening brengt. :? Je zou verwachten dat dat per pakket gaat, maar bij DHL zie ik dat het 2% bedraagt met een minimum van €14,50 ex BTW... :evil:
Dus bij een beetje bestelling mag je max. 25,7% extra afdragen, plus iets van 2% inklaringskosten.
Maar kun je dan de Britse VAT terugvragen? De Belastingdienst meldt ons "Hebt u btw of een vergelijkbare belasting betaald in een niet-EU-land? En gebruikt u de goederen of diensten voor uw bedrijfsactiviteiten? Vraag dan bij de buitenlandse belastingdienst of en zo ja, hoe u de btw terug kunt vragen." Joepie.

Re: Import na Brexit

Geplaatst: 16 feb 2021 21:34
door enderscw
Als je de prijzen ziet van de NL/Duitse winkels voor een pak peco rails a 190,- voor 30 stuks flexrail.
Was ik nog steeds goedkoper uit om het uit Engeland te halen inclusief import btw enz.
Mits je onder de 150,- blijft.

Re: Import na Brexit

Geplaatst: 16 feb 2021 22:01
door tv_man
Ik heb trouwens bij sommige Britse handelaren gezien dat je spullen kunt bestellen zonder dat de Britse VAT in rekening wordt gebracht. Als dit dus daadwerkelijk gewoon een mogelijkheid is lijkt het me slechts een kwestie van tijd tot Britse handelaren die nog zaken willen doen met de EU dit als optie zullen aanbieden. Ik wacht af. De plaatselijke modelspoorhandelaar heeft aangegeven dat via hem hoe dan ook Peco verkrijgbaar blijft (al hoop ik dat ie niet genoodzaakt is de hoofdprijs ervoor te vragen)

Re: Import na Brexit

Geplaatst: 16 feb 2021 22:23
door martindomburg
Peco zal gewoon verkrijgbaar blijven in NL, we hebben een importeur in Nederland.

het verhaal volgens hen:
Probleem momenteel is dat de fabriek al maanden zo goed als dicht is. Na de eerste lockdown kregen ze te maken met vele zieken, corona gevallen en heeft de fabriek stil gelegen tot November. De eerste week van december is de productie weer opgestart met een bezetting van een derde van het personeel. Wat er in de afgelopen maanden in de VK met Corona is gebeurd hoef je niet te raden.

Bij Peco is het vaak handwerk heb ik begrepen en de fabriek is niet heel groot. Er word echt mondjesmaat wat uitgeleverd en dat moet verdeeld worden. Hou er maar gewoon rekening mee dat Peco de komende maanden zo goed als niet verkrijgbaar is. En als we dan wat binnen krijgen is het ook zo weer weg.

De gevolgen van Brexit en Covid is vanuit de UK echt goed voelbaar.

Maar een kleine note: Er zijn maar weinig merken die op dit moment goed en snel leveren.... Heel veel fabrieken zijn of dicht of draaien op lage bezetting. Denk ook aan de import van grondstoffen wat extreem lang duurt.

Re: Import na Brexit

Geplaatst: 16 feb 2021 22:38
door Nico Essers
Het is overal wachten op je spullen. Ik heb zelf een nieuwe Honda motorscooter besteld. Verwachte levering op zijn vroegst juli dit jaar en dat kan zomaar verder uitlopen. Je hoort het ook bij fietsen, auto's enz. Dus niet alleen de UK kampt hiermee maar dit is wereldwijd.

Re: Import na Brexit

Geplaatst: 24 feb 2021 13:43
door MarcoAnt
Inmiddels heb ik een reactie gekregen van Hattons op mijn vraag over de importtarieven. Hopelijk denkt de Belastingdienst er ook zo over:

======================================

Hi Marco,


Thanks for getting in touch.


As we are VAT registered in the Netherlands, there won't be a change to the way you shop with us.  You will place your order, and pay your VAT directly to us.  We will then ship your parcel as DDP (delivery duties paid).  Once the parcel arrives in the Netherlands, it will be delivered to you with no additional charges.


I hope this helps, but if there is anything else I can help you with, don't hesitate to let me know!


Kind regards, 
Jess Kennedy
Customer Experience Lead

Re: Import na Brexit

Geplaatst: 24 feb 2021 13:49
door shoven
Dat klinkt goed. Laat je ons weten hoe het afloopt?

Re: Import na Brexit

Geplaatst: 24 feb 2021 15:07
door Raymond (UK)
Had deze topic nog niet gelezen maar had het antwoord op een ander draadje gezet.
Raymond (UK) schreef: 22 jan 2021 14:41 Hattons heeft ook een Nederlandse (en nog een paar) BTW registratie dus DDP zou in principe geregeld moeten zijn.
Importeren van buitenland naar de UK gaat al met de dag beter dus andersom zou dat ook weer 'normaal' moeten gaan binnenkort

Re: Import na Brexit

Geplaatst: 24 feb 2021 21:51
door Hugo
MarcoAnt schreef: 24 feb 2021 10:31
Hugo schreef: 14 feb 2021 15:19 Met DHL lag een bestelling bij Hattons binnen 4 dagen op mijn deurmat, dat gaat inderdaad prima.
Hugo, komen er nu na de Brexit extra kosten bij voor een bestelling bij Hattons (invoer- en inklaringskosten)?

Mvg,
Marco
@MarcoAnt De VAT (20%) heb ik "gewoon" direct betaald aan Hattons. Verder heb ik nergens een rekening gezien voor andere kosten. Niet van DHL en ook niet van de douane en ik mag hopen dat het hiermee klaar is.

Nu weet ik dat hoop een uitgestelde teleurstelling is. Ik moet wel opmerken dat ik over de grens van € 150,- ben gegaan dus ik had wel douanerechtern verwacht.

Re: Import na Brexit

Geplaatst: 26 feb 2021 22:18
door MarcoAnt
Dank voor je reactie! Hopelijk kom je niet voor vervelende verrassingen te staan, al lees je overal dat douane- en inklaringskosten al bij aflevering betaald moeten worden aan de bezorgdienst.
Inmiddels heb ik ook een bestelling geplaatst bij Hattons voor net iets meer dan €150,-, ben benieuwd hoe het afloopt.....

Re: Import na Brexit

Geplaatst: 28 feb 2021 17:48
door Robert_N-Nm
Hier is het probleem andersom. Peco kost geen drol extra (want het is de UK) maar hier zijn nu pas weer de eerste noviteiten van het vaste land aangekomen (ongeveer 2 maanden na levering in Duitsland).

Tot op heden heb ik geen last gehad van extra kosten (anders dan verzendkosten omhoog), alleen van een sterk vertraagde levering via UPS (grote bestelling = betaal wat meer maar heb het de volgende dag = 2 weken vertraagd). En heb ook een of twee pakketjes gehad waar de Duitse BTW was afgehaald maar ze niet wisten wat ze er mee moesten - dus ook geen Britse BTW erop.....ik knijp m'n handjes samen, mondje dicht 🤫.

Uiteraard zal dat niet altijd gebeuren maar als ze het vergeten 🥳.

MvG
Robert

Re: Import na Brexit

Geplaatst: 28 feb 2021 19:40
door MaartenOtto
Het eerste half jaar laten de Britten alles ongecontroleerd binnen komen omdat ze geen mensen hebben. Die zijn namelijk allemaal nodig voor de uitgaande goederen.

Jaja.... Take back control

Re: Import na Brexit

Geplaatst: 01 mar 2021 07:08
door TonN
BTW bij buitenlandse aankopen is een aparte studie. Volgens mij is het principe dat er btw betaald wordt in het land van de consument. Dat kan je dus doen door zelf je aankoop aan te geven of door de website die contact op moet nemen met de Nederlandse Belastingdienst om aangifte te doen van de verkoop. Binnen de EU probeert men dat zo elegant mogelijk te regelen, maar GB wou daar niet meer aan mee doen. Wordt er voor de consument niet gemakkelijker op.
Maar als ik de omvang van de treinenwinkel in Aken of Monaco kijk, denk ik dat er ook wel consumenten zijn die af en toe een voordeeltje halen door BTW vergeten aan te geven. (De treinenwinkel van Monaco kan je bekijken via google maps)

Re: Import na Brexit

Geplaatst: 01 mar 2021 08:36
door Modelbouwerke
Ik los het op door, zou gauw het mag, zelf mijn materiaal te gaan halen in de UK.
Alleen snap ik niet dat er (voor België ) volgende stomme regel is, €300 mag je meebrengen met de Eurostar en €450 met het vliegtuig.
Begrijpen wie kan.

Re: Import na Brexit

Geplaatst: 01 mar 2021 08:43
door maarten
Verzenden van (grote) goederen is een drama, ik probeer al meer dan twee weken een pallet naar een klant in de UK te versturen. Dat deden we altijd met TNT maar sinds het dak van de hub in Duiven is ingestort nemen ze geen enkele cargo zending meer aan (ook niet in Nederland of rest van Europa). Een andere transporteur vinden valt nog niet mee, de meesten rijden niet eens meer op de UK! Daaronder ook grotere namen zoals GLS, DHL en DSV. Anderen zoals DB Schenker en FedEx reageren niet eens op een aanvraag. |:( Groot succes hoor, die Brexit. En waarom? Eilanders-mentaliteit... 7(8)7

Dus niet alleen import na de Brexit is een dingetje, export net zo goed.

Re: Import na Brexit

Geplaatst: 01 mar 2021 11:17
door Raymond (UK)
maarten schreef: 01 mar 2021 08:43 Groot succes hoor, die Brexit. En waarom? Eilanders-mentaliteit... 7(8)7
Wij 'doen' hier eerst en daarna gaan we pas kijken of het daadwerkelijk werkt. |:(

Re: Import na Brexit

Geplaatst: 24 mar 2021 17:21
door MarcoAnt
Inmiddels heb ik mijn bestelling binnen. Betaald aan Hattons, zonder extra kosten afgeleverd door de DPD-bezorger. Kan me niet voorstellen dat er voor importkosten e.d. nog een blauwe envelop in de bus zal vallen....

Re: Import na Brexit

Geplaatst: 24 mar 2021 17:57
door martindomburg
Nee wel van de pakketdienst.

DHL, FedEx en anderen sturen vaak een paar weken later de douane factuur.