peco-55 aan elkaar zetten. help !!
peco-55 aan elkaar zetten. help !!
Nu de tafel aan de onderkant klaar is, qua constructie, al eens begonnen met het tekenen van het baanplan
Op de site van Peco kon ik de layout van de wissels downloaden. die heb ik dan ook verschillende malen uitgeprint. en dan in theorie met die papieren wissels de wisselstraten gaan maken.
Papier is geduldig en die spreuk werd ik vandaag nogmaals gewaar.
In het rail-plan leek het allemaal mooi tot dat ik die papieren wissels aan elkaar wou knopen.
voor het bovenste station moet er een uitwijkspoor komen en daar leveren de wissels geen probleem.
De servo besturing heeft genoeg ruimte om te tongen te kunnen laten bewegen.
maar neem ik de middelste wisselstraat( onderste voorbeeld op de foto) dan zie ik duidelijk dat die twee glijders voor de tongen, in elkaars weg zitten.
Als je afstand tussen de opstelsporen wil houden op +/- 27mm hart to hart. Hoe lossen jullie dit probleem op ??
zelfde probleem doet zich voor bij het rangeer project. ( middelste voorbeeld op de foto)
Ook hier dezelfde vraag, hoe lossen de experts in peco-55 zoiets op ??
Op de site van Peco kon ik de layout van de wissels downloaden. die heb ik dan ook verschillende malen uitgeprint. en dan in theorie met die papieren wissels de wisselstraten gaan maken.
Papier is geduldig en die spreuk werd ik vandaag nogmaals gewaar.
In het rail-plan leek het allemaal mooi tot dat ik die papieren wissels aan elkaar wou knopen.
voor het bovenste station moet er een uitwijkspoor komen en daar leveren de wissels geen probleem.
De servo besturing heeft genoeg ruimte om te tongen te kunnen laten bewegen.
maar neem ik de middelste wisselstraat( onderste voorbeeld op de foto) dan zie ik duidelijk dat die twee glijders voor de tongen, in elkaars weg zitten.
Als je afstand tussen de opstelsporen wil houden op +/- 27mm hart to hart. Hoe lossen jullie dit probleem op ??
zelfde probleem doet zich voor bij het rangeer project. ( middelste voorbeeld op de foto)
Ook hier dezelfde vraag, hoe lossen de experts in peco-55 zoiets op ??
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Re: peco-55 aan elkaar zetten. help !!
"Als je afstand tussen de opstelsporen wil houden op +/- 27mm hart to hart. Hoe lossen jullie dit probleem op ??"
Stukjes rail van ongeveer 1.5 cm er tussen zetten.
Stukjes rail van ongeveer 1.5 cm er tussen zetten.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: peco-55 aan elkaar zetten. help !!
is het dan ook niet beter dat ik de afstand hart-to hart van 26.5 mm. naar de klassieke 33.6 van FLM breng ?
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Re: peco-55 aan elkaar zetten. help !!
"is het dan ook niet beter dat ik de afstand hart-to hart van 26.5 mm. naar de klassieke 33.6 van FLM breng ?"
Dat is geheel aan jou. Hou er dan wel rekening me dat je het risico loopt, als de ruimte beperkt is, dat je minder paralelle sporen kwijt kunt.
Dat is geheel aan jou. Hou er dan wel rekening me dat je het risico loopt, als de ruimte beperkt is, dat je minder paralelle sporen kwijt kunt.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: peco-55 aan elkaar zetten. help !!
Als je een recht stukje in het doorgaande spoor zet hou je dezelfde afstand tussen de sporen.
Re: peco-55 aan elkaar zetten. help !!
Dat snap ik helemaal niet hoor.?beagle schreef: ↑zo feb 21, 2021 14:12
Als je een recht stukje in het doorgaande spoor zet hou je dezelfde afstand tussen de sporen.
10 min later : oops:
ik snap het. met een stukje van 30 mm. komt het in orde.
Laatst gewijzigd door beagle op 21 feb 2021 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Re: peco-55 aan elkaar zetten. help !!
Rick bedoelt waarschijnlijk de wissel rechtsonder op de tweede foto 1 of 2 cm naar rechts schuiven en een klein stukje rails toevoegen.
Ben
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: peco-55 aan elkaar zetten. help !!
Stukje van 30 mm rails er tussen doen, dan kom je mooi uit. Eventuele bielzen die in de weg zitten met een scherp mesje er af snijden of inkorten.
Goed goan!
Patrick
Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf
Patrick
Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf
-
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: peco-55 aan elkaar zetten. help !!
Ik heb op mijn homepage daar al eens wat over geschreven http://joopn.home.xs4all.nl/msb/flm2peco.htm. Voor wat ie waard is, ik heb dit toegepast op mijn ontwerp.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
-
- Berichten: 1544
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: peco-55 aan elkaar zetten. help !!
Ik ros het er gewoon op maat dat Peco rails met een mesje en een Proxxon (dun slijpschrijfje).
Peco werkt net als in het echt, op maat maken die handel en neerleggen.
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Re: peco-55 aan elkaar zetten. help !!
staat even in de favorieten om dat goed na te lezen. Thanks.Zaunkönigs Bahn schreef: ↑21 feb 2021 17:51 Ik heb op mijn homepage daar al eens wat over geschreven http://joopn.home.xs4all.nl/msb/flm2peco.htm. Voor wat ie waard is, ik heb dit toegepast op mijn ontwerp.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Re: peco-55 aan elkaar zetten. help !!
ik heb nog even een vraag over die aansluiting.
Stel je maakt met flex-rail een bocht b.v. van 240 mm straal, en dan wil je na 1/4 cirkelboog overgaan naar een wissel.
Nu had ik al gelezen dat je geen verbinding mag maken met flex-rail in een bocht. Maar bovenstaande is toch ook een verbinding van bocht naar recht ( wissel). Kan dat of zijn daar ook enkele tips over.? Moet daar ook eerst een recht stuk tussen. en hoe lang moet dat recht stuk dan zijn.?
Stel je maakt met flex-rail een bocht b.v. van 240 mm straal, en dan wil je na 1/4 cirkelboog overgaan naar een wissel.
Nu had ik al gelezen dat je geen verbinding mag maken met flex-rail in een bocht. Maar bovenstaande is toch ook een verbinding van bocht naar recht ( wissel). Kan dat of zijn daar ook enkele tips over.? Moet daar ook eerst een recht stuk tussen. en hoe lang moet dat recht stuk dan zijn.?
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Re: peco-55 aan elkaar zetten. help !!
Erik,
Alles mag en niks moet. Als je in een boog een koppeling maakt tussen twee stukken flexrails, dan hebben de buitenste railstaven soms de neiging naar buiten uit te breken. Er zijn ook flexrails die je kunt buigen en in die stand blijven staan. Die zijn makkelijker te koppelen. Welke merken wel en niet in gebogen stand blijven staan weet ik niet uit mijn hoofd.
Als je twee flexrails eerst recht aan elkaar zet en dan de raillasjes vast soldeert en ze dan vanuit dat punt in een boog buigt, blijven ze ook goed liggen.
Tenslotte kun je tegen de buitenzijde van de koppeling tegen de buitenste rail twee kleine schroefjes indraaien die de uiteinden van de buitenste railstaven tegen houden.
Een 90 graden boog laten aansluiten op een rechte wissel kan prima. Als je de ruimte hebt, is een paar cm. recht voor het wissel het beste. Anders ontstaat er een slingerende beweging bij het berijden van het wissel in de afbuigende stand. Dat leidt vaak tot een ontsporing.
Ben
Alles mag en niks moet. Als je in een boog een koppeling maakt tussen twee stukken flexrails, dan hebben de buitenste railstaven soms de neiging naar buiten uit te breken. Er zijn ook flexrails die je kunt buigen en in die stand blijven staan. Die zijn makkelijker te koppelen. Welke merken wel en niet in gebogen stand blijven staan weet ik niet uit mijn hoofd.
Als je twee flexrails eerst recht aan elkaar zet en dan de raillasjes vast soldeert en ze dan vanuit dat punt in een boog buigt, blijven ze ook goed liggen.
Tenslotte kun je tegen de buitenzijde van de koppeling tegen de buitenste rail twee kleine schroefjes indraaien die de uiteinden van de buitenste railstaven tegen houden.
Een 90 graden boog laten aansluiten op een rechte wissel kan prima. Als je de ruimte hebt, is een paar cm. recht voor het wissel het beste. Anders ontstaat er een slingerende beweging bij het berijden van het wissel in de afbuigende stand. Dat leidt vaak tot een ontsporing.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: peco-55 aan elkaar zetten. help !!
Een mens leer weer alle dagen bij..
ik ga er toch twee rechte stukjes tussen zetten. Kom dan juist toe voor de twee bochten van 240 en drie kleine rechte stukjes
Ps Ik dacht dat de hobby met treintjes iets minder stresserend zou zijn dan modelbootjes bouwen. Het laatste wou ik afbouwen en met het eerste starten. Ben er nu al wel achter dat er veel, veel meer bij komt kijken, rail leggen, isolatie leggen, gaten boren, servo's monteren en nog zo'n 101 tips die je moet onthouden. M.a.w. ik mis 99,99 % ervaring en kennis.
Eén ding hebben die twee hobby's gemeen: in het opbouwen kruipt veel tijd en is voor mij nog het leukste ook. Eens het project klaar kan je er naar kijken en bij treinen komt er gelukkig nog iTrain om de hoek kijken dat je ook nog onder de knie moet krijgen.
ik ga er toch twee rechte stukjes tussen zetten. Kom dan juist toe voor de twee bochten van 240 en drie kleine rechte stukjes
Ps Ik dacht dat de hobby met treintjes iets minder stresserend zou zijn dan modelbootjes bouwen. Het laatste wou ik afbouwen en met het eerste starten. Ben er nu al wel achter dat er veel, veel meer bij komt kijken, rail leggen, isolatie leggen, gaten boren, servo's monteren en nog zo'n 101 tips die je moet onthouden. M.a.w. ik mis 99,99 % ervaring en kennis.
Eén ding hebben die twee hobby's gemeen: in het opbouwen kruipt veel tijd en is voor mij nog het leukste ook. Eens het project klaar kan je er naar kijken en bij treinen komt er gelukkig nog iTrain om de hoek kijken dat je ook nog onder de knie moet krijgen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Re: peco-55 aan elkaar zetten. help !!
Hoi,
Als je een wissel in een boog wil opnemen kan dat gewoon hoor. Je kan de flexrail gewoon eraan solderen. Geen last van nare knikjes. Of je pakt een boogwissel?
Als je een wissel in een boog wil opnemen kan dat gewoon hoor. Je kan de flexrail gewoon eraan solderen. Geen last van nare knikjes. Of je pakt een boogwissel?
Re: peco-55 aan elkaar zetten. help !!
Ben, als je goed kijkt zit er bij de PECO wissels al een klein stukje recht voor. Dus een extra stukje recht hoeft niet. Zie daarvoor de link van Joop: http://www.muellerbahn.de/pages/home/ti ... metrie.phpBjor schreef: ↑22 feb 2021 12:41 Erik,
Een 90 graden boog laten aansluiten op een rechte wissel kan prima. Als je de ruimte hebt, is een paar cm. recht voor het wissel het beste. Anders ontstaat er een slingerende beweging bij het berijden van het wissel in de afbuigende stand. Dat leidt vaak tot een ontsporing.
Ben
Overigens is dit allemaal mooi theoretisch maar in de praktijk is er maar 1 ding echt belangrijk en dat is je rails en wissels zorgvuldig leggen. Alle andere zaken zoals wel/geen recht, vulstukjes hart-afstanden is allemaal wat minder interessant. Bij mij ligt er toch een bijzondere wisselstraat en dat gaat voor 95% goed. die overige 5% is waarschijnlijk meer een probleem van desbetreffende model wat er overheen rijdt.