Nederlandse stationsgebouwen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Haes2006
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:09
Locatie: Almere

Nederlandse stationsgebouwen

Bericht door Haes2006 »

Naast de stations gebouwen van Markenburg en Tillymodels is er ook een mogelijkheid om een station 3 D te laten printen via Bielz(3dscaleworks.nl).
Ik heb dat laatste gedaan maar ben nog niet overtuigd van de kwaliteit.
Wie weet nog een leverancier die Nederlandse stations levert? Als het kan via CAD programma's zodat er in meerdere lagen gewerkt kan worden.
Zo niet dan blijft zelfbouw over maar gezien ik bijna alles zelf bouw(rails, scenery en treinen) is dat weer een een grote tijdsinvestering die ik liever niet maak.

Gr Hans


Bezig met: N finescale station Hellendoorn(exact 1:160) en de NAM Schoonebeek(lengte verkleind)
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Nederlandse stationsgebouwen

Bericht door Ipharra »

Hoi Hans,

Je hebt eigenlijk alle opties voor een Nederlands station al genoemd, en de printen van 3d-scaleworks zijn eigenlijk niet geschikt voor schaal N, heb ikzelf ook ondervonden. Het enige wat overblijft is zelfbouw of zoals ik heb gedaan zelf in 3D ontwerpen en zelf printen. Laten printen van een redelijk station is echt een heel kostbare zaak geworden vandaag de dag. Zie hiervoor ook mijn topic over station Franeker. Welk station heb je op het oog en heb je hier eventueel tekeningen van.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Onderwerp starter
Haes2006
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:09
Locatie: Almere

Re: Nederlandse stationsgebouwen

Bericht door Haes2006 »

Ja Guus,
Ik heb een station op het oog(Hellendoorn) ik had de tekeningen, maar ben ze nu kwijt. (ik moet dan weer naar het Utrechts archief), wel heb ik foto's .Het station van Diepenheim is ongeveer hetzelfde en bestaat nog steeds.
Ik wil dit station eerst als opdracht geven aan Markenburg, maar dat loopt ook in de papieren....Bielz heeft dit station op mijn verzoek ontworpen en geprint, maar ik vind het te grof. Ik wil meer detail. het gebouw is ongeveer van de grootte van Franeker. En dat was een draadje wat ik al volgde met veel interesse.

Gr Hans


Bezig met: N finescale station Hellendoorn(exact 1:160) en de NAM Schoonebeek(lengte verkleind)
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Nederlandse stationsgebouwen

Bericht door Spoor010 »

Hallo,

Ook ik heb een wat mindere ervaring met de N spoor prints van 3Dscaleworks. (Dat is overigens prima opgelost)
Maar het zou voor de N spoorder mooi zijn als 3Dscalworks gebruik zou gaan maken van een resin printer.
De tekening zijn gewoon prachtig gemaakt, maar komen nu niet goed uit de printer.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.

Onderwerp starter
Haes2006
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:09
Locatie: Almere

Re: Nederlandse stationsgebouwen

Bericht door Haes2006 »

Van Guus heb ik een proefprint van een zijmuur en raam mogen ontvangen en eerlijk gezegd ik heb nog zulk fijn metselwerk gezien in N. Binnenkort zal ik een vergelijkingsfoto neerzetten. Ook het bijpassende raam is super fijn. Ik wist niet dat 3d printen op deze kwaliteit al kon, maar heb het nu in handen gehad en met eigen ogen kunnen bewonderen.

Gr Hans


Bezig met: N finescale station Hellendoorn(exact 1:160) en de NAM Schoonebeek(lengte verkleind)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Nederlandse stationsgebouwen

Bericht door Hoontje »

Er is nog een ontwerper in Nederland. Die maakt veel voor DM-Toys. Heeft ook voor Martin Dombur station Ermelo ontworpen. Kan niet op zijn naam komen. Maar dat weten ze bij Domburg Trainsupport vast wel.
Zelf blijf ik fan van Markenburg. Alles al op kleur en passend. Met de huidige generatie 3D printer kom je ook een heel eind, maar ik zie altijd op tegen het schilderen...

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Nederlandse stationsgebouwen

Bericht door Panzer-Shop »

@Hoontje, je bedoeld Joep (jsmodels.nl)


Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Nederlandse stationsgebouwen

Bericht door Modelbouwerke »

Hoontje schreef: 12 mar 2021 00:02 Er is nog een ontwerper in Nederland. Die maakt veel voor DM-Toys. Heeft ook voor Martin Domburg station Ermelo ontworpen.
Voor Martin was een vriendendienst.
Joep werkt enkel in opdracht van DM-Toys.
Heb ook al de vraag gesteld om een Belgisch station te ontwerpen, maar dat zal enkel gebeuren als DM-Toys het ooit in het gamma opneemt :D


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Nederlandse stationsgebouwen

Bericht door WilcoV »

Haes2006 schreef: 26 feb 2021 16:30 Ja Guus,
Ik heb een station op het oog(Hellendoorn) ik had de tekeningen, maar ben ze nu kwijt. (ik moet dan weer naar het Utrechts archief), wel heb ik foto's .Het station van Diepenheim is ongeveer hetzelfde en bestaat nog steeds.
Ik wil dit station eerst als opdracht geven aan Markenburg, maar dat loopt ook in de papieren....Bielz heeft dit station op mijn verzoek ontworpen en geprint, maar ik vind het te grof. Ik wil meer detail. het gebouw is ongeveer van de grootte van Franeker. En dat was een draadje wat ik al volgde met veel interesse.

Gr Hans
Er is op dit moment een storing, maar de tekening van Hellendoorn staat ook online op de website van het Utrechts archief. Onder Collectie Spoorwegen en dan tekeningen van objecten.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Nederlandse stationsgebouwen

Bericht door WilcoV »

Let wel op zelf een model laten maken via Markenburg kost veel geld. Terecht vanwege het werk dat ze voor 1 model moeten doen, maar je moet het er wel voor over hebben.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
Haes2006
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:09
Locatie: Almere

Re: Nederlandse stationsgebouwen

Bericht door Haes2006 »

@ Wilco.
ik heb de tekeningen weer gevonden en naar Guus gestuurd. Vandaar dat ik een proef heb ontvangen

Gr Hans


Bezig met: N finescale station Hellendoorn(exact 1:160) en de NAM Schoonebeek(lengte verkleind)
Plaats reactie