HLE 11

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Mg1982nl
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 jan 2021 21:44

HLE 11

Bericht door Mg1982nl »

Waarschijnlijk is de vraag al vaker gesteld. Maar bestaat de reeks 11 in n spoor? Dit om mijn Benelux stam compleet te maken.
Mag eventueel een losse kap zijn die ik dan zelf Pimp.



Riem
Berichten: 158
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: HLE 11

Bericht door Riem »

Helaas is het antwoord op beide vragen op dit moment, nee. Zelf zou ik ook graag een HLE 11 in N spoor zien, in het verleden toen Arnold/Hornby de NS traxx produceerde heb ik zo'n modelverzoek gedaan, maar op de verzoeken, staat er ook bij, krijg je verder geen reactie. Misschien als meerdere een mailtje sturen, dat het model in de toekomst er ooit komt. In het verleden is er in België wel is een kap (ik dacht resin) geproduceerd, maar deze is niet meer te koop. Qualiteit was denk ik ook niet erg hoog, want zo nu en dan zie je wel is een in elkaar gezet exemplaar langskomen, duur, vaak schots en scheef en erg 'ruw' in detail. Op dit forum was er wel iemand gestart met een model, maar helaas horen we van deze persoon niets meer. Kijkend naar de uitstlag van mijn 'uitvraag loc's' pol, staat de HLE 11 zelfs bovenaan, dus het is hopen dat een fabrikant ons ooit kan gaan voorzien.



Onderwerp starter
Mg1982nl
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 jan 2021 21:44

Re: HLE 11

Bericht door Mg1982nl »

Misschien heeft er iemand contacten bij de NMBS voor bouwtekeningen?


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: HLE 11

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Je kan ook altijd nog de kap van karton maken, zelf de wanden tekenen en die bestikkeren, heb ik met houten loskasten ook gedaan:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: HLE 11

Bericht door Ad_M »

Niels was hier echt ver mee, de tekeningen van de HLE 11 waren zo goed als af en ik heb zelfs testprints mogen zien in real life
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=61&t=6101
Echter van NIels nauwelijks iets meer vernomen.... :?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: HLE 11

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hij leeft in ieder geval nog wel want hij is gister nog op het forum geweest aan z'n profiel te zien.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: HLE 11

Bericht door caspervt »

Hier wordt een N spoor kap aangeboden van de HLE 27, deze lijkt heel veel op de HLE 11.
http://old-modeles.mozello.fr/store/ite ... /serie-27/

Ik heb geen goede tekeningen gevonden van de HLE 11. Ik heb wel ergens nog de vooraankondiging van de LS models H0 variant opgeslagen. Dit zijn redelijk gedetailleerde tekeningen die wel bruikbaar zijn voor N spoor. Stuur maar een pb als he deze wilt ontvangen.

Met groet, Casper



Onderwerp starter
Mg1982nl
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 jan 2021 21:44

Re: HLE 11

Bericht door Mg1982nl »

Heb de kap besteld van de Franse site. Ben benieuwd hoe die geleverd wordt



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: HLE 11

Bericht door Rick »

Dat ben ik ook en welk onderstel eronder past. De andere verkrijgbare modellen zien er wel goed uit.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: HLE 11

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Laat je de foto's van de kap en de verder bouw hier zien?, zou ik wel leuk vinden.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: HLE 11

Bericht door tijdperk3 »

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Vooral hoe de kap er uit ziet.


Groeten, Peter

john.s
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jun 2009 19:35
Locatie: Barsingerhorn

Re: HLE 11

Bericht door john.s »

Oh jee....

Doet mij denken aan een project dat al 10+ jaar in de stelling staat. :lol:
Benelux stel, loc op een basis van de Fleischman 1600 , maar past nog niet echt lekker.
Moet nog wat metaal van de zijkant weg gefreesd worden en dan een Micromotor er in.
Dan ga ik ook een poging doen om het stel van 2 vliegwieltjes te voorzien, die had ik meteen meebesteld.
Heb het motortje nu 3 weekjes in huis, dus wie weet... komt het project ooit nog eens af.
Ben vergeten waar de kap vandaan kwam, weet nog wel dat het een franstalige belgische verkoper was.

Wat nu helpt is dat na jaren de klad in de hobby ik nu eindelijk mijn baan zo ver heb dat ik kan rijden.
Nog lang niet af natuurlijk, maar automatisch rijden met Dinamo en Koploper werkt grandioos.
Afbeelding


John S.
NS N-spoor :tijdperk: geen voorkeur, Dinamo bloksturing, koploper besturing.

Onderwerp starter
Mg1982nl
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 jan 2021 21:44

Re: HLE 11

Bericht door Mg1982nl »

Denk dat het dezelfde Franse site is waar ik hem besteld heb.
Maar jij gebruikt dus een 1600 serie onderstel?



john.s
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jun 2009 19:35
Locatie: Barsingerhorn

Re: HLE 11

Bericht door john.s »

Ja, klopt.
Meer uit gemak en omdat ik die nog had liggen dan uit authenticiteit.
ik ben nog niet 100% overtuigd dat ik het zo laat of dat ik toch naar een andere donor zoek.
Het lijkt wel zo ongeveer te passen, maar scheenplaten van de onderstellen kloppen natuurlijk van geen kant.

Jaren terug, bij mijn introductie op dit forum had ik al aangegeven dat ik met mijn zelfbouw projecten mijn best doe om de modellen herkenbaar Nederlands te maken, maar ik ben geen "klinknagelteller". Ik kijk wel met veel bewondering en respect naar mede modelbouwers die daarin de lat veel hoger leggen.

Dat geldt ook voor de dubbeldekker op de foto achter de beneluxer. De tussen rijtuigen zijn gewoon 1 op 1 overgespoten duitse dubbeldekkers. Alleen de kop daarvan is zo wezenlijk anders dat ik met een paar platen styreen en een scherp mesje toch wel weer koppen gemaakt heb die wat meer op het voorbeeld lijken.

groet
John.


John S.
NS N-spoor :tijdperk: geen voorkeur, Dinamo bloksturing, koploper besturing.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: HLE 11

Bericht door Hoontje »

Rob Bisschop heeft toch deze lok in zijn assortiment? Is van N-specials geweest. Zou hem een bericht sturen.

Groetjes

Hoontje



Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: HLE 11

Bericht door Driesel »

Hallo,

Het thema van de NMBS reeks 11 (of HLE 11) is hier al vaker gepasseerd. Ooit werd het deels besproken hier: viewtopic.php?f=14&t=7402&start=25, maar de foto's zijn hier verdwenen wegens de kuren van Photobucket.

De kap die John heeft is er duidelijk één van het vroegere Belgische Verborgh; te herkennen aan de meegegoten baanruimer. De kap is gemaakt uit een doorzichtig afgietsel. Door de jaren heen zijn hier ook andere produkten voor gebruikt: John heeft geluk dat de ramen nog niet vergeeld zijn. Ook heeft hij een versie met mooi spuitwerk (er waren er ook andere te vinden!). De modellen/kappen werden eerst verkocht via Hobby Verborgh in Gent, later via MTE (Mini Train Expo) Blankenberge. Meestal werd een afgewerkt model geleverd op een chassis van een NS 1600 van Fleischmann. Zoals John al zei was daar redelijk wat freeswerk aan voorafgegaan.

Ik heb jaren geleden ook een (blanco) kap kunnen bemachtigen en ben er dan zelf mee aan de slag gegaan:

Afbeelding

Die van mij staat op een chassis van een Fleischmann 218: ik vond hier de draaistel-afstand beter passen. Door de dikte van de afgegoten kap is er veel werk aan de kap en het chassis om die op elkaar te krijgen!

Ooit was er ook een model van N-Specials, maar daarvan vond ik de neus niet geslaagd: er zat namelijk onder de koplichten een merkwaardige afronding in de neus.

De kappen van de Franse site zien er zeer goed en gedetailleerd uit. Het betreft echter een kap van een reeks 27: grootste verschil met de reeks 11 is de dakopbouw in het midden. Dit aanpassen lijkt me wel doenbaar.
De ontwerper kan blijkbaar zeer goed overweg met 3D-tekenen, maar je merkt dat hij geen modelspoorder is en geen rekening houdt bij het ontwerpen met de verdere afwerking zoals de schildering en een chassis.
Hij levert ook kappen voor de Franse kleinserie-fabrikant HFR-160: daar kan je al eens zien wat voor werk er nog nodig is om die op een chassis te zetten https://hfr160.fr/notices/notice-hfr-02 ... t-cc65000/

Groeten,

Dries



john.s
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jun 2009 19:35
Locatie: Barsingerhorn

Re: HLE 11

Bericht door john.s »

Dries,

Klopt helemaal wat je zegt, het is inderdaad een gegoten kap van doorzichtige hars.
Op het dak is een reparatie uitgevoerd want het lijkt er op dat met het uitfrezen van de kap te diep is gefreesd.
blijkbaar is het afgietsel massief geweest en is later de binnenkant uitgefreesd, heb ik ook ooit gedaan met een 2200 die ik zelf gemaakt heb.

De breedte van het 1600 stel is nu goed, maar het metalen frame is veel te hoog. Ik heb het idee dat er nog wel wat uit de kap kan worden gehaald maar ben er toch huiverig voor.
Om wat van het 1600 frame af te kunnen halen is een van de redenen geweest om te kiezen voor een micro-motor, de Fleischmann motor is vrijwel net zo hoog als het frame, met die micro motor kan ik er nog wel 2 a 3 mm afhalen.
Is het frame van die 218 minder hoog als de 1600?

gr.
John.

PS een prachtige versie is die van jou geworden hoor.


John S.
NS N-spoor :tijdperk: geen voorkeur, Dinamo bloksturing, koploper besturing.

Onderwerp starter
Mg1982nl
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 jan 2021 21:44

Re: HLE 11

Bericht door Mg1982nl »

Afbeelding

De kap is gearriveerd uit Frankrijk en in de eerste laag primer gezet. Morgen verder


Plaats reactie