module of vaste baan.

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
edje123
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 nov 2016 00:19

module of vaste baan.

Bericht door edje123 »

Beste forumleden,

Volgende herfst , als alles volgens plan verloopt, begin ik met de bouw van een modelspoorbaan in schaal N.
Deze baan komt te liggen in mijn salon en een groot deel in mijn living, met een totale lengte van een 12 meter
op 70 cm diepte, met schaduwstation, 2 hellixen aan beide zijden, deze baan komt in mijn huisje terecht , dus iederéén die binnenkomt zal deze baan kunnen bewonderen, daarom wil ik het goed doen, daar zit ik momenteel met een grote vraag, moet ik gaan voor modulebaan of vaste baan?
Het enige minpuntje waardoor ik niet voor module zou gaan is de overgang van de ene module naar de andere,
hoe zit dat met de aansluiting van de sporen, van de ene naar de andere module, er komt heel wat soldeerwerk bij kijken en de rails moeten gezaagd worden, komt dit dan goed met het rijden, is er geen verlies van stroom op de baan? dat schikt me vooral af.

Met vriendelijke groeten Edwin.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: module of vaste baan.

Bericht door Ad_M »

Met deze grote en locatie zou ik meteen voor modules gaan
Mocht je je ruimte een keer terug willen ben je niet meteen je baan kwijt
Zonde voor je tijd, moeite en vooral centjes bij een vaste opstelling

Daarbij komt dat je de boel per module kan afmaken, dat geeft je weer motivatie om door te blijven gaan
Zodat het geen gebed zonder einde wordt en je alleen maar irritatie krijgt over je baan

Mijn gedachten hierover
Success met je keuze

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 303
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: module of vaste baan.

Bericht door sik234 »

goededag

ik ben nu ok voor het eerst bezig met een modulen baan in de weet dat hij meschien ooit moet verhuisen dat ik over goed bij kan en op de juiste werk hoogte werk en dat ik makelijk bij als kan onder de baan. en ik ga dynamo rijden dus moet zoizo doorslijpen

mvg ruud



Onderwerp starter
edje123
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 nov 2016 00:19

Re: module of vaste baan.

Bericht door edje123 »

Beste forumleden,

Bedankt voor jullie reactie, ik denk ook per module te werken, in verband met afbreken enz...... is het wel gemakkelijk.
Nog een bijkomend vraagje, op welke hoogte bouwen jullie de module?
Ik denk ook met dinamo te rijden, is wel een grote investering, maar doordat je met zowel analoge treinen als digitale treinen
door elkaar kunt rijden vind ik wel een groot pluspunt, van dit systeem, wordt nog enkele maanden sparen, want een beginpakket
kost zo'n slordige 600 euro, maar beter goed beginnen, en later als de baan in bedrijf zal worden gesteld, ga ik mss blij zijn dat ik
voor dit systeem heb gekozen.

Met vriendelijke groeten Edwin


Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 303
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: module of vaste baan.

Bericht door sik234 »

mijn baan is ongeveer 75 cm maar komt oke door mijn schuine dak te maken maar kan ik oke makelijk met buro stoel bij

mvg ruud


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: module of vaste baan.

Bericht door Bjor »

Edwin,

Het grootste deel van mijn (module)baan ligt op 110 cm van de vloer. Zo kan ik de baan zittend op ooghoogte bekijken. Er komen nog twee modules bovenop, op 130 cm.

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 25 mar 2021 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: module of vaste baan.

Bericht door Peter Ruifrok »

Een baan oogt mooier als je hem niet te erg van boven bekijkt. Dus eerder wat hoger dan wat lager. 100-120 cm voor het te bekijken gedeelte lijkt goed. Maar niet te diep, tenzij je er van beide kanten bij kan. Op deze hoogte kun je eventueel een schaduwstation er nog onder doen, hoewel dat voor een module baan misschien minder relevant is.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Plaats reactie