n-spoor

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
leobeertema
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 mar 2021 14:05

n-spoor

Bericht door leobeertema »

ik kom verschillende merken n-spoor tegen,...ik wil beginnen met minitrix maar kom ook fleishman en pico tegen,....is dit te combineren?,...of beter niet doen?


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: n-spoor

Bericht door Nico Essers »

Alles is te combineren Leo. Dat is het mooie van N spoor. Alleen opletten met Engels N spoor. dat kan wat groter zijn door een iets afwijkende schaal.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: n-spoor

Bericht door Bjor »

Als je gebruikte wagons en rijtuigen koopt, let dan op het type koppeling. Soms is de standaard haakkoppeling door een kortkoppeling vervangen. Die passen niet op elkaar. Op de sites van de fabrikanten en in catalogi vind je meestal wel info over de gevoerde koppelingen naast de uniforme haakkoppeling.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: n-spoor

Bericht door shoven »

Bjor schreef: 18 mar 2021 23:52 Als je gebruikte wagons en rijtuigen koopt, let dan op het type koppeling. Soms is de standaard haakkoppeling door een kortkoppeling vervangen. Die passen niet op elkaar. Op de sites van de fabrikanten en in catalogi vind je meestal wel info over de gevoerde koppelingen naast de uniforme haakkoppeling.

Ben
Goed punt. Maar als het goed is, is zo'n koppeling altijd weer te vervangen door de standaard koppeling, zeker als de wagon over een standaard NEM-schacht beschikt (waar de koppeling inklikt). Er zijn diverse koppelingen in de handel, de bekendste is de Fleischmann Profi-koppeling. Anderen zijn o.a. de koppelingen van Peho.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: n-spoor

Bericht door shoven »

Nico Essers schreef: 18 mar 2021 21:08 Alles is te combineren Leo. Dat is het mooie van N spoor. Alleen opletten met Engels N spoor. dat kan wat groter zijn door een iets afwijkende schaal.
Idem voor sommige Japanse modellen, die hanteren nog wel eens 1:150, terwijl wij 1:160 kennen en de Britten 1:148.
Waarom zou je standaardiseren tenslotte? :| :roll: |:(


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Re: n-spoor

Bericht door HansD »

Goed punt. Maar als het goed is, is zo'n koppeling altijd weer te vervangen door de standaard koppeling, zeker als de wagon over een standaard NEM-schacht beschikt (waar de koppeling inklikt).
Is dit er zo een? Kan ik die eruit trekken en vervangen? Zoals je ziet is hij gebroken.

Afbeelding


H.gr,
Hans
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: n-spoor

Bericht door Jeroen »

Nee, met deze koppeling moet je even opletten. Je kan het metalen plaatje met een kleine schroevendraaier omhoog wippen, maarrrrrr...er zit in dat ‘doosje’ een veertje. Dat veertje wil er dolgraag uit en dat gaat ook gebeuren. Waak daarvoor. Je kan erna eenvoudig een vervang koppeling terugplaatsen en je kunt weer rijden.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: n-spoor

Bericht door Bjor »

Hans,

Dit is de koppeling die je moet hebben:
https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... upplung-1x

@ Jeroen,
Bij het verwisselen van een koppeling zet ik altijd een klein magneetje op het dekseltje. Als je de koppeling dan opent, blijft in 9 van de 10 gevallen het veertje aan de magneet of het dekseltje zitten.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Re: n-spoor

Bericht door HansD »

Dank voor de reacties!


H.gr,
Hans
Plaats reactie