Dinamo

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Hubertus1977
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 okt 2019 21:10

Dinamo

Bericht door Hubertus1977 »

Hallo

Ik heb een vraag over Dinamo .
Sinds twee jaar ben ik weer bezig met mijn modelbaan.
Een tijdje begon me toch af te vragen dat ik meer variatie op mijn modelbaan kon hebben.
Via deze site ben ik op de naam Dinamo gekomen.
Mijn vraag is kan ik dit ook toepassen op mijn huidige modelbaan.
Ik heb Kato Rails en dit bevalt me uitstekend .

Ik heb nu een station met twee doorgaande sporen deze zijn nog niet verbonden met elkaar.
En aan een kant 3 kop sporen en aan de andere kant 2 kop sporen.
En een klein schaduwstation met 3 kop sporen.
Wie kan me helpen hoe ik dit kan fixen.
Alvast bedankt



Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Dinamo

Bericht door Peter Ruifrok »

Je wil automatiseren? Digitaal gaan rijden? Dan zijn er verschillende systemen, maar Dinamo is specifiek voor mensen die op hun baan zowel met analoge als met digitale locs tegelijk willen rijden. Dus de vraag is: wat wil je? Zijn of worden al je locs digitaal, dan hoef je niet perse naar Dinamo te kijken.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Onderwerp starter
Hubertus1977
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 okt 2019 21:10

Re: Dinamo

Bericht door Hubertus1977 »

Hallo Peter

Mijn locs en treinstellen zijn analoog.
Ik een paar locs die tweedehands zijn .
Het lijkt me leuker om het te automatiseren.
Dat ik dan meerdere treinen kan laten rijden.
Ik ben helaas niet zo heel technisch.

Groeten
Huib


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Dinamo

Bericht door martindomburg »

Peter Ruifrok schreef: 24 mar 2021 14:49 Je wil automatiseren? Digitaal gaan rijden? Dan zijn er verschillende systemen, maar Dinamo is specifiek voor mensen die op hun baan zowel met analoge als met digitale locs tegelijk willen rijden. Dus de vraag is: wat wil je? Zijn of worden al je locs digitaal, dan hoef je niet perse naar Dinamo te kijken.
Das niet helemaal waar, niet alleen als je analoog en digitaal wilt rijden.

Maar ook als je geen trek hebt in:
- kortsluiting
- problemen met polariteit
- keerlussen
- boosters
- communicatiestoringen

Dit kunnen ook overwegingen zij om voor Dinamo te kiezen. Er zijn genoeg gebruikers die alles digitaal hebben met Dinamo.

Ter aanvulling dus wel de voordelen van digitaal rijden, niet de nadelen ervan.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Dinamo

Bericht door shoven »

Hubertus, er zijn vele draadjes met de vele overwegingen die langs komen bij de keuze voor een systeem.

De afweging om analoge locs te kunnen blijven gebruiken is er een, net als het rijtje dat Martin noemt. Je kunt er ook voor kiezen er een decoder in te (laten) zetten. Ik begrijp dat ze ook bij Dinamo mooier rijden met een decoder, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee.
De kosten van de verschillende systemen is een andere. Als je Dinamo afzet tegen 'reguliere' DCC-systemen als een ECos, Z21 of DR5000 met alles wat daar bij hoort (wissels aansturen, bezetmelding, seinen aansturen etc) zie je grote prijsverschillen, die er o.a. in zitten hoe groot je baan is en hoeveel treinen je wilt laten rijden. Maar ook tussen merken zie je grote prijsverschillen. Vergelijk de prijs van 16 bezetmelders maar eens tussen Rosoft of Floodland en een merk als Esu of Uhlenbrock... goed oriënteren loont.

Daarnaast zijn er nog hele andere afwegingen. Is goede service heel belangrijk? Op dit forum vind je veel informatie over de mate van service die de verschillende leveranciers bieden. En wil je keuzevrijheid? Voor zover ik weet is er 1 fabrikant van Dinamo-spulleboel. Ben je voldoende verzekerd van continuïteit als die ermee stopt? Kun je over naar een ander merk als het toch niet bevalt en werkt dat dan met de spullen die je al hebt?
Enzovoorts.

Zet vooral op een rijtje wat voor jou belangrijk is en hoe de verschillende opties daarop scoren. Plus of je portemonnee het aankan. :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

MiddenGroningen96
Berichten: 118
Lid geworden op: 23 mar 2021 15:22

Re: Dinamo

Bericht door MiddenGroningen96 »

Na wat speuren lijkt mijn combi ook Kato met Dinamo te worden. Ben mijn Märklin H0 aan het verkopen, en wil dan de switch maken. De voordelen en de betrouwbaarheid van Dinamo spreken mij wel aan. Heb ook nog geen centrale vandaar. Waar kan ik eventueel een catalogus inzien van Kato? En waar is het ruim voorradig/gunstig geprijsd? Er komen nog wel een paar vragen...... ;-)


Mvg Rob

MiddenGroningen96 is de plek waar mijn huis woont. De baan (ooit) wordt een USA baan.

Kato rails, Railmodeller pro, Mac mini, iTrain 5 standard en Dinamo.
"Horseshoe Curve"
Persoonlijk blog op FB
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Dinamo

Bericht door BenQ »

Bij freebit voor Rails.
De rijdende elementen kan je van elk merk nemen.
In Materieel tests staat een draadje over Kato rails.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

MiddenGroningen96
Berichten: 118
Lid geworden op: 23 mar 2021 15:22

Re: Dinamo

Bericht door MiddenGroningen96 »

Heb net Kato rails besteld voor een ovaal met inhaalspoor bij Freebit. Alles was er behalve 1 20-203 wissel. Grrrr
Ook een Kato diesel USA loc. Dat eerst even in elkaar zetten
update: De 20-203 via Ebay gekocht. :D


Mvg Rob

MiddenGroningen96 is de plek waar mijn huis woont. De baan (ooit) wordt een USA baan.

Kato rails, Railmodeller pro, Mac mini, iTrain 5 standard en Dinamo.
"Horseshoe Curve"
Persoonlijk blog op FB
Plaats reactie