draad

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

draad

Bericht door janiegein »

vraag;

ik heb 0,1 .geemailleerdkoperdraad welke ik kaal moet maken.

hoe voorzichtig ook schraap met mesje de draad breekt waar ik bij sta.

betreft bedrading van SMD ledje maar geeft geen stroom door door isolatielaagje op draad.

hoe doe ik dat zonder de boel te verzieken????


ik hoor graag


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: draad

Bericht door WilcoV »

Het is in principe lak dat er op zit, wellicht gewoon iets als kwastreiniger en een doekje of klein sponsje?


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: draad

Bericht door janiegein »

had al geprobeerd met even door een vlammetje maar draad brand gewoon weg ;)

komt natuurlijk bij dat je draad amper ziet incl vergrootglas dus je zit meer in luchtledige te kijken dan dat je ziet wat je doet. :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: draad

Bericht door erik-n-fan »

Soldeerbout op 450graden, beetje tin en stukje draad erin en even op zn plaats houden brand vaak de lak weg.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: draad

Bericht door janiegein »

naar aanleiding van opmerking Wilco greep ik naar nagelremover en jawel ik heb licht in de duisternis :Thumb


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: draad

Bericht door WilcoV »

janiegein schreef: 03 apr 2021 14:34 naar aanleiding van opmerking Wilco greep ik naar nagelremover en jawel ik heb licht in de duisternis :Thumb
Maar goed dat je regelmatig je nagels lakt, dan heb je nog eens wat :lol: :lol: :lol:
Goed idee, werkt inderdaad net zo goed.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: draad

Bericht door janiegein »

jonge jonge wat is dit supergevoelig draad.

om de bedrading van dit lampje door de cabine van de rioolpijpwagen te geleiden grijp ik naar de kleinste naald in de naaimachine en steek daar de beide draden door en dan de naald van boven naar beneden door de cabine en dan doortrekken met de draden in het oogje.

helaas bij het doorhalen en trekken aan de naald snij ik beide draden door en zijn nu te kort.

maar heb gelukkig een bosje van deze lampjes liggen dus ga vrolijk verder alleen niet vandaag ik zie het niet meer ook niet met een dubbele loep op het hoofd maar ook dat mijn handen inmiddels zo trillen dat ik nooit van zijn leven vandaag die draden nog door oogje van de naald zal kunnen prikken.

morgen verder klooien.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: draad

Bericht door janiegein »

vanmorgen het spul weer ter hand genomen en moet wel stellen dat die lampjes een bijzonder fragiel gebeuren is.

ik bedoel als je bijvoorbeeld een lampje die gebundeld zijn geleverd er ééntje uittrekt je er zo maar één pakt waarvan één draad in de bundel blijft zitten en die er opnieuw aan solderen valt voor mij onder de kreet onmogelijk.

maar goed heb nu twee lampjes na ongeveer een half uur pielen door de cabine naar onderen weten te prikken en ga nu eerst aan de uiteinden een eindje draad wat over is van de restanten van de stoplichten de aldaar gebruikte ledjes die afgeknipte eindjes draad ter versteviging aan deze koperdraden solderen ten einde wat vlees te hebben die in de module vast gezet kan worden.

dus tot later.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: draad

Bericht door janiegein »

en gelukt;



en nu weer verder in eigen draadje


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: draad

Bericht door FidOo »

Jan goed dat het gelukt is, Hier ook nog wat tips voor het werken met Lakdraad:
- Om te solderen moet de lak er vanaf, dit kan door een bolletje met Tin op de punt van je soldeerbout te doen en daar het einde van het draadje in te steken. Let op, soldeerbout goed heet stoken (400gr + )
- Draadjes zijn erg fragiel dus inderdaad voorzichtig mee zijn.
- Ze breken ook erg snel af van je LED. Daarom, altijd de LED zelf beet pakken en niet aan de draadjes trekken. voordat je het inbouwt kun je een drupje lijm (UV, hout, seconden) op de achterkant van het ledje doen zodat de draadjes gefixeerd zitten en niet zo maar los komen. Dit scheelt een hoop ellende.
- houdt je vloekwoordenboekje bij de hand.. je gaat hem nodig hebben.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: draad

Bericht door janiegein »

Joost;

dank je wel voor de uitleg.

ja dat boekje, wat onderhand een encyclopedie is, uitgebreid gebruikt :cry: :evil: :twisted: :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie