minitrix wissels en kleine locjes

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

minitrix wissels en kleine locjes

Bericht door Folkert van Wijk »

Het is niet de bedoeling om hier een discussie over kwaliteit te beginnen, allen een vraag voor wat praktische tips
Ik heb een heel aantal van die minitrix meegebogen wissels in mijn baan.
Maar ik merk dat kleine stoomlocomotieven er problemen mee hebben.
Met de stroomafname wielen blijven ze precies op het zwarte strookje steken.
Een duwtje van zo'n 5 tot 10 mm helpt ze dan vaak weer op weg.
In iTrain kan ik dan goed zien dat ze net geen contact meer maken.

Heeft iemand een tip om dit euvel te voorkomen, of moet ik er mee leren leven?


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: minitrix wissels en kleine locjes

Bericht door fenix »

Hallo Folkert,

Voor de kleine köfjes II die door Arnold gemaakt werden, waren er, via een derde partij, extra sleep contactjes beschikbaar om de stroomopname van de rails te verbeteren.
Deze weren onder het lokje gemonteerd en verbonden aan de bestaande stroomopnemers. Wellicht dat je in die richting iets kunt doen..

Fenna



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: minitrix wissels en kleine locjes

Bericht door TonN »

Ik had vroeger een aantal van die wissels in de baan met vergelijkbare probleem. Ook grotere loc's stoppen vaak op die wissels.
De wissels hadden wel een metalen puntstuk, maar die kreeg voeding van de wisseltongen, wat niet zo betrouwbaar was. Ik heb er op een bepaald moment vanaf de onderkant een draad aan het puntstuk gesoldeerd en die via een schakelaar bediend. De normale toevoer kan je dan wegfrezen of doorknippen.
Hoe je zoiets digitaal aanpakt weet ik niet. Mijn werk is digitaal, mijn hobby nog analoog.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: minitrix wissels en kleine locjes

Bericht door shoven »

Je zou er een Peco electrofrog wissel in kunnen zetten, die zijn behoorlijk betrouwbaar., ook de gebogen wissels.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: minitrix wissels en kleine locjes

Bericht door FidOo »

Er zijn ook zilveren hartstukken te koop. Je kunt dan die plastic hartstukken er uit frezen en dan die zilveren terug zetten. Je moet dan wel hartstuk polarisatie toepassen.

Je kunt ook nog kijken of je de stroomafname kunt verbeteren. Door bijvoorbeeld een wagon er achter met stroomafname te voorzien en stroomvoerende koppelingen.

Veel meer kun je er niet aan doen. Die gebogen wissels zijn nou eenmaal niet betrouwbaar.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

mjdb
Berichten: 133
Lid geworden op: 26 feb 2021 21:48

Re: minitrix wissels en kleine locjes

Bericht door mjdb »

Het probleem van geen stroomafname speelt bij meer locomotieven of wissels, ook van andere merken.
Ik heb al mijn locomotieven voorzien van Peho stroomgeleidende magnetische koppelingen (onder andere verkrijgbaar bij Domburg Trainsupport). Achter de locomotief hangen een aantal wagons, allemaal eveneens met Peho stroomgeleidende magnetische koppelingen EN stroomafname van de rails. Die koppelingen zijn dan ook steeds bij iedere wagon voor en achter met elkaar verbonden. Zo maak je een trein met soms wel tien of meer stroomafname punten die de stroom van achter tot voor kunnen geleiden.
Marco


Marco

Digitaal spoor N met Z21 (voorheen DR5000) en Digikeijs modules.
Diverse Arduino's voor wissels en seinen. Zelfbouw DCC decoders.
Ook een paar DTS ground-detectie modules.
Aangestuurd door Koploper.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: minitrix wissels en kleine locjes

Bericht door Folkert van Wijk »

Goeie tips allemaal, dank jullie wel, hier ga ik mee aan de slag.



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: minitrix wissels en kleine locjes

Bericht door FidOo »

mjdb schreef: 12 apr 2021 14:42 Het probleem van geen stroomafname speelt bij meer locomotieven of wissels, ook van andere merken.
Ik heb al mijn locomotieven voorzien van Peho stroomgeleidende magnetische koppelingen (onder andere verkrijgbaar bij Domburg Trainsupport). Achter de locomotief hangen een aantal wagons, allemaal eveneens met Peho stroomgeleidende magnetische koppelingen EN stroomafname van de rails. Die koppelingen zijn dan ook steeds bij iedere wagon voor en achter met elkaar verbonden. Zo maak je een trein met soms wel tien of meer stroomafname punten die de stroom van achter tot voor kunnen geleiden.
Marco
Dat is natuurlijk mooi, maar ook prijzig en soms gewoon ook niet mogelijk want PEHO heeft alleen steekkoppelingen, heb je de ouderwetse met een veertje er achter kun je die koppelingen ook niet zo 123 gebruikten.

Overigens is een heel treinstel voorzien van stroomafname ook niet altijd even handig want dat levert een gigantische rolweerstand op.
Ik neem mijn ICE maar weer als voorbeeld. 14 delig en 4 wagens met stroomafname!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: minitrix wissels en kleine locjes

Bericht door shoven »

FidOo schreef: 12 apr 2021 10:02
Veel meer kun je er niet aan doen. Die gebogen wissels zijn nou eenmaal niet betrouwbaar.
Die van Flm en Minitrix niet inderdaad, maar ik bouw met een gerust hart een Peco Electrofrog in de baan, geen probleem. Visueel sluit dat goed aan bij Minitrix rails (als je code 80 neemt).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

mjdb
Berichten: 133
Lid geworden op: 26 feb 2021 21:48

Re: minitrix wissels en kleine locjes

Bericht door mjdb »

heb je de ouderwetse met een veertje er achter kun je die koppelingen ook niet zo 123 gebruikten
Helemaal waar. Dat is ook voor mij een enorm probleem (geweest). Ik knip bij de bestaande koppeling de haak af en bij de Peho het staafje. Netjes schuren, dan secondelijm er op, magneetje heeeel netjes recht plaatsen en versterken met UV lijm.
want dat levert een gigantische rolweerstand op.
Indien mogelijk gebruik ik een messing buisje van 6 mm lang, 3 mm doorsnee over de as. Daaraan een draadje solderen. Is minder rolweerstand dan slepers of omgekrulde draadjes.
Ik neem mijn ICE maar weer als voorbeeld.
Ik heb een ICE van zeven wagons. De loc en de stuurstand nemen stroom af. De tussenliggende wagons niet. Alles verbonden met stroomgeleidende koppelingen. Nu van voor tot achter verlichting zonder knipperen en geen probleem op wissels.

Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar het kan wel.

Marco


Marco

Digitaal spoor N met Z21 (voorheen DR5000) en Digikeijs modules.
Diverse Arduino's voor wissels en seinen. Zelfbouw DCC decoders.
Ook een paar DTS ground-detectie modules.
Aangestuurd door Koploper.
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: minitrix wissels en kleine locjes

Bericht door Frank_N »

FidOo schreef: 12 apr 2021 15:20 Overigens is een heel treinstel voorzien van stroomafname ook niet altijd even handig want dat levert een gigantische rolweerstand op.
Vrij recentelijk heb ik dit gemaakt:

viewtopic.php?f=21&t=15178&p=239491#p239491

Nog steeds niet ideaal (hoofdzakelijk omdat er nu eenmaal geen "dikke" condensatoren in N wagens passen :? )
maar wel minder rolweerstand tov de Conrad slepers.


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: minitrix wissels en kleine locjes

Bericht door Momfer »

Frank_N schreef: 12 apr 2021 16:51
FidOo schreef: 12 apr 2021 15:20 Overigens is een heel treinstel voorzien van stroomafname ook niet altijd even handig want dat levert een gigantische rolweerstand op.
Vrij recentelijk heb ik dit gemaakt:

viewtopic.php?f=21&t=15178&p=239491#p239491

Nog steeds niet ideaal (hoofdzakelijk omdat er nu eenmaal geen "dikke" condensatoren in N wagens passen :? )
maar wel minder rolweerstand tov de Conrad slepers.
Ook als kant en klaar verkrijgbaar en duidelijk minder rolweerstand:

https://www.engelsmodelspoor.shop/48-co ... cepts.html

Als zelfbouw stroomafnemer heb ik ook over toepassing van aderhulsjes gelezen op dit forum:
viewtopic.php?t=14541


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: minitrix wissels en kleine locjes

Bericht door Momfer »

En voor de stroomdoorvoer kun je ook gebruik maken van de magneetkoppelingen van forumgenoot Paul. In vele uitvoeringen verkrijgbaar en die kun je zelf stroomvoerend maken https://www.youtube.com/watch?v=Jzuqke1NCU8


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: minitrix wissels en kleine locjes

Bericht door TonN »

Folkert van Wijk schreef: 12 apr 2021 15:16 Goeie tips allemaal, dank jullie wel, hier ga ik mee aan de slag.
Hoe je ons op de hoogte?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: minitrix wissels en kleine locjes

Bericht door Folkert van Wijk »

TonN schreef: 13 apr 2021 06:37
Folkert van Wijk schreef: 12 apr 2021 15:16 Goeie tips allemaal, dank jullie wel, hier ga ik mee aan de slag.
Hoe je ons op de hoogte?
Doe ik.


Plaats reactie