Zoeken op het forum

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Zoeken op het forum

Bericht door Merijn »

Hallo forumgenoten,

ik heb een praktische vraag: hoe kan ik het best zoeken op ons forum? Er zijn altijd van die draadjes waarvan je denkt: verschrikkelijk handig en nuttig alleen nu heb ik deze info nog niet nodig. En wanneer je die info dan wel nodig hebt kan je het betreffende draadje niet meer vinden...
Dit forum een schat aan info alleen moet je het wel kunnen vinden allemaal :mrgreen: Afijn, als ik dan zoek via de zoekbalk van het forum krijg ik vaak zoveel hits dat ik door de bomen het bos niet meer zie. 7(8)7 Idem via Google trouwens.

Concreet voorbeeld: nu zoek ik tips en plaatjes voor het ballasten en verouderen van de rails en bedding, daar was destijds een heel mooi draadje over alleen nu voor mij onvindbaar. Maar ik kom gaande weg natuurlijk nog andere zaken tegen waarvan je dan denkt: dat heb ik op het forum gezien... maar waar?!?

Wat zijn jullie tips om te zoeken op dit forum? Welke zoektermen gebruiken jullie bijvoorbeeld?

Ik hoor het graag en alvast dank voor de moeite!

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA

EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Zoeken op het forum

Bericht door EdwinB »

Merijn,

Gebruik de uitgebreide zoekfunctie, dat is het tandwieltje naast het vergrootglas bij het zoekveld.
Hiermee kun je in tekst zoeken, onderwerp, forum deel etc. Dat maakt het zoeken makkelijker en minder groot.

gr. Edwin


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Zoeken op het forum

Bericht door Bjor »

Merijn,
Over de zoekfunctie is al eens een draadje gestart:
viewtopic.php?f=40&t=13485&p=214381&hil ... ie#p214381

Het lijkt er op dat niet alle woorden in de database worden geïndexeerd en door de zoekfunctie dan niet worden meegenomen in het presenteren van een resultaat.
Dat betekent dat je er niet van op aan kunt dat als je een posting zoekt aan de hand van één of meerdere woorden, je ook altijd een volledig resultaat krijgt.

Je vraagt welke zoekwoorden anderen gebruiken. Die vraag is niet makkelijk te beantwoorden. Er is geen formele lijst moet zoektermen, dus iedereen zoekt met woorden waarvan hij of zij verwacht dat die in te tekst staan.
Je kunt het jezelf wel makkelijker maken om onderwerpen die je interessant vindt terug te vinden
- Maak een bladwijzer aan als je een onderwerp vindt dat je interessant vindt. Geef die bladwijzer een voor jou herkenbare titel.
Als je alle bladwijzers in dezelfde map/submap stopt, kun je ze later makkelijk in je bladwijzeroverzicht weer terugvinden;
- Pas de tip van Edwin toe en gebruik de uitgebreide zoekfunctie.
- Als je de schrijfwijze van een zoekterm niet goed kent, gebruik dan wildcards. (Bijvoorbeeld: *sein, of kolen*).

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Zoeken op het forum

Bericht door Merijn »

Hoi Ben en Bjor,

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal eens met die bladwijzers aan de gang gaan. Dat klinkt wel erg handig en voorkomt hetzelfde probleem in de toekomst. Ik zag in het draadje dat je deelde Bjor dat ik daar note bene zélf al eens op had gereageerd 8)7 ...was me blijkbaar weer ontgaan.
En, zoeken via Google dus

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Zoeken op het forum

Bericht door Bjor »

Hoi Merijn,

Geen dank, enne.....Ik ben Ben en ben ook Bjor (mijn alias) en ben dus 1. (Als iemand begrijpt wat ik bedoel 🤪)

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Zoeken op het forum

Bericht door BenQ »

Ik ben ook Ben, wat een bende.😄


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Zoeken op het forum

Bericht door Merijn »

Hoi Ben,

Haha, ik lees nu mijn reactie terug en zie nu pas dat ik jou eingelijk twee keer noem en Edwin helemaal vergeten ben te bedanken! Edwin, ook jij bedankt!

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Plaats reactie