Wissel geeft geen spanning meer door

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Wissel geeft geen spanning meer door

Bericht door HansD »

Ben aan het ballasten geweest. Op zich goed gelukt, wissels werken fysiek nog prima maar 1 wissel geeft in 1 richting geen stroom meer door als hij in die rijrichting staat. Het is een FLM piccolo wissel. En ik begrijp het niet zo goed. Die schakeling zit onder de wissel in het afgesloten deel, maar mijn idee ben ik daar helemaal niet bij geweest. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Heb 1 keer zo'n wissel opengemaakt en dat werd dus gelijk een nieuwe kopen, kreeg die met geen mogelijkheid meer in elkaar dus ik begin te vrezen. Contactspray proberen misschien?
Het is de linker wissel in de foto bij de stand "rechtuit".


Afbeelding


H.gr,
Hans

Harri
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 nov 2016 11:52

Re: Wissel geeft geen spanning meer door

Bericht door Harri »

Misschien te simpel gedacht, maar is er niet zo’n metalen U-vorm veertje (die tussen de rails geklemd zit) weggesprongen tijdens balasten/stofzuigen?


DB diesels, tijdperk IV

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Wissel geeft geen spanning meer door

Bericht door erik-n-fan »

Daar dacht ik ook aan Harri.
En controleer of de wisseltong goed tegen een schone rails ligt? Misschien zit daar lijm of ballast in de weg.
Met een blokje hout kun je de bovenkant van de rails poetsen om evt lijm daar vanaf te krijgen.

Ik rij geen FLM dus ik roep maar wat ideeen… specifieke FLM zaken kan iemand anders vast opsommen.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Raymond
Berichten: 1861
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Wissel geeft geen spanning meer door

Bericht door Raymond »

Hallo Hans,

Misschien is er tussen 1 van de raillasjes lijm/verf gekomen....ik heb dit ook vaak gehad..
Even testen met een draadje (stroom) aan 1kant van het raillasje , rijd de loc dan wel dan zou je een extra draad kunnen aansluiten en is je probleem opgelost..

Groet,
Raymond



mjdb
Berichten: 133
Lid geworden op: 26 feb 2021 21:48

Re: Wissel geeft geen spanning meer door

Bericht door mjdb »

Ik heb zelf veel oude wissels. De bewegende wisseltongen maken soms geen contact meer.
Ik soldeer dan een klein draadje van 2 cm aan de buitenzijde van de wisseltong en de andere kant aan het vaste deel.
Daarvoor gebruik ik decoder-draad. Zo dun mogelijk dus.
Soms dus twee draadjes.
Dit scheelt enorm in het aantal storingen.


Marco

Digitaal spoor N met Z21 (voorheen DR5000) en Digikeijs modules.
Diverse Arduino's voor wissels en seinen. Zelfbouw DCC decoders.
Ook een paar DTS ground-detectie modules.
Aangestuurd door Koploper.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Re: Wissel geeft geen spanning meer door

Bericht door HansD »

Harri schreef: 11 mei 2021 20:50 Misschien te simpel gedacht, maar is er niet zo’n metalen U-vorm veertje (die tussen de rails geklemd zit) weggesprongen tijdens balasten/stofzuigen?
Nee, wat die zat er al niet meer. Ik wil dat de wissel alleen stroom doorgeeft in de rijrichting. Maar het had zeker gekund!


H.gr,
Hans
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Re: Wissel geeft geen spanning meer door

Bericht door HansD »

Raymond schreef: 12 mei 2021 06:50 Misschien is er tussen 1 van de raillasjes lijm/verf gekomen....ik heb dit ook vaak gehad..
Even testen met een draadje (stroom) aan 1kant van het raillasje , rijd de loc dan wel dan zou je een extra draad kunnen aansluiten en is je probleem opgelost.
Ga ik doen!


H.gr,
Hans
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Re: Wissel geeft geen spanning meer door

Bericht door HansD »

mjdb schreef: 12 mei 2021 10:07 Ik heb zelf veel oude wissels. De bewegende wisseltongen maken soms geen contact meer.
Ik soldeer dan een klein draadje van 2 cm aan de buitenzijde van de wisseltong en de andere kant aan het vaste deel.
Daarvoor gebruik ik decoder-draad. Zo dun mogelijk dus.
Soms dus twee draadjes.
Dit scheelt enorm in het aantal storingen.
Ga kijken of dat helpt. De wissel schakelt dan nog wel de stroom in de rijrichting en niet in de andere richting?


H.gr,
Hans
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Wissel geeft geen spanning meer door

Bericht door Bjor »

Als ik inzoom op de foto zie ik ook ballast liggen bij het uiteinden van de wisseltongen. Dan kan er lijm tussen de tong en de rail waar hij tegenaan ligt zijn gekomen en lijm is een isolator. De wisseltong moet contact maken met de rail waar hij tegenaan ligt om de stroom te kunnen geleiden.
Als je voorzichtig met een spelt langs de punt van de wisseltong en de gebogen rail gaat kun je in dat geval de lijm wegschrapen.
Wel voorzichtig, want de wisseltong mag niet verbuigen.

Bij ballasten van wissels altijd wateroplosbare lijm gebruiken. Als ik mijn Peco wissels van ballast voorzie, laat ik altijd van een speld een druppeltje siliconenspray op de scharnierpunten van de wisseltongen en op de schuifbalk vallen. Dan kan dat nooit vast gaan zitten of contactproblemen geven.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Re: Wissel geeft geen spanning meer door

Bericht door HansD »

Bjor schreef: 12 mei 2021 16:10 Als ik inzoom op de foto zie ik ook ballast liggen bij het uiteinden van de wisseltongen. Dan kan er lijm tussen de tong en de rail waar hij tegenaan ligt zijn gekomen en lijm is een isolator. De wisseltong moet contact maken met de rail waar hij tegenaan ligt om de stroom te kunnen geleiden.
Ben wat aan het testen geweest en daar gaat het inderdaad mis, de wisseltong voor rechtdoor maakt geen contact met de vaste rail. Hij ligt er ook niet "klem" tegenaan. Er zit wat speling tussen de wisseltong en het plastic plaatje waarop hij zit en dat heen en weer beweegt met het omschakelen.

Ga eens kijken of ik daar wat aan kan doen want dat lijkt het grootste probleem te zijn.


H.gr,
Hans
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Wissel geeft geen spanning meer door

Bericht door Bjor »

Hans,
Kan het zijn dat de schuifbalk bij het omleggen van het wissel tegen een ballastkorreltje aankomt? Dat gebeurt mij ook wel eens. Of er zit nog ergens een korreltje of een beetje lijm tussen de tong en de railstaaf.

Mvg
Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Re: Wissel geeft geen spanning meer door

Bericht door HansD »

Heren,

Hartelijke dank voor al het meedenken, heeft me enorm geholpen. Was al bang dat ik de wissel eruit moest halen en een nieuwe er in zetten, zat ik niet echt op te wachten........
Het probleem bleek inderdaad te zijn dat de wisseltong geen goed contact maakte met de vaste rail. Schoongemaakt, gezogen en dat werkt nu weer goed, hij sluit netjes aan.
Toen bleek ineens de spanning niet meer doorgegeven te worden als de wissel in de afslaan stand stond! :o Pff. Weer verder gaan zoeken. Bleek dat aansluiting tussen deze wissel en de volgende niet goed meer was. Dus die gaan solderen. En alles werkt nu weer.

Moraal van het verhaal, ik dacht dat ik alles HEEEEL voorzichtig had gedaan maar het was blijkbaar niet voorzichtig genoeg. Nog één wissel te gaan met ballasten en daar ga ik nog veel voorzichtiger mee zijn, dat is wel helder.


H.gr,
Hans

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Wissel geeft geen spanning meer door

Bericht door erik-n-fan »

Een klein stukje tape over de wisseltongen vergemakkelijkt het proces zodat je geen ballast lijmt op die plek.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Wissel geeft geen spanning meer door

Bericht door Bjor »

Fijn dat het opgelost is Hans. Succes met de volgende wissels 👍

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541

Raymond
Berichten: 1861
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Wissel geeft geen spanning meer door

Bericht door Raymond »

Mooi dat het is opgelost Hans👍🏻

Succes met de volgende!!!

Groet,
Raymond


Plaats reactie