ideale afstand tussen twee bouwlagen

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

ideale afstand tussen twee bouwlagen

Bericht door janiegein »

Hoi allemaal,

nu ik een afdichtlaag ga maken over mijn schaduwstation borrelt de vraag op wat is de ideale afstand tussen de laag waar op gereden wordt en een laag waarop scenery erboven wordt gemaakt.

de bedoeling is natuurlijk dat het schaduwstation daar zijn werk met het automatisch verwisselen van de diverse opstelsporen perfect zal werken maar ingeval je erbij moet zal er toch een specifieke minimale ruimte moeten zijn om eventuele ongerechtigheden te herstellen.

wat zijn de algemeen geldende richtlijnen of wat wordt er in de praktijk gehanteerd en waar wordt als probleem tegenaan gelopen??

al dit soort zaken zou ik van te voren rekening mee kunnen houden met de aanleg van deze extra tussenvloer..

ik hoor graag jullie ideeën

ps; ik praat over een afdekking over zes opstelsporen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: ideale afstand tussen twee bouwlagen

Bericht door Bjor »

Jan,

Mijn ondergrondse station heeft ook 6 sporen en de afstand tussen de sporen en de vloer van de stationshal bedraagt 7,5 cm.
Dat is n.m.m. het minimum en dan kan ik er nog alleen bij omdat ik lange en slanke vingers heb. Er is dan ook geen norm. De hoogte wordt bepaald door de diepte van de "ruimte"waar je met je hand in moet komen en de beweeglijkheid van je vingers.

Mijn advies,
Neem twee planken met dezelfde breedte als die met opstalsporen en de bovenliggende plaat. Zet er blokjes tussen tot je een tussenruimte hebt waarin je nog ontspoorde treinen kunt oppakken en de rails nog kunt schoonmaken.
Blokjes heb je zat ;-)

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: ideale afstand tussen twee bouwlagen

Bericht door Sandopie »

Hou er ook rekening mee, indien er wissels aanwezig zijn op de onderlaag, dat je deze eventueel makkelijk kan vervangen. Ik zelf ga voor 30cm tussenruimte.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: ideale afstand tussen twee bouwlagen

Bericht door janiegein »

Rinus, Ben,

dank voor jullie advies en uitleg.

Rinus; 30 cm lijkt mij erg veel ook omdat ik zeker weet dat alleen mijn armen en handen er eventueel onderdoor moeten kunnen en niet noodzakelijk mijn chiuawa die altijd wel nieuwsgierig is naar wat ik aan het klooien ben maar op de baan komt ie niet dus nee dat lijkt me te hoog en bovendien moet erboven nog vaarruimte voor de ballonnen overblijven.

Ben; de door jouw bedoelde blokjes ( blokkendoosjes ) die zijn inmiddels allang door kleinzoon in beslag genomen die zich daar heerlijk mee aan het uitleven is en op zijn manier daar ook prachtige dorpen enzo van bouwt.

ik denk dat ik voor max 15 cm ga en kan die dan ook weer mooi maken van stroken laminaat waar ook de vloer voor scenery van gemaakt gaat worden. moet dan alleen nog bedenken hoe ik deze hoogte de inkijk moet wegwerken over een lengte van ongeveer 160 cm.

nogmaals dank en het resultaat vinden jullie in mijn draadje.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: ideale afstand tussen twee bouwlagen

Bericht door bpieters »

De afdekplaat geheel of gedeeltelijk uitneembaar maken is misschien ook nog een optie.
Dan is 15cm ruim voldoende denk ik.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: ideale afstand tussen twee bouwlagen

Bericht door janiegein »

Bert;

deze optie heb ik reeds aangegeven in mijn eigen draadje.

maar dank voor meedenken.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie